Longboard Hjul

MrCorrect

Ny medlem
Longboard Hjul
Tja, jag funderar på att köpa http://www.hollywood.se/gumballs-76mm-75a/p/14654#filter-2=ABEC 11
GUMBALLS 76MM/75A.
vill ha stora och mjuka men dom gör ju inte stora och mjuka vad jag vet
för att dom som har stora åker i backar och måste ha hårda för att kunna powerslidea
vill ah runt 80-83mm och 75-77a och rätt så vassa lips men hittar inga på internet om ni skulle kunna berätta för mig var man får sånna skulle jag vara riktigt tacksam :) (internet & affär i stockholm)

Varför jag vill ha stora och mjuka:

Jag har en kanske 30m backe precis vid huset som är rätt så brant så skulle gärna ha stora för att få upp farten lite och vill ha mjuka för att jag inte riktigt behöver kunna powerslidea och vill ha en lite mindre bullrig resa ^^

Kör på 69mm 78a stella just nu

Longboard Hjul
"för att dom som har stora åker i backar och måste ha hårda för att kunna powerslidea"

dummaste jag hört på länge...

Likadant att tro du får högre fart i en 30m backe mellan 70-75-80-83 mm är bara katastrof :P

Att sedan länka till hollywood som inte ens är en renodlad longboardshop är också rätt fail ;D

Det finns massor med hjul om du nu vill ha större ... Kika in Abec 11 flywheels , finns upp till 107mm som man kan välja på 74A, 77A och 80A

Dom lite mindre storlekarna finns i hårdheterna 75A, 78A, 81A samt diameterna 76mm, 83mm, 90mm, 97mm.

Finns här tillexempel-> http://www.boardlife.se/longboard/hjul/Abec-11-flywheels-83mm-75a?group=prod_brd-s1/36

Och det är faktiskt skönare att "powerslidea" med mjukare hjul, mer kontrollerat än med hårda. Enda anledningen folk vill ha hårdare för att slidea är för att det inte slits lika fort.

Anledningen till att folk väljer hårdare hjul när det gäller race är för att hårdare hjul rullar snabbare men man får ju nackdelen att det greppar sämre ;)

Hållbarheten är inget man tänker på vid race eftersom alla ändå använder nya hjul inför varje race.

http://www.abec11.com/products/abec11

Senast ändrad:
Longboard Hjul
jjbertilsson sa:
om du vill att det ska rulla bra så kan du ju köpa nya kullager också eller bara gör rent dom du har oftare
Kullager spelar typ noll roll för rullet.

OP: Jag skulle köra på några ~70mm ~78a :) Orangatang 4prez rullar rätt skönt!

Longboard Hjul
Spangel sa:
jjbertilsson sa:
om du vill att det ska rulla bra så kan du ju köpa nya kullager också eller bara gör rent dom du har oftare

Vad tusan säger du? Kullagerna är det som spelar störst roll för rullet! Det är trots allt kullagerna som gör att det rullar, förstår inte vart du fått den uppfattningen ifrån.

Longboard Hjul
AshtraYmofucku sa:
Spangel sa:
jjbertilsson sa:

Vad tusan säger du? Kullagerna är det som spelar störst roll för rullet! Det är trots allt kullagerna som gör att det rullar, förstår inte vart du fått den uppfattningen ifrån.
Kullager som används i longboards rullar väldigt bra oavsett skick (om de inte är HELT förstörda), när man lägger lite vikt på dem. En åkare väger ju 50-100kg oftast, så det blir inga problem. Jag har kört massa med rostiga kullager, kullager som glappar, kullager som inte ens snurrar 3 varv när man sätter snurr på dem i luften...
Men så fort man ställer sig på brädan så är det inga problem! :)

och det här med keramiska kullager är nog det onödigaste man kan spendera pengar på inom longboard :)

Det är HJULET som spelar roll för hur bra det rullar. Även själva plankan spelar roll hur bra fart man behåller i kicken.

Longboard Hjul
Spangel sa:
jjbertilsson sa:

Kullager spelar roll för hur långt man kan rulla med motståndet! Det märkte jag och erik igår när vi åkte på en 6.5mils tur då jag kunde rulla mycket längre än honom på samma mängd push!

Det som bör nämnas då är att mina är nya kullager med som har olja som smörjning och han körde med ny infettade lager. Alltså olja kontra fett. Så själva lagret har nog inte så stor betydelse som sagt!

Och när man väl åker downhill så spelar inte detta någon roll då backen ger en fart hela tiden och det lilla man tjänar spelar ingen roll i dessa situationer :D

80a 4 pres är sjukt goa, blir ett par nya imorrn om jag gör regndäck av mina nuvarande :D

Longboard Hjul
linder sa:
Spangel sa:
jjbertilsson sa:

Kullager spelar roll för hur långt man kan rulla med motståndet! Det märkte jag och erik igår när vi åkte på en 6.5mils tur då jag kunde rulla mycket längre än honom på samma mängd push!

Det som bör nämnas då är att mina är nya kullager med som har olja som smörjning och han körde med ny infettade lager. Alltså olja kontra fett. Så själva lagret har nog inte så stor betydelse som sagt!

Och när man väl åker downhill så spelar inte detta någon roll då backen ger en fart hela tiden och det lilla man tjänar spelar ingen roll i dessa situationer :D

80a 4 pres är sjukt goa, blir ett par nya imorrn om jag gör regndäck av mina nuvarande :D
Tror nästan att truckarna spelar mer roll, hehe. glapp osv som gör att man förlorar energi för att den skakar o svänger pyttelite fram o tillbaks ;)

Longboard Hjul
linder sa:
"för att dom som har stora åker i backar och måste ha hårda för att kunna powerslidea"

Likadant att tro du får högre fart i en 30m backe mellan 70-75-80-83 mm är bara katastrof :P

Att sedan länka till hollywood som inte ens är en renodlad longboardshop är också rätt fail ;D

Det finns massor med hjul om du nu vill ha större ... Kika in Abec 11 flywheels , finns upp till 107mm som man kan välja på 74A, 77A och 80A

Dom lite mindre storlekarna finns i hårdheterna 75A, 78A, 81A samt diameterna 76mm, 83mm, 90mm, 97mm.

Finns här tillexempel-> http://www.boardlife.se/longboard/hjul/Abec-11-flywheels-83mm-75a?group=prod_brd-s1/36

Och det är faktiskt skönare att "powerslidea" med mjukare hjul, mer kontrollerat än med hårda. Enda anledningen folk vill ha hårdare för att slidea är för att det inte slits lika fort.

Anledningen till att folk väljer hårdare hjul när det gäller race är för att hårdare hjul rullar snabbare men man får ju nackdelen att det greppar sämre ;)

Hållbarheten är inget man tänker på vid race eftersom alla ändå använder nya hjul inför varje race.

Tack, som du säkert märker är jag nybörjare och det där var det jag hade snappat upp.
Men om man läser Boardlife guiden står det att stora hjul har större max hastighet en små MEN att små är lättare att få upp farten.
Och då tänkte jag att det är ju inte direkt svårt att få upp max hastigheten i en backe, och vill ju att det ska gå snabbare när jag åker.
Men är otroligt tacksam för att du la ner så mycket tid att bäretta för mig! :)

Longboard Hjul
MrCorrect sa:
jjbertilsson sa:
Har inte ens försökt men hur gör man rent dom lossar hjulet och plockar ut dom?
vad menar du med att rengöra ta en trasa?
ta ut kullagrena, ta av en av sköldarna på sidan (om det finns på båda sidorna, vissa har bara på en sida), lägg ner i en burk aceton, skaka lite och låt stå nån timme, torka/låt torka ännu mer, ta sen typ 2 droppar symaskinsolja/hobbyolja/speciell kullagerolja som finns i skatebutiker

Longboard Hjul
Spangel sa:
linder sa:
Spangel sa:

Tror nästan att truckarna spelar mer roll, hehe. glapp osv som gör att man förlorar energi för att den skakar o
svänger pyttelite fram o tillbaks ;)
Har dock hört att risken finns att lagret nästan kan låsa sig om man missköter sina så de går torra och börjar rosta och det lär inte vara så kul.

Longboard Hjul
linder sa:

Ps.kan du någon svensk sida

Ps.kan du någon svensk sida?

Senast ändrad:
Longboard Hjul
Spangel sa:
MrCorrect sa:
jjbertilsson sa:
Har inte ens försökt men hur gör man rent dom lossar hjulet och plockar ut dom?
vad menar du med att rengöra ta en trasa?
ta ut kullagrena, ta av en av sköldarna på sidan (om det finns på båda sidorna, vissa har bara på en sida), lägg ner i en burk aceton, skaka lite och låt stå nån timme, torka/låt torka ännu mer, ta sen typ 2 droppar symaskinsolja/hobbyolja/speciell kullagerolja som finns i skatebutiker
Lät komplicerat var får man tag på sånt?
vilken longboard affär som hälst?
Sköld?

Senast ändrad:
Longboard Hjul
2-3 gånger per säsong har jag hört. Jag rengör aldrig mina kullager dock. De funkar ändå, och kullager är inte dyra att köpa nya ett set varje eller varannan säsong/ta vad man hittar ;)

Longboard Hjul
Länkade ju en svensk sida i det inlägget du quotade? boardlife.se har flywheels i vettiga storlekar och hårdheter, dock inte alla storlekar.

Longboard Hjul
För att vara ärlig så är du inte tillräckligt duktig för att behöva välja på mer än vad som finns på boardlife.se / mrboard.se . . .

Abec11.com det är tillverkarens egen hemsida som man inte kan köpa ifrån och den visar bara vad som finns .

Longboard Hjul
Du behöver inte svara om du inte vill men skulle bli glad om du gjorde:)
Varför åker folk på runda lips och vissa spetsiga whats the differences?

Longboard Hjul
MrCorrect sa:
Runda släpper lättare (lättare att slidea med)
Kantiga "gräver in" i asfalten och greppar bättre.

Men nu ska du inte ta och tro att man bara kan slidea med runda lips!
Jag kör med 83a nersh money hax vassa lips dom är inte bäst att slidea med men det går!

Och du ska inte heller tro att man inte bara kan greppa med kantiga lips!
Man kan gått och väl greppa hur bra som helst med runda lips!

Senast redigerad av en moderator:
Longboard Hjul
Det jag menar är att skulle du veta vad du snackar om hade du ju kunnat kolla på abec11.com , sett vilken storlek och hårdhet du vill ha och sedan skrivit det här så kan vi hjälpa dig efter det.

tex så skrev du "80-83mm och 75-77a"

Abec11 flywheel 83mm 75a http://www.boardlife.se/longboard/hjul/Abec-11-flywheels-83mm-75a?group=prod_brd-s1/36
Abec11 flywheel 83mm 78a http://www.boardlife.se/longboard/hjul/Abec-11-flywheels-83mm-78a?group=prod_brd-s1/36
Abec11 Centrax 83mm 77a http://mrboard.se/hjul/351-abec-11-centrax-77mm-77a-pink.html

Där har du 3 hjul som passar in på din beskrivning från första inlägget med länkar som redan finns i tråden.

Vart ligger backen / adress? Så kan vi kika in den på googlestreetview :D

Jag kör på 4 pres 80a , kantig läpp , slidear mjukt eftersom dom är mjuka. Men eftersom det är kantig grepp så är dom väldigt kontrollerbara i sliden samt greppar bättre! Runda läppar släpper som rockerPR säger lättare men det ger sämre kontroll.

Alltså vid slides så är ~86a med rund läpp är mycket nybörjarvänligt då det glider lättare medans 78-80a med kantig läpp sliter mer men ger mer kontroll och känsla :)

Men du skulle ju inte slidea utan åka fort? ;)

Senast ändrad:
Longboard Hjul
backen ligger på 48 Idrottsvägen
Ligger mot nr29 Idrottsvägen och inte 34
Det ser helt platt ut ser jag om man tittar på google map märkte jag.

Senast ändrad:
Longboard Hjul
Slides är onödigt i korta backar om man inte har som mål att lära sig dom :D

Fanns ju en del men ser det platt ut så är det förmodligen lite plattare men det säger ju inte att det är en tråkig backe utan det kan ju vara roligt det också :)

Det fanns en som agerade som abec11.se förut men dom har omstrukturerat sig så vill du göra ett klipp kan du ju kolla in denna tråden
http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=13465

inte så mycket större hjul dock förutom 83a centrax i 80a men det är bra priser :)

Longboard Hjul
rocknerPR sa:
MrCorrect sa:
Runda släpper lättare (lättare att slidea med)
Kantiga "gräver in" i asfalten och greppar bättre.

Men nu ska du inte ta och tro att man bara kan slidea med runda lips!
Jag kör med 83a nersh money hax vassa lips dom är inte bäst att slidea med men det går!

Och du ska inte heller tro att man inte bara kan greppa med kantiga lips!
Man kan gått och väl greppa hur bra som helst med runda lips!
Vadå greppa?
Kan longboarden bara helt plötsligt flyga iväg när man svänger med runda?

Senast ändrad:
Longboard Hjul
MrCorrect sa:
Kan longboarden bara helt plötsligt flyga iväg när man svänger med runda?
Flyga iväg kan vara fel ord men ja dem har en tendens att släppa lättare, fast det betyder inte att dem kommer det!

Du kollar på väldigt mjuka hjul, dem kommer att greppa ändå.

Och att den släpper inte utan att du märker något!

Longboard Hjul
Tänkte lite kort ge min syn på några saker som diskuterats i tråden.

Jag har väldigt grov asfalt i 10km hemifrån mig och in till "byn"

*kullager , fabrikat spelar litet om ingen roll, har från seismic 350:- till no name :-99 märker ej skillnad,
viktigt dock att det är bra smort, olja försvinner fort, fett går trögt , jag blandar olja och fett = kräm konsistens
EX: motorolja/TT olja/propelleraxelfett/kullagerfett, mm

Känns detta jobbigt, gå till en bygghandel och köp en liten tub med fett avsett till att smörja mejsla
till bilmaskiner/borrhammare , detta har "rätt" konsistens direkt

*Rengör och smörjer typ varje 30mil

*Hjul , 75mm 77-80A är optimalt för energi tillfört / energi tillbaks , större rullar dock mjukare , mindre "bullrigt" som det utryktes i början av tråden, SÅVIDA de inte har stor kärna, MAO det är inte diametern som
avgör , utan djupet av uretanen . Ex på bra hjul gumballs 76mm / centrax 77&83mm / big zigz 75mm

*aceton är dyrt och löser fett olja relativt dåligt , lacknafta/thinner bättre och billigare

*Kör inte på hårdare bushings än du behöver för stabiliteten, anv. 3-5mm gummispacer mellan truck och bräda
undvik flashiga flywheels med "fälg" (stor kärna)
När du fått bort vibrationer , har du även fått en bräda som rullar bättre (längre per kick)

*Håll dig mellan 75-83mm och max 80A på hjul , finns igen anledning till mindre resp större hjul

Läs denna tråd så vet du allt du behöver veta om hjul

http://www.silverfishlongboarding.com/forum/abec-11/103288-abec-11-updates.html

EDIT: 77-80A gäller åkare som mig runt 80kg , väger du <70kg ska du nog åka på 75A eller kanske t.o.m 73A t.ex , 3dm avilas eller nersh hjul i 76A som anses vara betydligt mjukare än de anges i hårdhet

Hmmm... svårt att skriva kortfattat

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp