lite språkpolis angående DOM, DE, DEM

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mustalianen

Ny medlem
när man inte har annat för sig kan man alltid leka lite språkpolis.

jag undrar varför så många på Freeride insisterar på att använda orden DE alt. DEM istället för DOM, då man bevisligen inte kan använda orden korrekt.... =)

Generellt kan DE alltid användas istället för DOM.

Undantag är att DEM används i stället för formen DE då det som man talar om är föremål för en handling (t.ex. jag såg dem) eller då ordet står efter en preposition (t.ex. i, för, till, på, under, över).

Fel: Vi sjöng för de.
Rätt: Vi sjöng för dem.

Fel: Dem sa att....
Rätt: De sa att'

eller:
Rätt: Vi sjöng för dom
Rätt: Dom sa att

för att undvika förvirring är mitt förslag att använda DOM hela tiden istället....

=)

Där man kan placera in ordet "Jag" istället för "Dom" används ordet "De"
Där man kan placera in ordet "Mig" istället för "Dom" används ordet "Dem"

Ex. "Vi sjöng för dom"
"Vi sjöng för mig" låter ju mycket bättre än "Vi sjöng för jag" Alltså ska "dem" användas i denna mening.

Du kommer ganska långt med det också. :) Finns dock undantag men man får gå på magkänsla. Men det är som du säger alltid säkrare att skriva dom på de meningar där du inte vet vad det ska vara.

Senast ändrad:
Drakbabis sa:
Där man kan placera in ordet "Jag" istället för "Dom" används ordet "De"
Där man kan placera in ordet "Mig" istället för "Dom" används ordet "Dem"
Denna är guld, kör på den! Om bara alla skulle tvingas lära sig detta innan de reggade sig skulle Freeride vara en, rent språkmässigt, bättre sida!

Tycker det är roligare att leka språkpolis på engelska istället.. folk råkar vara rätt usla på stavning o gramatik, är det för den stora andelen 15åringar (som inte lärt sig mer i skolan) eller för att svenskar är allmänt dåliga? (vi är ju iofs bättre än många andra icke-engelsktalande länder men det är väl inget att skryta om?)

LÄÄÄÄÄÄGGG NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER.
du har ju fan mindre liv änn jag om du gör ett inlägg om detta, svenska lär man sig i skolan inte på en skid site.

mustalainen, ArtistY, Drakbabis & Carled ni är mina idoler nu. För övrigt så tycker jag att alla ska börja alla meningar med stor bokstav åxå, grundregel nr. 1.

Pizzaaugust sa:
LÄÄÄÄÄÄGGG NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER.
du har ju fan mindre liv änn jag om du gör ett inlägg om detta, svenska lär man sig i skolan inte på en skid site.
änn-n = än
skid<--->site = skidsite

Bwahah.

min svensklärare säger att DOM är talspråk och att man alltid skriver dem som dom...
alltså dem läses som dom men för att det ska sstå korrekt skriver man dem. ingen aning varför dock

theusualsuspect sa:
Pizzaaugust sa:
änn-n = än
skid<--->site = skidsite

Bwahah.
Bwahah är inget ord,
allså ska du inte rätta om du inte kan svenska sj

plus att jag stavade fel på lägg ner, men de märkte du inte, för många e och ä och g.

Senast ändrad:
ALXX sa:
min svensklärare säger att DOM är talspråk och att man alltid skriver dem som dom...
alltså dem läses som dom men för att det ska sstå korrekt skriver man dem. ingen aning varför dock
din svenskalärare är trött.... DOM var talspråk men är numera OK enligt SAOL. Hon har dock rätt i att man i talspråk sällan säger DEM

Senast ändrad:
Och så förstördes än en vettig tråd med pajkastning.

Senast ändrad:
oj va ingen kommer bry sig
skit i att starta liknande trådar i fortsättningen...

Du gjorde det ju tydligen då du la ner tid på att glida in här och klaga... Håll tråden ren, bjud på lite mer tips ni som har, det verkar behövas!

