Loaded Dervish Flextråd

Westman91

Ny medlem
Loaded Dervish Flextråd
Tjohopp! Tänkte beställa min första egna bräda, en Loaded Dervish. Men har kommit fram till att jag ligger mitt på gränsen mellan de olika rekommendationerna för flexen... 80kg. Fick testa en polares flex 2 i sommras o tyckte då den var helt underbar.
Men efter o ha kollat runt på nätet så sitter jag här o grubblar... va tyvker ni jag ska köra på?

Kan åka, men är ändå min första bräda. Någon som jämfört o vet hur mycket skillnad det är? :)

Mvh Carl

Loaded Dervish Flextråd
tja jag har kört på båda men inte haft någon själv. väger 77 typ och då får man ner flex 2 ganska lätt i marken och då tycker jag den är för mjuk, de blir ju mjukare med tiden också men man vill ju ha plankan ett tag så själv skulle jag tagit 1, beror ju på vad man gillar med :)

Senast ändrad:
Loaded Dervish Flextråd
Finns det inte flex 1 och 3/4?

OnT
Flex 3 finns inte på dervish
Men eftersom den blir lite mjukare skulle ja kört på flex 1

Senast ändrad:
Loaded Dervish Flextråd
Jag känner folk i alla möjliga vikter som äger båda flexen

Kille på 80kg som har flex 2 samt tjej på 50kg som har flex 1 .

Generellt sett så brukar vi säga att väger man över 60-70 så väljer man flex1 och under så väljer man flex 2 samt ligger man däremellan så kan man välja. Brorsan och jag väger 65 och han tycker sin flex 2 är lite för mjuk och då har han bara haft den en sommar medans jag älskar min inåkta flex 1a

Angående att flexa ner dom till marken så kan jag lätt "hoppa" ner min flex 1'a och den blir mjukare med tiden. Så ska du ha en bräda som inte blir svampig så kör på flex 1 :)

Med rätt grip och lite skills är det inga problem att köra i 70-75 på en dervish, det ha Petter Hagman bevisat flera gånger bl.a. i Tryvann
;)

Senast ändrad:
Loaded Dervish Flextråd
Tjenare!
jag har en flex 2 och jag tycker den är helt underbar! som tidigare nämnt så ska man självklart ha en styvare bräda när man åker downhill :) Som nu nämnt att du bara vill glida runt så tror jag flex 2 blir perfekt! Har åkt på min flex 2 i snart 5 år och den är still strong! När jag började åka vägde jag ca. 78 kg och nu väger jag ca. 83 kg och fortfarande perfekt! :)
Har hört och läst att dervishen troligen ska slutas att tillverkas, tyvärr... Kolla länken! :)
Länk: http://longboardism.com/2012/04/loaded-dervish.html
Det sägs också att en "ny" dervish är på g. Så det är upp till en själv om man vågar ha is i magen ;)

Hoppas detta gjorde dig lite klokare! :)

Loaded Dervish Flextråd
Kanske är lite sent att svara nu med tanke på att tråden är 2 månader gammal och TS mycket väl kan ha fattat ett beslut men men.

Westman91 sa:
Fick testa en polares flex 2 i sommras o tyckte då den var helt underbar.
När du läser vad folk skriver på internet så får du tänka att de recenserar utefter sin egna åkstil, vikt, färdighet och smak. Om folk skriver att flex 1 var helt sjukligt bra så kan det ju vara helt fel för dig. Nu har du ju ändå fått testa en bräda som du tycker var helt underbar så enligt mig så låter det vettigt att du köper en likadan.

Kan det även vara så att du är lite sål? Jag själv lider utav denna börda så jag köper alltid saker som är lite för dyra och lite för avancerade för mig men som jag sedan försöker växa in i. Hellre gör jag så och är nöjd under en längre period än blir tvungen att köpa ytterligare utrustning pga. att jag växer ur den gamla. Om så är fallet tycker jag att du ska kötta en flex 1.

Lycka till!

Loaded Dervish Flextråd
Lånar tråden lite om det är okej. Vet nån om Dervish Sama har samma flex som dervishen och priset på Saman ? :D

Loaded Dervish Flextråd
Tror nog att flexet är ungefär samma(kommer även en flex 3), priset kanske är något högre.
Men det är ju ett tag tills den kommer ut.

Senast ändrad:
Loaded Dervish Flextråd
wallis sa:
Lånar tråden lite om det är okej. Vet nån om Dervish Sama har samma flex som dervishen och priset på Saman ? :D
Det står i länken ... Men flexen är den samma men dom har lagt till en mjukare :)

Priset är desamma

Och det är inte ett tag utan mindre än 3 veckor kvar ;)

Senast ändrad:
Loaded Dervish Flextråd
linder sa:
Det står i länken ... Men flexen är den samma men dom har lagt till en mjukare :)

Priset är desamma

Och det är inte ett tag utan mindre än 3 veckor kvar ;)
Hur vet du att det blir samma pris?
Blev så taggad på att testa den så då blev tre veckor mycket längre :)

Loaded Dervish Flextråd
Jag skulle bli förvånad om den är dyrare och har för mig polaren som köpt in 7 till sin butik sa att det va samma pris :P

Likadant som att tan tien och fat tail inte kostar mer

Loaded Dervish Flextråd
okej låter bra
Vet du om den kommer börja säljas direkt den 28e(det var det va?) eller om den kommer till butikerna senare?

Loaded Dervish Flextråd
lifeonaboard har leverans 30maj om man beställer :)

http://www.lifeonaboard.se/loaded-dervish-sama-p-380-c-119.aspx

Edit: Där ser du även att det är samma pris ;)

Lifeonaboard är ju distributör så JAG ANTAR att dom får brädorna några dagar innan och sen skickar ut till butikerna så dom har till den 29'e. Men det går ju alltid smsa/ringa och fråga albinsarna :D

Edit2: Får se hur den är att stå på när den kommer, den är ju 0.5" (1.27cm) bredare samt lite mer konkav :)
Är sugen på en bhangra atm men har denna samma konkav så är det nog en sådan det blir när man får tag på lite pengar :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp