Line Afterbang, behöver lite info.

Karlzon91

Ny medlem
Tjenare.

Ska köpa nya skidor nu i år, har åkt snowboard nu dom senaste 4-5 åren men innan dess så var det skidor och jag har absolut inga problem med att åka, kanske är lite ringrostig nu i början men testade en polares skidor förra året och det var inga problem för mig att köra på ner för alla backar i alperna.

Men iaf, kollade på Line Afterbang då jag mestadels kommer köra i parken och dom var inte så farligt dyra heller.
Men nu till frågan, dom är 177 som längst och jag är runt 195 lång fast väger iofs inte mer än typ 80kg.

Är det för kort eller funkar det bra att åka med?

Tacksam för svar då jag är lite ny inom skidköpandet :)

Tja, jag tycker att det låter lite kort! Och du får bättre skidor för denna peng, afterbang är mest till för urbans, och jag har hört att de är ganska tunga. ÄR du rädd för att köpa utomlands?

Okej tack.

Nej är inte direkt rädd att köpa från utlandet, kollat runt på ebay osv. men eftersom jag inte kan så mycket så har jag inte så mycket att gå på mer än att kolla på kända märken om du förstår vad jag menar :)

Yes. Men på sportconrad har de bra sortiment, bra priser och är seriösa. Kolla lite här:

www.sport-conrad.com
Gå på freeski och sen på skidor+bindning eller bara skidor om du vill ha det. Kolla runt efter några bra skidor, sen klickar du på där du väljer bindning och kolla hur mycket det blir. Lycka till!

tjenare, jag har ett par afterbang som jag köpte precis efter jul ungefär, och till en början tyckte jag dom var sjukt tunga när man höll dom i handen men när man åker på dom känns dom inte tunga alls:D Dom e också stabila både i pisten och parken sen har dom sjuk pop också;) sen jag tror inte dom kommer bli för korta om du e 195 och skidorna är 177 då går dom ju ungefär till hakan så längden är nog inga problem:D jag rekomenderar då starkt dom:D

jag tycker de verkar för korta... det är juh twintips också, så själva åk-längden blir juh egentligen kortare :P annars en asskön skida, men skulle leta efter några längre ^^

KasperT sa:
tjenare, jag har ett par afterbang som jag köpte precis efter jul ungefär, och till en början tyckte jag dom var sjukt tunga när man höll dom i handen men när man åker på dom känns dom inte tunga alls:D Dom e också stabila både i pisten och parken sen har dom sjuk pop också;) sen jag tror inte dom kommer bli för korta om du e 195 och skidorna är 177 då går dom ju ungefär till hakan så längden är nog inga problem:D jag rekomenderar då starkt dom:D
Det med längden är en smaksak, men personligen tycker inte jag att man ska ha så korta skidor, inte snyggt, inte skönt(enligt mig).

dsavela sa:
KasperT sa:
Det med längden är en smaksak, men personligen tycker inte jag att man ska ha så korta skidor, inte snyggt, inte skönt(enligt mig).
mm det e ju en smak sak men jag har för mig att man ska ha någonstans mellan hakan och näsan typ;)

det låter lite kort men Lines nya "StepUp" finns i 184 och är nästan samma skida fast lite bättre i hopp :D

KasperT sa:
dsavela sa:
KasperT sa:
mm det e ju en smak sak men jag har för mig att man ska ha någonstans mellan hakan och näsan typ;)
om det är en smaksak finns det nog inga riktlinjer om vart skidorna ska vara om man har dom framför sig?

Jag har mina som är 176, dom slutar några cm över ögonen ungefär och jag skulle inte klaga om jag fick byta dom mot ett par 181.. Jag är själv 184 ungefär.
Så jag tycker 177 låter lite för kort.

emol96 sa:
det låter lite kort men Lines nya "StepUp" finns i 184 och är nästan samma skida fast lite bättre i hopp :D
Tänkte också föreslå det och det vore ett mycket bättre val än att köpa afterbangen eftersom att den är både längre och hårdare vilket är bra om man är stor och tung!

KasperT sa:
dsavela sa:
KasperT sa:
haha, det var väl dom råd man fick på intersport när man köpte slalomskidor:P

Kan va lite kort med 177. men det skulle lätt funka!

Tack för alla svaren! :)
Hittade Atomic Punx på den sidan sport Conrad, dom finns i 184cm.
Är det ett bättre köp? :)

låter som ett bättre val tycker jag. Jag kör gärna på skidor som är så nära min längd som möjligt. men det är individuellt. 184 är bättre än 177 i alla fall :)

Fiddeponken sa:
låter som ett bättre val tycker jag. Jag kör gärna på skidor som är så nära min längd som möjligt. men det är individuellt. 184 är bättre än 177 i alla fall :)
åh herregud. Du säger emot dig själv. Om längden är individuell. Hur kan du då säga att 184 är bättre för han än 177`? Helt sjukt.

Gött, men kan det verkligen vara så att sport conrad säljer atomic punx för 299 euro?
I den där prylguiden står det ju typ rekomenderat pris runt 6000? Så man inte går på en nit menar jag? Eller någon annan som köpt på sidan som vet om det är riktigt? :)

Karlzon91 sa:
Gött, men kan det verkligen vara så att sport conrad säljer atomic punx för 299 euro?
I den där prylguiden står det ju typ rekomenderat pris runt 6000? Så man inte går på en nit menar jag? Eller någon annan som köpt på sidan som vet om det är riktigt? :)
antagligen så är det förra årets modell som är billiga. jag köpte Line Anthem och Look PX12 för totalt 3.1k :P

Dirty-T sa:
Fiddeponken sa:
åh herregud. Du säger emot dig själv. Om längden är individuell. Hur kan du då säga att 184 är bättre för han än 177`? Helt sjukt.
Nu har du ju lite fel. visst ja sa att det är inviduellt. Men jag tror inte det är många som åker på parkskidor som är 18 cm kortare än sig själv. visst kanske på summerrailen eller nåt. men många anser att man ska ha lång skidor i parken av vissa anledningar, stabillitet osv. Min bedömning vad då alltså att 184 skulle passa han bättre än 177. och eftersom grabben frågade om hjälp så sa jag bara vad jag tyckte i 2 olika aspekter. Dels att det är individuellt MEN att jag hellre skulle tagit 184 än 177 om jag var 195 cm lång ! hajjar du ?

Reserverar mig för stavfel!

Tja igen. Sport conrad är en väldigt pålitlig affär, med billig frakt, bra priser, trevlig personal och bra service. Jag tycker att atomic punx 184 låter väldigt bra för dig. Kolla även vilka bindningar du villl ha till, det är väldigt förnuftigt att välja ett par bättre bindningar till, om du nu ska köpa det också. Köp för guds skull aldrig marker free bindningarna, det går inte ens att landa switch med dem. Om du väljer marker griffon 12 så får du hyffsad kvalitet till ett bra pris, men om jag fick välja skulle jag ta en look/salomon bindning eller marker jester om jag hade haft pengarna. Om du kollar på t.ex salomon 2012(vet inte längderna på den dock) så får du den skidan+en bra bindning till ett kanonpris. Det är dessutom rockers på skidan, vilket även tillåter dig att åka utanför pisten även om den är gjord för parkåkning.
Ang. sportconrad så kan du kika in här;

https://www.freeride.se/prylar/butiker/0//sport-conrad.html

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=22937

Även om den sistnämnda tråden är gammal som gatan så kan du kolla nya inlägg + att de är pålitliga, dedär sidorna är bara till din övertyglese.

Anyways, lycka till med skidinhandligen och ha kul!

Snödjup

Tillbaka
Topp