Loaded dervish, vilka truckar och hjul? Hjälp!

Linneaaa98

Ny medlem
Hej!
Jag ska köpa min första longboard till sommaren, en Loaded Dervish :)
Jag har inte någon erfarenhet av longboards men jag har åkt lite skateboard.

Jag ska ha en flex 2 det är det enda jag vet helt säkert.
Vilka truckar och hjul passar bäst för både cruising och sliding? Det finns ju olika hårdheter på hjulen och sånt....
jag har ingen aning om vad som passar för mina 2 "behov" så jag vill mer än gärna ha några tips!

Om ni har några bra hemsidor som ni rekomenderar får ni gärna tipsa om dom också!

(btw, förlåt om det kanske redan finns en liknande tråd)

Som första bräda är en dervish ett eventuellt stort slöseri med pengar. Om du åkt förut å verkligen vet att du tycker det är värt de så kör. Har en dervish själv men används i stort sett bara som cruiser. Skulle absolut inte rekommendera den för att sliding då den i stort sett är utan konkav som låser in fötterna och gör de lättare, även de att den flexar ganska friskt vilket sabbar stabiliteten rätt bra. Om jag var du skulle jag göra lite mer research och leta efter en bräda i trä hellre än en i bambu..

Dervish är otroligt bra val, Loaded gör kanske marknadens bästa brädor. Bambu är otroligt starkt och ger en bra flex. Har själv en med Gullwing Charger truckar och Orangatang 70 mm hjul i hårdhet 82a köpte den på www.top12.se dom har det mesta.

Köp den med paris truckar och otanghjul, ska du lära dig slidea rekommenderar jag 80a/83a durians/stimulus/balute

Köp inte longboard från top12 eller junkyard, knepigare paket får man leta efter...
sen vad väger du och vad gör dig så säker på just en flex 2?

Ska du ha en loaded så är det lifeonaboard.se som är störst då dom är sveriges distributör.
Annars kan man ju alltid kolla in lokala affärer! Evolver i skövde fick in balute hjulen förra veckan och brädorna kommer nog in snart också :)

Vart bor du?

krylonis sa:
Som första bräda är en dervish ett eventuellt stort slöseri med pengar. Om du åkt förut å verkligen vet att du tycker det är värt de så kör. Har en dervish själv men används i stort sett bara som cruiser. Skulle absolut inte rekommendera den för att sliding då den i stort sett är utan konkav som låser in fötterna och gör de lättare, även de att den flexar ganska friskt vilket sabbar stabiliteten rätt bra. Om jag var du skulle jag göra lite mer research och leta efter en bräda i trä hellre än en i bambu..
MEN eftersom hon nu inte har inriktat sig på antingen cruising eller slides så är det sjukt ovärt att köpa en stenhård träbräda med störd konkav. Hon har heller inte snackat om downhill så att nämna att en skön flexig bräda sabbar stabiliteten är ovesentligt. Lär dig att anpassa dina tips efter vad folk vill ha istället för vad du gillar!
Känner väl tio pers med dervish, alla har lärt sig slidea vissa av oss (bl.a. Mig) blev intresserade av dh/freeride och köpte brädor för det, medans några andra gillade att dancea istället så då blev der bhangras / dancers för dom. Dervish är en mångsidig bräda som man kan göra det mesta med... Men det är fan läskigt att slidea i 60 på den... Men det går!

Senast ändrad:
Nej men det var väl lite av båda och rekomenderar du dervishen som en första bräda för att lära sig slides på är du juh inte världens mest pålästa. Brädan är grym för lättare för carving å cruising men de är absolut ingen höjdare eller ens i närheten av en bra bräda för slides. Speciellt inte som en första bräda att lära sig på då den SAKNAR konkav vilket gör det betydligt lättare att låsa in fötterna för någon som inte är van att åka eller göra slides. Jag tipsar inte om vad jag gillar utan vad som generellt anses som bättre för någon som kanske inte är så erfaren, något som eventuellt skulle kunna gynna hennes åkande med en bräda som är lättare att lära sig åka på och med största säkerhet inte kostar skjortan. Jag har själv en också en dervish och drar 360 slides med den utan problem men det är långt ifrån den bräda jag föredrar att göra det med. Finns så grymt mycket bättre brädor. Klart de går att göra slides i 60 det går att göra slides med en vanlig planka med truckar på.. Så vad är poängen med att det går, dumt argument. Allt går om man vill med tillräckligt mycket träning men varför göra det svårare för sig än vad det behöver vara.

Dervishen har konkav. Det är bara gå ut och kolla... Loaded dancer har det inte.

Rekommentera något annat istället för nu bidrar du inte till något mer än att ställa dig bland skaran som hatar dervish. Byter man till styvare och mer konkav blir det inte alls lika skönt att cruisa och det går att lära sig alla slides utmärkt. Sen frågade hon faktiskt om truckar och hjul vilket du har missat totalt.

Är du runt 160 kan tan tien fungera lika bra som dervishen, då har du även lättare att köra fliptrix och manuals samt att du har mer konkav till slidesen :)

Undrar vem som är dåligt påläst krylonis ! Loadeds brädor finns i olika flex för olika åkare.

Devish är absolut ett bra val och flex2 verkar rätt för henne.

Nu var frågan truckar och hjul.

Randal RII är bra, Caliber är bra, Paris är bra och Gullwing är bra bara för att ta några exempel.
Sen gäller det att välja rätt bushings till trucken.

Hjul där är Orangatang och abec11 bäst och även där gäller det att välja rätt hårdhet.

Jo tack det vet jag jag har en flex 2 och en flex 1 så jag är fullt medveten det gör det fortfarande inte till en bra bräda för slides...

Kanske inte den allra vassaste för slides men man måste alltid kompromissa ingen bräda är bra för allt !

Alla har inte som du råd att köpa en massa brädor.

Skall man köpa en då är den grym och visst funkar den bra att köra slides i alla fall min :)

Jag kan säga från egna erfarenheter att Dervishen funkar sjukt bra som första bräda. Det är just för att det går att göra det mesta med den. Man kan cruisa (kan man väl på alla men ändå), carva, dancea, slidea. Allt har funkat bra för mig att lära mig på den, men med Dervishen kan man verkligen se vad det är man själv gillar för att sedan uppgradera till någon bräda som är mer optimal för det som man själv gillar. Om man verkligen vill utveckla sin åkning.

Som linder skrev ser man att man märker vad det är man vill rikta in sig på.
linder sa:
Känner väl tio pers med dervish, alla har lärt sig slidea vissa av oss (bl.a. Mig) blev intresserade av dh/freeride och köpte brädor för det, medans några andra gillade att dancea istället så då blev der bhangras / dancers för dom.
Dervishen skulle jag alltså säga är ett bra val.

MEN, sen var det ju inte bräda du frågade om i din tråd!
Jag och en kompis började köra longboard förra sommaren och vi båda skaffade varsin Dervish.
Jag körde med Orangatang Durian 86a och han med Orangatang In Heat.
Jag kunde ganska enkelt slidea med mina Durians, men när jag försökte med min kompis bräda med In Heat hjulen så var det nästan omöjligt att få dom att släppa.

Durians går alltså enkelt att lära sig med, men i längden tycker jag att dom släppte lite för lätt.

Hjul som jag då tror skulle passa dig är Orangatang Durian eller Stimulus på 80a eller 83a. Ska du bara cruisa och slidea skulle det funka med 86a, men jag antar att du också kommer carva lite och då funkar det inte lika bra med 86a. Jag tror inte heller det kommer bli svårare att lära sig slidea om det är 80a eller 83a på de hjulen jag nämnde.

Bra hemsidor är:

lifeonaboard.se
boardlife.se
mrboard.se
kahalani.se
maxeffekt.se

eftersom alla verkar hänga på loadeds channel på youtube så verkar väl mina argument meningslösa mot så fruktansvärt trollbindande filmer. Synd att det inte verkar finnas någon annan över 16 som åkt i över 10 år.

