Vad gäller åkteknik skulle jag rekommendera dig att söka på "snowboard" i sektionen "Åkteknik". Personligen har jag haft extremt mycket hjälp at
SnowProfessors instruktionsvideor.
Haffet sa:
Leafy, kan lova att alla i backen är idioter isåfall, då jag blivit ganska ordentligt utskrattad ett antal gånger senaste gången jag var iväg.
Jotakk, själv svor jag en (o)helig ed som 11-åring att jag aldrig skulle ställa mig på ett par skidor pga just det. Har hållit den i 27 år och har inga planer på att bryta den.
En annan sak du kan försöka med är att med knappen mellan benen stå som att du är kissnödig, dvs knäna ihop och bakfoten i brädans riktning. Två viktiga saker med det är att se till att bakfoten hamnar mitt på brädan (i sidled) och att du lägger ordentligt med vikt på bakfoten. Man ser ut som en idiot men lyckas oftast ta sig upp i alla fall. Åh, och spänn magen och slappna av i benen. Såklart.
Haffet sa:
Nu har jag kommit fram till en ny fråga, vilken bräda borde jag köra på?
Den ena är en Crazy Creek D-Scent 161/26.7cm med 22+/15+ med dom tillhörande bindingarna till det paket som är CC med, den har fungerat perfekt dom få gångerna jag använt den även fast det är en CC, köpte detta begagnat av en snubbe som åkt 2 gånger så det var i "prima" skick.
Mitt senaste inköp är dock en Endeavour Color 149 med 15+/15+ duckstance. Till dessa har jag Apex Color bindingarna.
Jag är 15 år gammal, kille.
Väger 87 kilo men är under "deff/diet/ så har börjat minska mer och mer.
173 centimeter lång
43 i skolstorlek. Har just nu ett par CC boots som kom med den första brädan och dessa kommer vara det nästa jag uppgraderar även fast dom är riktigt sköna.
Lär mig grunderna men verkar som jag kommer åka ganska hårt och mest offpist och park.
Med tanke på hur mycket du väger nu känns Endeavouren kanske lite kort, men kolla viktspecifikationen på den. CCn å andra sidan är lite för bred med tanke på din skostorlek. Dessutom gör väl CC mest skräpiga nybörjarbrädor så du vill lämna den bakom dig så fort som möjligt.
Och du behöver såklart inte ha bindningarna i de förinställda vinklarna...