Line Influence 115 bra första freeride skida?

draken88

Ny medlem
Hallå där.

Funderar på att köpa ett par Line Influence 115 och ta med på min första tur till Risksgränsen.

Jag har åkt pist 15-30 dagar varje vinter de senaste 15 åren dock nästan ingen offpist.
Nu letar jag efter ett par skidor att mästra pudret på, men som fortfarande funkar på manchestern :)

Jag är 25 år, 185cm och väger 65kg.

Hittade ett par på sport-conrad, men de finns bara som 179:or. Vilket är nog om jag följer längdguiden jag hittade här på forumet.
Men har nu läst på flera ställen att jag borde ha längre. Vad tror ni?

Svårt att hitta någon annan sida som matchar priserna på sport-conrad så inte bara att köpa där de finns i längre utförande.

Tipsa gärna om andra skidor om ni tycker jag har gjort fel val.
Eller vet ni någon sida som har lika bra priser som sport-conrad?

Senast ändrad:
Hej!

Jag skulle nog vilja säga att 179 blir lite kort.
Sedan för man även tänka på att Line har en tendens att göra sina skidor
lite kortare än vad längden säger ;)

Har skrivit i andra trådar om liknande ämnen...
Jag kör på Line influence 115 längd 179 med dynafit ST bindningar.
Alltså jag har det som mina turskidor.

Är 176cm väger dryga 70kg.

Det som skulle tala för att köra på längre skulle vara att man skulle vilja ha mer stabilitet eller flytt förmåga.
Min upplevelse efter över 2 månaders skidåkning i pist, offpist och på tur är att för mig så är flytt förmågan till belåtenhet samt att jag aldrig haft problem med stabiliteten.

Att ta i beaktning är att längre skidor även ger mer vikt att släppa på uppför.
Radien ökar även med längre skidor.

Bör tilläggas att jag byte till Line Influence från ett par mjukare offpistskidor som jag tyckte inte riktig höll stabiliteten då jag tryckte på ordentligt. Har ett par race-lagg men bara använt dem två ggr sednan inköpet av Influence, då det är de första piståken på morgonen som dem funkar sen vid middagstid så funkar Influence bättre i det uppkörda.

Det finns lekfullare skidor än Line influence men med din bakgrund så låter det som dem kommer passa dig bra.

Senast ändrad:
Ja sen är jag ju lätt som en räka också :P Borde inte de göra att jag lätt får flyt på puder även med 179:or?:rolleyes:

Jag har aldrig kört några LF 115 men jag tror det kan vara ett utmärkt val. Med tanke på din vikt är ett par 179 or fullt tillräckligt. Om inte ... vilken längd skulle jag som väger 26 kg mer än du behöva ... 205 cm?

/MM

Du skulle iaf vara manligast i backen med ett par 200+, MM ;)

Åker på liknande skidor, dock med 110 midja. Men jag väger väl 5kg mer än dig, flytet har jag aldrig upplevt som dåligt.

Jag har Line Influence 115, 179cm långa. Väger nästan 10kg mer än du. Jag kunde kanske haft nästa längd, men de fungerar utmärkt. Jag kanske kunde fått lite mer flyt med lite längre. Om det inte är stenhårt i pisten så är de stabila även i relativt hög fart. Jag kör också Völkl Mantra 184 och de är helt klart mycket stabilare i hög fart och/eller på stenhårt underlag, men de går inte att jämföra med Influence off-pist.

Influence var också min första off-pist skida. Känns som ett mycket bra val. Väldigt lättåkt off-pist och fungerar bra i pist. Har svårt att tro att du inte kommer att bli jättenöjd.

Jag tror också du klarar dig utmärkt med 179cm, med tanke på din lätta vikt.

Låter bra! Stort tack för alla svar.

Då är ju bara frågan vilka bindningar man ska slänga på dem? Vad har ni för erfarenheter av Marker bindningar? Kanske Marker Squire 11 eller Marker Jester 18 Pro?

Senast ändrad:
Med din vikt borde Marker Squire 11 räcka, finns ingen anledning att ha din på 18 om du väger så lite som Marker Jester 18 Pro har.

draken88 sa:
Låter bra! Stort tack för alla svar.

Då är ju bara frågan vilka bindningar man ska slänga på dem? Vad har ni för erfarenheter av Marker bindningar? Kanske Marker Squire 11 eller Marker Jester 18 Pro?
Squire och Jester 18 Pro är kanske ytterligheterna du ska undvika. Satsa istället på Griffon, tror inte du behöver Jester (hårdare fjädrar för tyngre åkare) och definitivt inte Jester Pro.

/MM

Tillbaka
Topp