Liftkort Alperna stor variation

• Trådstartare Trådstartare limegreen
  • Start datum Start datum
L

limegreen

Guest
Skall försöka komma ner till Alperna 2-3 veckor under 2-3 olika turer denna vinter.
Dock blir det ju en saftig peng att ex. köpa vecko-kort varje gång.
Därför tänkte jag satsa på ett säsongskort hos en stor destination, eller där det
finns möjlighet att nyttja flera olika byar med stor variation och bredd på åkningen.
Uppskattar off-pist i stort, och gärna liftnära sådan.

Är tacksam för alla tips!

Senast ändrad:
Med Salzburger Superskicard får du i alla fall stort område och massa orter. Dock i östra alperna, vilket vissa tycker blir tråkigare. Kolla upp vilka orter det täcker, det är ett riktigt billigt kort för väldigt mycket åkning.

Det finns liknande i Graubünden (Ch), dolomiterna, mm. Många (de flesta?) dalar i Italien, Schweiz och Österrike. har olika specialkort som täcker flera mindre-mellanstora orter. Frankrike har jag sämre koll på (Cham är ju egentligen olika system, olika ägare? eller är det bara den där GM-liften? fan det far länge sen jag var där). Runt Grenoble vill jag dock minnas att det var olika kort. Ibland kan man behöva surfa runt lite innan man hittar vad som erbjuds. Generellt är det ju endast locals som köper dessa kort på de orter som är lite mindre bummartäta och locals behöver inte kolla på nätet på engelska. Variation och bredd finns (nästan) överallt i alperna och även på de mindre orterna kan man ofta hitta bra skogs-, BM- och pist-åkning samt ibland en ok park.

Men ärligt - även om det är 2-3v x 2-3ggr så klarar man sig på de flesta lite halvstora orter i alperna utan att lessna om man är lite aktiv och hikar lite. Det finns t o m människor som står ut en hel säsong i Åre! Det som spelar roll är hur mycket det snöar och ur den synpunkten ska du ju ABSOLUT inte köpa grisen i säcken utan planera med sjukt kort marginal och bara köra veckokort.

Stort liftkort, många orter (även om jag personligen inte har mina alpfavoriter i Tyrolen). 700€. Skulle jag bott i Skåne, kört ner bil tre gånger på en vinter, stannat tre veckor varje gång hade jag nog slagit till. http://www.snowcard.tirol.at

Åker ner till det här området i vinter men bara för en vecka. Lite längre från Sverige och inte så stort som Tirol eller Salzburg men ett bra pris på säsongkort, 50% (465€)
http://winter.grand-massif.com/season-ski-pass
Salzburgkortet har jag använt mycket i kombo med tågluffarkort. Prisvärt helt klart.
Har inte varit så mycket i Tirol men det ser klart intressantare ut. Sträcker sig från Schweiz Silvrettamassiv till Fieberbrunn i öster. Följer hela kammen mot Italien dessutom ända bort mot Cortina. Detta borde öka möjligheterna rejält att hitta bra snö. Planerar nog in Tirol för nästa vinter. Tack för tipset!

Iller sa:
Frankrike har jag sämre koll på (Cham är ju egentligen olika system, olika ägare? eller är det bara den där GM-liften? fan det far länge sen jag var där). Runt Grenoble vill jag dock minnas att det var olika kort.
/
Men ärligt - även om det är 2-3v x 2-3ggr så klarar man sig på de flesta lite halvstora orter i alperna utan att lessna om man är lite aktiv och hikar lite. Det finns t o m människor som står ut en hel säsong i Åre! Det som spelar roll är hur mycket det snöar och ur den synpunkten ska du ju ABSOLUT inte köpa grisen i säcken utan planera med sjukt kort marginal och bara köra veckokort.
Frankrike är, vad jag har märkt, inte lika snälla som Österrike med flera när det kommer till kombikort. Undantaget är väl Cham, vars unlimitedkort även funkar som säsongskort i Verbier (rätta mig om jag har fel). Gigantus-systemen i Tarentaiseregionen (Valdi/Tignes, Les Arcs/La Plagne, Tre Dalarna) brukar bjussa på totalt tre fridagar i de andra två systemen på en hel säsong. Meh, typ.
Serre Chevalier var schysstare ur den synvinkeln, där fick man sex eller sju dagar i Via Lattea/Montgenevre om jag minns rätt.
Ska man filosofera lite kring det hela så tror jag att geografin och kommunikationerna i franska alperna är ett av skälen till att de inte brytt sig om att skaffa bättre deals på säsongskorten - franska alperna har inte lyxen med tåg ända upp till byarna som ofta är fallet i Österrike/Schweiz, och de flesta ligger vid vägs ände = inte roadtripvänligt = mindre efterfrågan på kombikort osv. En av nackdelarna med funktionsbyggda skidorter, antar jag.
Ursäkta utläggningen.

Cham unlimited och 4valles annual(nendaz/verbier årskort) ger 8dagskort i vardera system numera!

Nendaz kortet ger dock obegrænsad åkning i hela aoustadalen!

Dock e dom ju bra mycket dyrare æn typ tirol osv, nendaz kostar 1457fr nu på presale! !!!

linkan_110 sa:
Cham unlimited och 4valles annual(nendaz/verbier årskort) ger 8dagskort i vardera system numera!

Nendaz kortet ger dock obegrænsad åkning i hela aoustadalen!

Dock e dom ju bra mycket dyrare æn typ tirol osv, nendaz kostar 1457fr nu på presale! !!!
Whaaaat, bara åtta dagar? Taaskigt. :)

Köper du säsongs kort i Alpe d'Huez, Les deux Alpes, Serre Chevalier, Montgenevre eller Puy Saint Vincent får du gratis dagar ( Tre tror jag) i varje ovanstående skidort samt i Sestrieres/ via lattea ( 400 km pister). Säkert bästa erbjudande i Frankrike!:)

Tillbaka
Topp