Liftproblem?

id07fh2

Ny medlem
Liftproblem?
Hej!
Jag läser industridesign på LTH i Lund. Har precis börjat på ett nytt projekt där jag ska designa en ny skidlift. För att kunna göra det så bra som möjligt behöver jag hjälp att identifiera problemen med dagens liftar.

Dela gärna med er av era egna upplevelser om problem eller upplevelser. Det är främst typen släpliftar jag är intresserade av.

Är intresserad av både vad ni tycker borde förbättras och självklart om någon redan har en klurig idé på en lösning.

Tack på förhand

/Fredrik Höjman
Industridesign, Lund

Senast ändrad:
Liftproblem?
För ultimat komfort? ;)

Skämt åsido, har du tänkt dig singel eller parlift?
Ett par tankar om ankarliftar:
*Obekvämt om det skiljer mycket i längd mellan åkarna.
*Om man åker bräda så får man ofta ont i ljumsken efter ett par kilometers släpande.. (främst pga att det är en så liten yta som man lägger tyngden på)

Annars så har jag inte haft några större bekymmer när jag åker släplift..

Liftproblem?
det finns massor, men frågan är ju hur realistiska de flesta är.

ankarlyftar är ju världelösa för snowboard åkare, i alla fall i längden då man får sjukt ont av dem då man står och spänner sig hela tiden i benen.

satsa på något dynamiskt (tror jag det heter) format för kroppen med stora ytor för goaste bekvämligheten!

Liftproblem?
Twelvee sa:
ankarlyftar är ju världelösa för snowboard åkare, i alla fall i längden då man får sjukt ont av dem då man står och spänner sig hela tiden i benen.
ja uschan puschan bort med alla ankarliftar!

Liftproblem?
Mina erfarenheter av snowboardåkning:
Åker man ankarlift får man väldigt ont i insidan av låret, värre blir det om man åker 2st. Man kan sätta ankaret bakom rumpan men det glider ofta iväg så man måste hålla fast det. Eventuellt om man gjorde ankaret lite större och vadderade det på något sätt så skulle det underlätta.
Åker man knapplift är det svårt att få in knappen mellan benen och man måste ofta hålla det på plats med handen vilket blir jobbigt i längden, man kan sätta knappen i armhålan men detta medför en hel del jobb för magmuskler och kringliggande muskler och blir väldigt jobbigt i branta backar.

Kanske skulle kunna funka om man kunde fästa i fot/bindning förutsatt att det inte lyftes upp när man åker

Liftproblem?
Äckligt att åka ensam i ankarlift med skidor.

EDIT: skulle man inte kunna konstruera dom som sitliftar, att dom saktar in i av och på hopp och annars går dom mycket fortare?

Senast ändrad:
Liftproblem?
jag skulle vilja ha en ankar lift och sälva platan skall vara mer formad efter rumpan och man skall kuna justera höjde på dom så att det inte blir jobbigt om man är olika längd man skulle ha en lite hårare fjäder i så den inte skulle var helt utdragen och för snowbord skulle man ha 2 krokar som passade på ett fäste på brädan och ett anat snöre som man höllbalansen med. eller ett långt rullband man stod på har sett det som kösytem men man skulle kuna ha det hela nägen om det inte skulle vara för dyrt

Liftproblem?
Funderar mest på om det finns någon marknad för nya släpliftar, undantaget i nybörjarområden. Känns som om majoriteten av nyinvesteringar i liftväg görs i stolliftar! Effektivare, bekvämare och snabbare och vad gästerna vill ha! (har inga siffror att backa upp med dock)

Liftproblem?
"Är intresserad av både vad ni tycker borde förbättras och självklart om någon redan har en klurig idé på en lösning. "

Så om någon har en klurig idé så är du inte helt främmande för att ta över den?

Håller med föregående skribent. Släpliftar är passé. Ta fram en billig, snabb, komfortabel, effektiv stollift istället.

Liftproblem?
Jag skulle vilja se bättre småliftar som kan godkännas utan bemanning. Som jag upplever det finns det behov av både barnliftar och tranportliftar på många ställen men ägarna tvekar för att de kostar för mycket i personalkostnader när de måste vara bemannade. Nu är det OK att ha typ transportband obemannade och någon typ av repliftar, men det skulle vara bra opm det gick att ha någon typ av lift som klarar lite mer lutning obemannad.

Liftproblem?
blir dwet hack eller om nån åker zigzag så kan det ju resultera i att vajern hoppar ur och dödar någon.. kan vara att tänka på att kanske skaffa nån anti- spåra ur konstruktion?

Liftproblem?
en rail lift i typ en rail line vore smooth! typ att man har ett railområde med ett släpband som går asfort så man hinner 100 åk per dag, istället för att hajka upp och ner hela tiden.. vilket är asjobbigt!

nått sånt skulle nog vara grymt för dom anläggningar som satsar på snowparks!

annars vet jag inte riktigt, som nån sa är de oskönt att åka själv i ankarliftar, de kanske går att lösa?

Liftproblem?
En jäkligt snitsig lösning på fjädringen uppe i medbringaren hade varit nice. På dom flesta svenska skidorter är ju dessa nästan alltid utnötta/obefintliga vilket gör att man får ett fint ryck när man ska iväg.

Ett alternativ för att förbättra detta är ju att kolla på en fjäder med bättre livslängd som har någon fin dämpningsförmåga så att den dämpar både för små kids som åker första gångerna i sitt liv likväl som för två 120kg gossar. Det skulle förbättra ankar/knappliftsåkningen avsevärt.

En fjäder som skulle gå att montera in i befintliga medbringare kanske skulle vara något, eller skapa en ny medbringare där det är enkelt och billigt att komma åt att byta fjäder.

Själva ankaret ska vara lätt att greppa när man ska ta emot liften, likväl som att det ska vara lätt att ha kontroll på det medans man åker. Tror att det är liftbyggarna som har ovala skaft längst ned för att spara några mm utrymme. Inte dumt. Skulel pinenn vara lit emer greppvänlig, kanske med annan ytbeläggning så hade det ju inte skadat.

Vad gäller själva T-et så uppskattar jag modellen som har en liten avrundning längst ut, som en halv kula eller vad man ska säga. Man kan lätt greppa där då man åker skidor och har vänsterhanden fri (Förutsatt att mans tår på vänster sida), grymt bra dom gånger man står på huk och åker.

Någon schyst liten krok där man kan hänga av sig vantar hjälm för dom gånger man racklar med utrustningen i liften. Det är ju mer än en gång som man tappat hansken på väg upp.

Liftproblem?
T-ets stång delad på längden för att passa vuxen o barn samtidigt. Måste förstås vara fjäderbelastat, så det är en hel stång när man greppar den vid påstigning.

Liftproblem?
tiden för trådbundna kommunikationer är förbi!
länge leve det trådlösa ankaret!

Varför använda sig av gamla tiders sladdar och kablar?
har inte tekniken gått framåt de senate åren?

Jodå!
Nu är den här, "Wireless anchor (TM)"

En produkt som kommer revolutionera den alpina världen.
Varje person bär med sig ett eget ankare som bärs över ryggen, lämpligen fäst i en ryggsäck eller ryggskena.
När du kommer till lämplig plats på berget, företrädelsevis fri från träd och med lämplig lutning, så sätter du igång ditt Wireless Anchor (TM), och ankaret kopplar automatiskt upp sig mot skidortens Anchor-Wifi (TM).
Du får då uppdaterad information om lavinfarliga vägar uppför berget, och även information om vad dagens öl-special är på den lokala tavernan.

Wireless Anchor (TM) väljer nu själv en lämplig rutt upp för berget, och låter dig själv styra resvägen i viss mån, så länge säkerheten inte äventyras.

Wireless Anchor (TM) drivs av bränsleceller som utvinner väte ur snö. När cellerna börjar tömmas varnar Wireless Anchor (TM), och du ombeds ladda på med energi. Detta görs enklast med Wireless Anchor (TM) fortfarande fastspännt på ryggen. Lägg dig helt enkelt på rygg och gör snöänglar i 30 sekunder, så är Wireless Anchor (TM) laddat igen!

Wireless Anchor (TM) finns även med ett sportpaket, som möjliggör installation av stereoanläggning för mp3-spelare, och kjolpaket för en sportigare look.

Senast ändrad:
Liftproblem?
Dom stora problemen jag ser med dagens liftar är följande.

* Energi förbrukning.

En lift kan inte försörjas med sol och vind energi. Optimalt vore en lift som kan transportera skidåkare på ett så energi effektivt sätt som möjligt. Målsättning bör vara att det inte skall behöva transporteras någon form av energi till liften.

Alltså det skall inte behövas några disel transporter eller elkablar i naturen för att en lift skall funka.

* Fast monterade

Fotavtrycket på naturen är stort genom att liftarna är "permanenta" installationer. Visst man plockar bort sitsar och kabiner på sommaren men det är fortfarande så att stolpar och stationer (oftast även kablar) finns kvar på sommaren.

Som jag ser den ultimata liften så är den enkel att demontera och plocka bort. På sommaren så skall det inte synas att det har varit en lift där på vintern.

Detta kan även ge större flexibilitet i liftsystemet då man kan flytta liftar från år till år för att få bättre logistik eller för att "vila" på vissa delar av berget för att undvika för stora slitage.

Så om du designar en lift som är så energi snål och har så bra energi lagringskapacitet att den går att försörja med sol och vind plus att den är flyttbar ja då får du mitt pris.

Tex

Liftproblem?
jeppenator sa:
en rail lift i typ en rail line vore smooth! typ att man har ett railområde med ett släpband som går asfort så man hinner 100 åk per dag, istället för att hajka upp och ner hela tiden.. vilket är asjobbigt!

nått sånt skulle nog vara grymt för dom anläggningar som satsar på snowparks!

annars vet jag inte riktigt, som nån sa är de oskönt att åka själv i ankarliftar, de kanske går att lösa?
Precis som en sàn där vattenskidelift som de har pà skara sommarland sà bygger man en railpark under istället för vatten. Detta skulle resuterar i att jeppenator kan àka ett oändligt istället för 100!

Liftproblem?
kombinera en sittliftsmodell med en ankarlift - det skulle vara utmärkt. Det borde ju gå om man sätter typ skider under två säten och att man stabiliserar det med något styvt istället för en lina. Men det största problemet är faktiskt att det tar hundra år att åka ankarlift, och det finns ju dom som är flera km långa! it sucks!

kul idésamling btw.

Liftproblem?
Tack för många tankar och idéer!

Jag samlar ihop allt som sagts och ska försöka göra något bra av det… Fortsätt gärna skriva om ni har fler synpunkter eller idéer.

Är intresserad av era tankar kring "extrautrustning". Finns det någon extra funktion som efterfrågas? Någon nämnde upphängningsanordning för stavar eller vantar tillexempel.

Jag har varit i kontakt med Skistar och kollat upp just hur marknaden ser ut just nu. I alla fall i norden nyinstalleras det mycket släpliftar, faktiskt fler knappliftar än ankarliftar. Självklart är det en trend med fler och fler sittliftar så kom gärna med era tankar om dessa också!

/Fredrik Höjman
Industridesign, Lund

Liftproblem?
det värsta jag tycker är att de går så långsamt, det är inte kul, sen kanske en högtalare som spelar radio skulle vara bra, det är nog inte energisnålt om det skulle vara det, men det skulle vara mycket roligare:D

Liftproblem?
Flygnord sa:
tiden för trådbundna kommunikationer är förbi!
länge leve det trådlösa ankaret!

Varför använda sig av gamla tiders sladdar och kablar?
har inte tekniken gått framåt de senate åren?

Jodå!
Nu är den här, "Wireless anchor (TM)"

En produkt som kommer revolutionera den alpina världen.
Varje person bär med sig ett eget ankare som bärs över ryggen, lämpligen fäst i en ryggsäck eller ryggskena.
När du kommer till lämplig plats på berget, företrädelsevis fri från träd och med lämplig lutning, så sätter du igång ditt Wireless Anchor (TM), och ankaret kopplar automatiskt upp sig mot skidortens Anchor-Wifi (TM).
Du får då uppdaterad information om lavinfarliga vägar uppför berget, och även information om vad dagens öl-special är på den lokala tavernan.

Wireless Anchor (TM) väljer nu själv en lämplig rutt upp för berget, och låter dig själv styra resvägen i viss mån, så länge säkerheten inte äventyras.

Wireless Anchor (TM) drivs av bränsleceller som utvinner väte ur snö. När cellerna börjar tömmas varnar Wireless Anchor (TM), och du ombeds ladda på med energi. Detta görs enklast med Wireless Anchor (TM) fortfarande fastspännt på ryggen. Lägg dig helt enkelt på rygg och gör snöänglar i 30 sekunder, så är Wireless Anchor (TM) laddat igen!

Wireless Anchor (TM) finns även med ett sportpaket, som möjliggör installation av stereoanläggning för mp3-spelare, och kjolpaket för en sportigare look.

Liftproblem?
Hej igen!

Tack för allt tidigare engagemang.

Nu riktar jag mest till er som åker snowboard. Åker ni hellre knapplift än ankarlift, om man bortser från att de ofta går lite långsammare, tråkigt att åka själv m.m. Rent åkmässigt, är det lättare? gör det mindre ont med knapp?

/Fredrik Höjman
Industridesign, Lund

Liftproblem?
Nu finns det ju lite olika knappliftar, de 2-3m långa stångarna med en krok längst ner, dom är helt ok. Dom korta knapparna som nästan är helt raka är inte bekväma alls.
I båda fallen föredrar jag ankare, även om det inte heller är skönt.
Man vågar inte riktigt släppa knappen med händerna för den sitter inte riktigt på plats som ankaret gör. Man får altså jobba betydligt mer med kroppen i en knapplift, tid man gärna lägger på att vila inför nästa åk

Liftproblem?
Kazle sa:
*Om man åker bräda så får man ofta ont i ljumsken efter ett par kilometers släpande.. (främst pga att det är en så liten yta som man lägger tyngden på)

..
Det vore så sjukt nice med en stor och fluffig yta istället för det smala lilla ankaret som pressar på i uppemot ett ton mot benet.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp