Lite lagg- och pris frågor

sibe

Medlem
Tja!
Första frågan (vilket säkert klassas som idiot fråga):
Jag har ett par k2 kung fujas som är 189cm långa, jag är ca 190cm. Jag körde på dom ca 1.5 vecka förra säsongen men jag tyckte dom va så fruktansvärt alldeles för långa.. Om man kollar till "regelboken", ska jag som 1.90m lång ha ett par sådana skidor.. Jag tyckte det kändes as fel och skulle hellre vilja ha 10cm kortare eller är jag bara gammal modig och inte vant mig riktigt än?
Alltså, är det värt att sälja dom och köpa ett par lite kortare eller bara sluta gnälla och vänja sig?

Fråga två (finns säkert en miljon trådar med denna frågan i):
Jag ska dra ner till val d'isere och göra säsong nu i höst och då undrar jag är det billigare/dyrare att köpa utrustning (skidor, skidkläder osv.) där ner jämförelsevis med här i Sverige?

Tacksam för svar (på mina säkerligen dumma frågor :))

Senast ändrad:
Verkligen inte dumma frågor. Skidlängd är givetvis indiviuellt, bara för att många andra gillar längre skidor så betyder det inte att du gillar det.

I lössnö nere i Val D så kommer dock längden hjälpa dig. Men såvida du inte åker ner för att åka park (vilket vore dumt med all fin OP där nere :) ) så skulle det inte vara en dum idé att sälja dom där och skaffa dig ett par lite kortare men mycket bredare skidor. Gärna med rocker vilket gör att dom känns kortare på hårdare underlag och där längden behövs (lössnö) så ligger hela längden i.

Tänk på att K2 mäter lite lustigt, en 189 är snarare runt 192-195 beroende på modell. Så en bredare rockerskida runt +-185cm vore nog fint för dig.

Kung fujas har ju både tip och tail rocker, så de borde ju kännas kortare. Skidlängd är ju en smaksak men du har inte beskrivit varför du tycker de känns långa och jag misstänker att du behöver mer åkdagar och lite putsa lite på åktekniken. En 189cm twin(som irl kanske är 192) med rocker dessutom har ju lungefär lika mycket kontaktyta som ett par 160 cm pistlagg. Åker du mest park så kan du ignorera allt jag skrivit.

Senast ändrad:
Ja K2 skumma sätt att mäta skidor har jag märkt.
Om jag inte hade haft någon budget så hade jag ju köpt ett par fatskis och ett par pist/park skidor men nu är budgeten lite stramare än så.

Kan ni ge lite tips på en bra allround skida, som både klarar sig i offpist, park och även lite pist..

JL76 sa:
Kung fujas har ju både tip och tail rocker, så de borde ju kännas kortare. Skidlängd är ju en smaksak men du har inte beskrivit varför du tycker de känns långa och jag misstänker att du behöver mer åkdagar och lite putsa lite på åktekniken. En 189cm twin(som irl kanske är 192) med rocker dessutom har ju lungefär lika mycket kontaktyta som ett par 160 cm pistlagg. Åker du mest park så kan du ignorera allt jag skrivit.
Det har dock inte framkommit att det är nya modellen med rocker eller den gamla vanliga.

Så till trådskaparen, är det modellen med rocker fram/bak eller en äldre modell?

Utter sa:
JL76 sa:
Det har dock inte framkommit att det är nya modellen med rocker eller den gamla vanliga.

Så till trådskaparen, är det modellen med rocker fram/bak eller en äldre modell?
Han har lagt ut 2009/2010 version på köp och sälj.

Tillbaka
Topp