"I informell och ledig skrift har dom gjort entré, främst som objektsform. Bland annat Sportbladet, Aftonbladets sportbilaga, skriver dom."

källa: http://susning.nu/Dom

Bara kassa journalister som skriver "dom" och ett hundra tal forum användare.

regel:

-Dom ska man säga på berget

-Inne på freeride.se ska man säga de och dem

jag visste faktiskt redan det här.

and palla bry sig fööfaen........nej

pinsamt. det är felaktig svenska att skriva "dom" över huvudtaget. "dom" är talspråk, "de" och "dem" är skriftspråk.

känns ju bra att killen som rättar alla "okunniga" inte ens vet vad som är rätt.

Är helt klart trevligare att läsa en text med "dom" än en text där författaren använder "dem" fel. Det är verkligen att våldta svenska språket :)

Varför ser FR.se ut på detta viset?

Följande tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32205 länkar till väldigt intressant skidmaterial som man skulle kunna ta en diskussion runt och kanske fundera varför sådant inte finns på FR.se i större skala?

Statistiken är att den är skapad 09.58 med svar/besök 3/46 medans denna tråden är skapad 12.05 och har svar/besök 19/169?

Några fler ören från mig idag, Christian.

Vilken tur att ni som inte orkar bry er berättar det i den här tråden. Jag har alltid undrat vilka ni är. Tack!

mm. det är att missbruka språket om man säger dem istället för dom. och glöm inte punkt och kommatecken. och glöm absolut inte STOOR bokstav.

viktigt inlägg.........nää

När man skriver gäller alltid DE eller DEM. Men man kan säga DOM.

Jag är också skitless på de som skriver dem när det ska vara de.

Det är tur att det finns fler språkpoliser....

Fluffsurfarn sa:
pinsamt. det är felaktig svenska att skriva "dom" över huvudtaget. "dom" är talspråk, "de" och "dem" är skriftspråk.

känns ju bra att killen som rättar alla "okunniga" inte ens vet vad som är rätt.
FYI: (svenska akademiens ordlista (SAOL))

DEN pron. DEN n. DET; gen. DESS; pl. DE el. vard. DOM; gen. DERAS objektsform DEM, vard DOM

/Känns ganska bra att veta vad som är rätt =)

Som tidigare påpekats tillåts det numer i vissa sammanhang att skriva dom istället för de eller dem, och ska jag vara ärlig så tycker jag inte att vi i ett forum som detta måste gå i taket om folk därför skriver dom (istället för de/dem). För då är det ingen idé att stanna där, utan ska vi köra på en linje så gör vi det fullt ut, vilket till exempel skulle innebära att skriva skall istället för ska, sedan istället för sen, alltid vara nogrann med stor bokstav och korrekt utsättning av skiljetecken etcetera, etcetera. För att inte tala om all kritik vi skulle kunna hälla över forumets nivå på det engelska språket, som någon även nämnt i den här tråden. Faktum är att engelska inte ens skulle accepteras, eftersom att detta är ett svenskt forum... Hmm (gud förbjude dessutom att uttryck såsom hmm, aha, haha och liknande användes! För att inte tala om OXÅ... hu.).

En skön stämning är vad vi alla eftersträvar. The occasional inslag av talspråk, engelska och hmm-aha-haha (dock givetvis rättstavat och lättförståeligt) i lagom dos lättar ju upp.

OBSERVERA DOCK DETTA: faktum kvarstår att DEM är totalt och fullständigt fel och oacceptabelt att använda när man syftar till DE. Det är jävligt viktigt.

Edit: ett slarvfel...

Senast ändrad:
mange_da_man sa:
Pizzaaugust sa:
Landahl sa:
oj va ingen kommer bry sig
skit i att starta liknande trådar i fortsättningen...
true sa:
Eey, ser ni nån av oss lägga sig i era studsmatte-, grillz-, ghetto-, låt-, vilka googles-trådar bara för att påpeka hur onödiga VI tycker att de är??! Nej, tänkte väl det! Så keep the hell out of this tråd, om ni inte har något att tillföra ämnet.

