Lite frågor angående Twintips.

Plastfan

Ny medlem
Hej.

Jag har haft lite funderingar angående twintipskidor.
Har åkt med ett par Salomon carvingskidor ett bra tag nu och ska till mayrhofen i februari/mars och har tankar på att köpa nya skidor då mina salomon börjar få några år på nacken. Jag har också tänkt att pröva på lite offpist, pudersnö och lite diverse hopp och trix, men vill också fortsätta med att åka i pistat.

Min fråga är då denna om man kan köpa ett par twintips och även använda dom till att åka i pistat såväl som offpist, puder och hoppa med.

Vore tacksam för svar

Mvh Majk.

Visst kan du det. Personligen har jag ingen längtan efter brätten i fel ända, men de stör inte. Mitt första råd är att välja ett par moderna lite bredare skidor av allroundkaraktär oavsett antal brätten.

Senast ändrad:
Så länge skidan har en radie under 18 meter går det att ha kul på den, annars inte enligt min mening (undantag: vid djupt puder då feta skidor är att rekommendera och i hård puckel).

Hur länge ska du va där? Åker man inte mer än 1-2 veckor per år så skulle jag hyra skidor. Då kan man byta lite och testa sig fram för att se vad man själv gillar. Vad man tycker om är högst personligt. Vad jag skrev ovan vet jag att många inte alls håller med om.

Senast ändrad:
Jag ska vara där i en vecka just nu när med dom polarna jag åker med just nu. Men utöver det försöker jag hinna med fler skidresor om året utspridda lite över allt mellan Åre och Alperna, men eftersom alperna ligger ganska varmt om hjärtat så försöker jag komma iväg dit minst en gång om året ca 1-2 veckor och sen kanske en vecka i Sverige, Norge, Finland eller liknande. Sista veckan brukar bära iväg till något soligt ställe och plaska i ett varmt blått hav.

Jag skulle gärna avstå från att hyra skidor då enda gången jag hyrde skidor verkade expediten inte vara särkilt noga eller bry sig om vilka skidor jag fick som senare resulterade i att ena skidan lossnade vid ett ganska illa tillfälle och man blev liggandes resten av veckan och fick åka hem med en tår i ögat.

JockeSki sa:
Så länge skidan har en radie under 18 meter går det att ha kul på den, annars inte enligt min mening (...)
Mina skidor har en radie på 25m och är jätteroliga.
Fel på skidorna eller mig? :P

Skämt åsido, en medelfet twintip är nog det absolut mest mångsidiga man kan åka. Nu höftar jag till rätt rejält, men kika på något med midjebredd 80mm-90mm, ev mer, och ungefär i din egen kroppslängd (givetvis med hänsyn till vikt etc).
Skriv in den infon i skiddatabasen här på freeride så kommer du få en hel drös med förslag på bra skidor eller alternativ till det du redan kikat på :)

Senast ändrad:
K2 extreme är kanske något som skulle funka bra :)
Ska vara riktigt bra allround skidor '!
Ganska bra pris också 4800kr på alpingaraget !
Har även fått bra på dom flesta testerna tror jag

En allmountainskida med radie kring 18-20 är fortfarande riktigt kul. Funkar inte absolut bäst nånstans men inte heller sämst. Blir alltid lite av en kompromiss...
Om dina pistskidor fortfarande är i såpass hyggligt skick att du kan tänka dig använda dem vid tillfällen då pisten är ditt enda val tycker jag nog du kan gå upp lite på bredden, kanske runt 100? (Fast jag har ingen aning hur det funkar i parken, bc-trick funkar det ju alltid med i alla fall)

VMtre sa:
K2 extreme är kanske något som skulle funka bra :)
Ska vara riktigt bra allround skidor '!
Ganska bra pris också 4800kr på alpingaraget !
Har även fått bra på dom flesta testerna tror jag
Okey, Jag ska absolut ta mig en titt där, och även på den där skiddatabasen:)
(Väldigt tacksam för svaren jag får av er alla.)

Hade lite i åtanke bara på att när jag köper nya skidor av en annan sort, alltså till ex som sagt allmountinskida/twintip osv. Kan man fortfarande ha samma bindningar som på mina gamla skidor då dom fungerat bra, eller måste man köpa nya som passar till just den skidan man köper?

Har du schyssta bindningar du är nöjd med kan du montera dem på de nya, borde inte vara några problem alls...

Nojlas sa:
JockeSki sa:
Så länge skidan har en radie under 18 meter går det att ha kul på den, annars inte enligt min mening (...)
Menade bara att även om jag letar efter en allmountainskida så håller jag koll på radien så den inte rusar iväg för mycket. Finns Allmountianskidor med radie runt 16-18m.

Jag har en liten fråga här också angående twintips skidor!

Jag har nyligen läst mig fram till vad reverse camber eller sk Rocker skidor är för nått.
Men när är sådant bra att ha? I puder ändast(?) och hur många modeller har de?!

JockeSki sa:
Nojlas sa:
JockeSki sa:
Menade bara att även om jag letar efter en allmountainskida så håller jag koll på radien så den inte rusar iväg för mycket. Finns Allmountianskidor med radie runt 16-18m.
Beror ju lite på hur han tänker åka. Jag har alltid varit som du och förespråkat kort radie. Sist jag åkte hade jag dock nästan roligare på mina skidor med 29m radie än på mina sl med 11m radie. Dock var 11 ganska kul, om än lite ansträngande...:

En rätt bra kompromiss kan vara en skida som Extrem Patriot. Ungefär 17 meters svängradie, bred och med viss twintip. En av mina polare har ett par sådana och jag tycker att de är utmärkta allroundskidor om man vill ha lite kortare svängradie.

Finns flera skidor av den typen, så kolla igenom skiddatabasen.

fransosen: är Extremskidorna fortfarande sinnessjukt hårda som dom gamla med spermier på? Sweet-O kanske dom hette?

JockeSki sa:
fransosen: är Extremskidorna fortfarande sinnessjukt hårda som dom gamla med spermier på? Sweet-O kanske dom hette?
Nä, inte så värst. Den modell jag kört på är förra årets Patriot i 191 cm. Kändes ganska mjuk i brättet, övriga skidan var hårdare framförallt längst bak. Men någon superhård skida är det inte. Rejält vridstyv är den dock.

Tillbaka
Topp