Köp en vanguard istället. I min bok roligare bräda men inte långt ifrån en dervish ändå. truckar skulle jag säga att både randalls å paris är bra val annars finns caliber som är va ska man säga "superbilliga precisionstruckar" Eftersom du är tjej så gissar jag på att du väger lite mindre än killarna å skulle då inte rekommendera hjul med kanske lite smalare kontaktyta (generellt lättare att slidea på) cult classics är ett mkt bra val och för en snäppet billigare peng än orangatangs lyxfäller.

krylonis sa:
eftersom alla verkar hänga på loadeds channel på youtube så verkar väl mina argument meningslösa mot så fruktansvärt trollbindande filmer. Synd att det inte verkar finnas någon annan över 16 som åkt i över 10 år.

Köp en vanguard istället. I min bok roligare bräda men inte långt ifrån en dervish ändå. truckar skulle jag säga att både randalls å paris är bra val annars finns caliber som är va ska man säga "superbilliga precisionstruckar" Eftersom du är tjej så gissar jag på att du väger lite mindre än killarna å skulle då inte rekommendera hjul med kanske lite smalare kontaktyta (generellt lättare att slidea på) cult classics är ett mkt bra val och för en snäppet billigare peng än orangatangs lyxfäller.
Varför just en vanguard? Den har ju inte heller mycket konkav? Tan tien borde ju passa bättre då med mer konkav och kicks som kan vara kul att ha.

Lite nyfiken! Vad skulle du säga är en bra bräda som inte är loaded? :)

OVesterlund sa:
Lite nyfiken! Vad skulle du säga är en bra bräda som inte är loaded? :)
Va kul att det låter som om du inte vet om något annat märke :)

Vanguarden var mer ett tips baserat på vikt då den kommer i fler val av flex än dervishen så jag tänkte den kunde vara ett alternativ om hon kanske är lite lättare till vikten.

Tan tien är en rolig bräda har en sån med, inte superförtjust i dropthroughbrädor med kicks då trucken tar upp massa onödig plats därför är min topmountad med 60mm hjul. Superkulbräda som jag har som freestylebitch/commuter. Var jag tvungen att välja mellan en dervish eller tan tien så blir de alternativ 2.

Landyacht Drop carve, Gravity Drop Kick, Never summer Heist, Descent. Earthwing superglider. Sector 9 Mini/super Shaka. Finns hur mkt som helst juh om man bara kollar runt lite..

har inte läst igenom allt... men om du fortfarande är inne på Dervish tycker jag Paris 180mm och Stimulus 80a!

Någon undrade vad jag bor, jag bor i Luleå.
För er som undrar varför jag valt flex 2 är för att jag väger ca 53 kg och då passar det bättre än flex 1 för mig.

Jag kommer inte ändrat mig om att köpa en Dervish även om vissa inte tycker att jag ska lägga ner 3000kr för att det är min första longboard, men jag vill ha bra grejer från början och då har jag valt en Dervish.
Men jag kanske borde skrivit att jag vill ha den för cruising och lära mig att carva och sen dancing och sliding.

Men OVesterlund, kan du skriva lite mer exakt vilka hjul som passar till vad? :)

Spangel, jo jag är fortfarande inne på en Dervish, helt klart! Vad passar dom hjulen till då? :)

Senast ändrad:
De hjulen passar för nybörjarsliding. Om du vill lära dig carva hårt och vill greppa mer skulle jag satsa på Orangatang 4presidents 80a! :) Du vill nog ha mjuka hjul, runt 80a, alltså inte gå upp på 83a och 86a om du skaffar orangatang.

Det är bra att lära sig slajda på mjuka hjul!
Dessutom får du mycket skönare rull och cruise/carve-känsla :)

Bara säger det här innan nån kommer in och säger att det inte går att slajda:
Jag har gjort standies på mina Abec11 Centrax 77a, och har ett set helt nya Abec11 Flashbacks 75a med huvudsyfte att freeridea/slidea.

Bor du i luleå är det ju bara att du drar förbi hardwear och snackar med dom där! Angående vad för hjul som passar till vad så gav spangel ett bra svar!
Kolla också in den här tråden om du inte redan har gjort det! :)

Hahahahahahaha hur många här inne har adam colton som bakgrund på datorn.. Bara loaded/paris/orangatang saker som kommer upp juh. Jag har skejtat typ längre än ni kan gå :D

Det handlar inte om att Loaded inte är bra brädor som jag sagt tidigare jag har flera. Jag säger bara att det kan finnas mkt bättre brädor att börja med som är mer förlåtande för nybörjare. Flex är nice som fan när man bara är ute å cruisar men det gör även brädan mindre stabil i farter och slides, och du måste även pressa mer från början än med klassiska träbrädor. Sen återigen de att brädan saknar konkav som gör det mkt lättare att låsa in fötterna för tex slides eller snabbare carving. En bräda med micropockes skulle också hjälpa en del med fastlåsning av fötterna vid slides och göra det lite enklare.

Måste även få hålla mede OVesterlund lite, notera lite... Om det nu är så att du har en schysst butik i närheten som kan longboards så gå dit å fråga dem så lär de kunna hitta den bräda som är bäst för dig och det du vill göra. Skulle bli mäkta förvånad om de gav dig en dervish då.

Cult classics är i min mening bättre än några stimulus. stimulus är dyra å gör massa ljud, nonsmooth for sliding :)
cultsen har även en smalare kontaktyta vilket innebär mindre fricktion som i sin tur leder till lättare slides.

krylonis sa:
Jag har skejtat typ längre än ni kan gå :D
Ursäkta men jag är lika gammal som dig ...

Samt om du nu inte skulle rekommendera dervish eller andra loaded varför har du då som jag räknat 3st?
Jag har 2 tjejkompisar som kör på dervish och dom kör på durians / in heats, inga problem att slidea med dom trots likvärdig vikt som denna tjejen.

Hon har fortfarande inte nämnt något om farter så jag blir nästan förbannad på dig när du fortsätter ta upp det.

Spelar ingen roll för hon som ska köpa brädan i tråden ska ha den mest för cruising. Sen lära sig slidea, carva och dancea. Något som för henne kommer göra mer för slidesen än både konkav och kontaktyta är ett par slidehandskar och kompisar som delar hennes intresse.

Det är inga problem att slidea tyst med otangs... Mindre friktion betyder inte alls lättare slides, det betyder mer lättare att gå in i slidesen när man väl är i sliden så finns inget värre än isiga hjul...

Senast ändrad:
hahaha att ni inte ger upp jag har 5 loadedbrädort och det är bra brädor för de ändamål de är skapta för jag säger fortfarande att det finns miljoner bättre brädor som generellt är bättre på väldigt mkt än en dervish. det faktum att ni är dumma i huvet å inte inser de har fått mig att ge upp hopp om mänskighet och raderar därför mitt konto härifrå. irrationella och inobjektiva är vad ni är..

krylonis sa:
hahaha att ni inte ger upp jag har 5 loadedbrädort och det är bra brädor för de ändamål de är skapta för jag säger fortfarande att det finns miljoner bättre brädor som generellt är bättre på väldigt mkt än en dervish. det faktum att ni är dumma i huvet å inte inser de har fått mig att ge upp hopp om mänskighet och raderar därför mitt konto härifrå. irrationella och inobjektiva är vad ni är..
trolololololol...

Hon har ju inte bett om någon super stabil freeride bräda och därför kanske man inte ska använda det som argument emot dervishen heller.

Om du det är bra brädor för ändamålet så kan du ju säga vad en dervish har för ändamål?

Oh wait... du tog ju bort ditt konto

Haha jag kommer inte ändra mig, så ni som tipsar om saker som olika downhill brädor kan dra, för tråden handlar inte om det :)

Jag hade kanske tänkt att köpa här ifrån , vilka truckar och hjul tycker ni? :)

Yes 70mm!

Har provat dervishen med en del olika och tycker helt klart 70mm är goare :)

Dom snyggaste setupsen är i min mening...