Och har ni mot förmodan någon KONSTRUKTIV kritik att komma med så skriv ett utförligt inlägg och motivera er kritik, och låt för i h-vete bli att slänga er med ett enda "orka"!

det är en typ av stavproblem som framkommer när man inte lyssnar på svenskalektionerna man hade i 4an/5an.

men jag måste säga att det är skitsamma faktiskt. värre med folk som använder 10 frågetecken och verkar tycka det är omöjligt att sätta ut punkt eller kommatecken. lite styckuppdelningar ibland vore fint också.

Senast ändrad:
Min ros går idag till HotDamnSara. *applåd*

HotDamnSara är lika bra som vanligt ;)

*applåderar*

Ola Salo! Sveriges levande palindrom! Inte för att det har nånting med nånting att göra. Men kul för honom.

Sara, twelve points
Sarah, douce point!
(Speaker): Ja dom ger då sveriges bidrag, Sara, 12 poäng! Bra!

Senast ändrad:
orka.

Att vara språk polis är i min åsikt närmare påhopp en grillz tråden. Eftersom tänk på dom stakars analfabetarna här som gör sitt bästa så kommer ni och hackar.
Näe! ett sånt samhälle vill inte jag leva i iallafall!.

Pizzaaugust..
Tännk ala misförsond dett bhir åm ala stavvar fell!

ja män då får man vähl tenka äfter so khnske man förstå för så jävla svårt e de inte o fatta vad nån menar om dom,de,dem skrivit just dom de dem i fel tillfälle. förstår man inte då lider man av större problem änn dom som stava fel,

Alltså hur fan kan man vara så trött och utbränd redan i fjortisålder att man skriver "orka" och låter allmänt deprimerad som en livstrött 90-åring.

"orka" eller "word" eller andra avarter av dessa uttryck är egentligen sånt som inte behövs som foruminlägg, eftersom ingen jävel bryr sig. Ska man uttrycka negativ eller positiv kritik så finns det alltid några fler ord man kan tillföra. Annars kan man ju låta det vara.

Till de fjortisarna som ursäktar sin dåliga svenska med sånt som "ja män då får man vähl tenka äfter" och "för så jävla svårt e de inte o fatta....": snart kommer ni att märka att dumher inte är något som imponerar på folk ovanför fjortisåldern. Att kunna uttrycka sig begripligt i text och tal är något som hör till den grundläggande utbildningen. Det finns en anledning att språket har regler. På ett forum behöver inte språkregler följas till punkt och pricka, och det är ju klart att de ändras med tiden, men det betyder inte att man ska göra så mycket fel man kan bara för att folk ska tro man är riktigt "gangsta" eller "ghetto" eller vad man nu vill.

Så snälla ni, ansträng er och försök stava rätt! Skriv stor bokstav där det ska vara, använd punkt, komma och så vidare! Det blir enklare för alla då, och därmed till mera nöje för den som läser!

Tack och hej.

Peter_K sa:
Vilken tur att ni som inte orkar bry er berättar det i den här tråden. Jag har alltid undrat vilka ni är. Tack!
Haha klockrent!

Håller med om att denna tråd behövs så språkbruket håller rent bedrövligt låg nivå. Och nej, jag inkluderar inte slang i detta utan grammatiska fel.
Anmärk inte på att jag började meningen med "och", det är fullt tillåtet. Likaså att börja en mening med "men".

Måste bara instämma med AbsolutIggy här ovan.
Det tar max femton sekunder att kolla igenom ett skrivet inlägg för att därefter rätta de stavfel som ev. uppstått. Självklart kan man även då missa små stavfel men huvudsaken är ju att det i.a.f. ser ok ut och att det inte uuprepas flera gånger åtmistone inte i samma inlägg.

EDIT: Var här till och med så petig att jag ändrade ett stort Å till ett litet å...Ett initiativ att ta efter.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp