Linken vs NTN i kantgrepp!

• Trådstartare Trådstartare koppen89
  • Start datum Start datum
K

koppen89

Guest
Hej!

Jag är i laget att köpa ny telemarksutrustning.

Valet och kvalet står nu emellan NTN och Linken.
Linken är den enda av dom två som jag själv har prövat, och det många gånger.

Det jag älskar med den är allt kantgrepp man får, och hur kratöverföringen blir i jämförelse med vaniga kabelbindningar.

Är det lika på NTN?
Håller den skäret lika bra som en Linken?

Ni som har kört på båda får jättegärna lägga in lite tips till mig.

Skulle vilja pröva NTN innan jag bestämmer mig, men det är inte så enkelt här mitt ute i ingenstans i Norge.
Tack på förhand!

Senast ändrad:
ntn: plast och fjädrar halva sulans längd.
linken: metall hela sulans längd.

linken vinner. att linken också har fungerande step-in är en bonus.

Kört på linken några gånger men har bytt över till ntn! NTN vinner med hestlängder vad gäller helhetskännslan och kraftöverföringen från pjäxa till skida.

Linken har inget att komma med jämfört med NTN förutom step in-funktionen. NTN kan dock klivas i och sedan låsas/låsas upp med staven.

Linkens fjädrar är obefintliga.

Tror inte Bishop Bomber säljs nya i år........ fast finns kanse ute hos handlare

Sorry det var mest ett inlägg föra att röra till det. Frågan ställdes mellan Linken eller NTN ;)
Bishop varken tillverkar eller säljer några telisbindningar för tillfället. Tydligen ngn rättstvist gällande snowboardbindningar i USA. Jag köpte mina av en privatperson i USA.
Har inte provat varken Linken eller NTN, så jag har egentligen inget vettigt att tillföra.

Hej,

Har kört på Linken 2 säsonger, Cobra och R8 ett par säsonger, testat NTN med Crispi pjäxor.

Alla är olika och man får anpassa sig med känsla och åkstil efter modell. Naturligtvis tar det mer än ett par teståk innan man hittat rätt.

Jag får nog hålla med sahlen1987 om att du bör titta på Hammerhead som ett alternativ till nordic norm bindningar. Den är överlägsen linken i känslan och snökontakten och du behåller tryck mot skidan genom hela "svängmomentet" och tillräckligt vridstyv för att hitta tryck i en pistracer om det nu är intressant.

Just nu använder jag hammerhead på ett Fischer Addict och ett par Watea 114. Funkar kanon. Jag har ett par Watea 94 med R8 vilket är intressant då jag upplever tappad känsla med R8. Har ett par Dynastar race skidor med Linken men de används sällan.

Så har du möjlighet testa Hammerhead och ska du köpa nya pjäxor är Garmont Vodoo ruggigt bra!

Lycka till
Johan

Tillbaka
Topp