Parisfärg -> Stimulus hårdhet
----------------------------------
Purple passion -> 83a
Helsvarta -> 80a/83a
Blåa -> 80a/83a

Linneaaa98 sa:
Haha jag kommer inte ändra mig, så ni som tipsar om saker som olika downhill brädor kan dra, för tråden handlar inte om det :)

Jag hade kanske tänkt att köpa här ifrån , vilka truckar och hjul tycker ni? :)
Jo han som tipsade om det tog ju bort sitt konto :/

Senast ändrad:
dervish e en bra bräda sjukt kul å cruisa på ingen superhöjdare för slides. Skulle väl egentligen inte välja paristruckarna även om de e bra då du uppenbarligen kan välja calibers. De gör brädan snäppet lägre och är betydligt stabilare än paristruckarna och eftersom dervishen är rätt hög från början så är de inte så dumt. Även hjulen skulle du kunna gå upp till 75mm på om du mestadels ska cruisa för att få ett längre rull (lite tyngre att pusha men knappast märkbart) även gå med något lite mjukare typ 80a för lite mer komfort å förlåtelse från underlaget...

dervishen är inte hög, den är drop through. Dessutom skulle jag välja Paris framför Calibers. Jag skulle även välja 70mm framför 75mm då det är lättare att pusha runt ;) och säger också att du ska gå mjukare, vill du ha orangatang så är 80a the way to go :D

bobbyheinrich sa:
Skulle väl egentligen inte välja paristruckarna även om de e bra då du uppenbarligen kan välja calibers. De gör brädan snäppet lägre och är betydligt stabilare än paristruckarna och eftersom dervishen är rätt hög från början så är de inte så dumt. Även hjulen skulle du kunna gå upp till 75mm på om du mestadels ska cruisa för att få ett längre rull (lite tyngre att pusha men knappast märkbart) även gå med något lite mjukare typ 80a för lite mer komfort å förlåtelse från underlaget...
Spangel, har inte du kört i 80kmh på dina paris? :rolleyes:

Sen är ju som sagt , dervishen/brädvalet är inte något hon vill ha hjälp med , men den är inte alls hög... den är lika hög som alla andra droptrough brädor ... Alltså inte högre än vad trucken gör den till, då den sitter på undersidan av trucken så spelar brädans tjocklek ingen roll ... :/

Senast ändrad:
linder sa:
bobbyheinrich sa:
Skulle väl egentligen inte välja paristruckarna även om de e bra då du uppenbarligen kan välja calibers. De gör brädan snäppet lägre och är betydligt stabilare än paristruckarna och eftersom dervishen är rätt hög från början så är de inte så dumt. Även hjulen skulle du kunna gå upp till 75mm på om du mestadels ska cruisa för att få ett längre rull (lite tyngre att pusha men knappast märkbart) även gå med något lite mjukare typ 80a för lite mer komfort å förlåtelse från underlaget...
Spangel, har inte du kört i 80kmh på dina paris? :rolleyes:/
something like it, yep :D fast bara knappt 70 när de satt på dervishen med flex 2 ;) [/skryt]

jag har inte sagt något om brädvalet, det är en bra bräda som är kul å åka på.. vad jag däremot sa är att calibertruckarna kommer få brädan närmare marken och därför aningen stabilare. sen de faktum att de är mer precisa än paris och randal är väl inget minus heller.

man märker ingen skillnad på att de är mer precisa :)

och jag har inte märkt nån skillnad på att man kommer närmare marken heller... :) det kan inte vara många millimeter iaf!

vad du har märkt å inte spelar ingen roll då truckarna är lägre är det ett faktum. likaså är de mer precisa vare sig du vill medge de eller inte. fortfarande en stabilare truck.. även om det i det stora hela inte handlar om trucken utan att ha rätt bussningar men jag gissar på att ni alla kör era loadeds så som de kommer, dervish/stims/paris.. de känns som att ni blivit hjärntvättade av loadeds flashiga filmer på tuben å inte kan medge att de finns annat som e bra som kommer utanför deras franchise. finns mkt godis i både truck och hjulväg ni verkar missat..

KLAPPKLAPPKLAPPKLAPPKLAPPKLAPPKLAPPKLAPP för idioten som trodde han var smart..

HAHAHAHAHA skojjar du med mig eller. Jag önskar du hade berättat de innan jag beställde dubbla uppsättningar ronintruckar. Om jag bara hade vetat att noname med random bussningar e lika bra å att de inte gör någon skillnad alls.. Gud vilka pengar folk skulle kunna spara om dom bara visste.. Varför har jag en hel låda bussningar å olika truckar å hjul på olika sorters brädor, nej fy va lurad jag känner mig nu..

En lägre bräda ger en stabilare bräda likaså större hjul går fortare å rullar längre mindre hjul accelererar snabbare. Hårda bussningar gör det tyngre att svänga än mjuka osv osv..

Linnea för guds skulle köp ingen dervish vad som hellst verkar juh tydligen fungera enligt spangel här så e d bara åkaren som spelar roll å resten gör ingen skillnad..

P.s över 3000 är en förmögenhet hitta på brädan på t.ex hungryhills.de så kan du spara dig ett par slantar

håller med krylon ni är skrämmande å jag vill inte ta del av de här jag ska försöka bättra mig och bara hänga på forum med intellektuella människor som har förmågan att kunna ta kritik och diskutera, acceptera att de inte har rätt, lära sig av de å gå vidare..

Ingen ide att skriva något slags svar till mig då jag inte kommer läsa tråden igen. jag låter er opålästa muppar lösa de här istället..

bobbyheinrich, haha, bra att du drar när du inte kan hålla dig till tråden. :P

Spangel, Jag är inne på att köpa ett par Paristruckar och ett par Orangatang Stimulus 80a som du sa, men 70mm är mellanstora hjul va? och 80mm är stora? (om man kan säga att dom har olika storlekar) :)

Isf kan du, bobbyheinrich skriva vad du heter på longboard.nu om du nu gillar att prata longboard lär du ju hänga där också ... Men du verkar ju inte heller ta kritik eller för den delen ha någon som helst uppfattning om vad folk behöver.

Du och krylonis lär ju vara samma troll som sitter bakom datorn, har en dervish och är missnöjda med den för att ni inte kan åka. Kom ut på tävlingarna och visa istället.

Yepp, 70mm är mellanstora. Samt du kommer inte märka någon skillnad på 70mm och 75mm så allt dom förespråkar om är bara teoretiskt bajs. :P

Edit: Oj jag missade att lägga mitt inlägg här igår...

Du får gärna säga att en droptrough bräda är hög... Men då har du fel, faktan är den att på en dropthrough bräda så är det inte brädan som avgör höjden utan truckarna då brädan sitter monterad på undersidan av trucken så spelar inte ens brädtjockleken in och det är då inte brädan som är "hög".

Senast ändrad:
Spangel sa:
bobby, orkar inte snacka med idioter som dig. Konstigt att man bara hittar såna här på freeride och ingen annanstans...

Linnea, hoppas du förstår att du bör lyssna på mig och linder :)

70mm är perfekta!
Orangatang har döpt sina freeridehjul till Fat Free, Stimulus och Durian. De är 65, 70 och 75mm stora ;) Jag själv köper nästan bara 70mm hjul :)
Och dom nya balut :P

Samma är det ju med alla andra sköna dudes ang. hjulstorleken så som Stekman, Zeke, Pjäx :P

Min gissning är att trollet gick in på longboard.nu -> hårdvara såg att ronin trucks hade egen tråd och skrev om att hade det här, för inte fan är det relevant i diskussionen ...

Petter visar att man inte behöver något annat än skicklighet för att ha kul och åka fort ;)

Senast ändrad:
Spangel, Haha jo, jag gör det :)
Okej, jag antar att du har testat 80mm också, känner man någon skillnad alls? :P

linder, men om man inte känner någon skillnad på 70-75mm, känner man skillnad på 70-80mm då? :)

jag har Centrax 77mm, de väger mycket och det är ooootrrrooooligt jobbigt att pusha runt på! Verkligen! Det är däremot lugnt att ha mindre hjul egentligen, har slitit ner några hjul många millimeter, från 70 till 50 och 60mm, alla funkar bra :) Jag skulle hellre ha 65mm hjul än 75mm hjul typ :D fast allra helst 70mm såklart ;)

(jag tycker man känner skillnad på 72mm och 70mm, men jag är speciell)

Tillbaka
Topp