Longboard noob som behöver hjälp!

Andey

Ny medlem
Jag tänkte skaffa mig en longboard nu till sommar (har aldrig haft en longboard men skatar en del) jag vet då väldigt lite om longboard och behöver hjälp :P

https://boardstore.se/ har ju en kampanj just nu ''Köp 3 betala för 2'' och tänkte att jag kunde dra nytta av den eftersom jag har 2 kompisar som också ska köpa longboard så vi köper alla 3 i samma kassa. :) (Erbjudandet gäller fram till 31 Maj och det är den varan som kostar minst som dras av från kassan) Vet inte om det är den bästa butiken för longboards men de har väll ett halvstort sortiment och erbjudandet ger ju bra priser.

Jag tror nog att jag kommer köra mest carving och cruising men kanske lite freestyle också, jag gillade shapen på den här: https://boardstore.se/item?category=90&page=3&id=46721 som jag tycker verkar vara ganska bra men som sagt är jag ju noob så säg vad ni tycker och ge mig tips om vad jag ska köpa och så! :D

truckarna och hjulen på brädan du länkade sist är bättre, men brädan är ju en helt annan modell. beror helt på vad du är ute efter, men personligen gillar jag droppade brädor bättre eftersom man kommer närmare marken och enligt mig, får bättre känsla och stabilitet.

Gurf: delarna i den andra brädan är bättre, men jag tror att du kommer tycka den första är
Skönare och roligare

hjälp vilket udda utbud dom hade :S
inget mellan 1900 - 2600 :S

Mitt tips är att ni ringer in och frågar om dom inte har några slipstream brädor (vilka ni nu vill ha) med "custom paket"
Alltså paris 180mm truckar och Retro hjul!

Värt att prova då custom går på 2200kr vilket med köp 3 betala för 2 blir 1466kr
Annars om ni verkligen kommer åka longboard och inte sluta efter en halv sommar så varför inte betala 1733kr för varsin urskog

Kvist tex verkar ju tokskön för cruise/carv/freestyle, samt pinne verkade ju sweet den också!

edit: iofs om ni nu skulle sluta efter en halv sommar så lär ni inte förlora så mycket på att sälja er bräda med tanke på inköpspriset.

Senast ändrad:
Jag la ner lite mer pengar på en bräda och köpte en Urskog Pinne och är sjukt nöjd med den!
Har en annan setup än den vanliga, jag har Gullwingtruckar och cadillac-hjul och är sjukt nöjd med setupen också.
Så man ska lägga ner pengar på åkningen så får man åkglädjen på köpet! ;)

Om du vill köra freestyle, så köp inte cadillac-hjul, köp hellre typ abec11 eller orangatang mellan 78a-83a :)

också väldigt ny på longboard men det tipset jag kan ge är att köpa en som inte är så jättemjuk, min personliga åsikt men jag köpte en som är väldigt mjuk och tycker att det är skönare att köra på min kompis som är hårdare eftersom att det känns mer stabilt:)

hata inte mot mig nu, bara vad jag tycker!

inte alls, det är lättare att ha kontroll över en bräda som är styvare. Lättare att slajda/åka fort osv

Okej men vilken urskog bräda rekommenderar ni? Är det någon skillnad på de olika träsorterna och vilken skulle passa bäst om jag nästa bara ska åka runt med den i ett litet villaområde ungefär?

Spangle vet säkert om det är någon skillnad på dom olika träsorterna då han åker runt på en kil :)

Till dina mål hade jag nog valt kvist, verkar som en liten och smidig bräda :)

Sen känns det som att träsorten bara är vilken stil man vill ha men det är bara en vild chansning, men tycker att om det hade varit någon större skillnad så hade dom skrivit mer om det! Men jag hittar inget om det varken på någon återförsäljares sida eller deras egna

Senast ändrad:
det är bara utseendet som skiljer. Jag har en Urskog Kil, tycker inte du ska skaffa en sån x)
Löv eller Pinne skulle jag säga, beroende på vilken du tycker är snyggast, ungefär :D

Spangel sa:
det är bara utseendet som skiljer. Jag har en Urskog Kil, tycker inte du ska skaffa en sån x)
Löv eller Pinne skulle jag säga, beroende på vilken du tycker är snyggast, ungefär :D
ratar du "kvist" för längden? :)

linder sa:
Spangel sa:
ratar du "kvist" för längden? :)
precis så :) med tanke på att den har lite kick så blir hjulbasen ännu kortare, och det är mysigare att åka på en lite längre bräda ;)

Droppade brädor ger enligt mig ingen skönare känsla, bara ökad stabilitet vilket kan vara bra om man är noob. Det är också lättare att fotbromsa med en droppad bräda men de är tröga och tråkiga att cruisa och carva med. Truckar och hjul gör större skillnad i åkningen än brädan. Ett tips är köpa en droptrough- bräda då kan du växla mellan top mount och dropmount. De är dock ömtåligare, om brädan skulle köra full fart in i en trottoarkant kan toppen knäckas.

Här handlar jag Limp Longboards

Efter att ha läst vad ni skrivit sitter jag och funderar mellan Pinnen och Kvisten... Kan inte bestämma mig :P Ge mig övertygande anledningar till vilken jag borde köpa xD

Andey sa:
Efter att ha läst vad ni skrivit sitter jag och funderar mellan Pinnen och Kvisten... Kan inte bestämma mig :P Ge mig övertygande anledningar till vilken jag borde köpa xD
ta den du tycker är snyggast (jag tycker pinnen är myyycket snyggare :D)

Men det e ju (typ) samma avstånd mellan truckarna på kvisten och pinnen och det e väll egentligen det som spelar roll, så det verkar bara som att den långa kicken på pinnen är den som gör den längre. Tror nog jag köper kvisten den har snyggare form och verkar bättre för carving :P Rätta mig om jag har fel och vad ska man till med en så lång kick till?

Men det kan man ju göra med vilken som helst som har minsta kick? :P Kanske blir lättare... Fast har nu beställt en Kvist Valnöt

Tack för alla tips! :)

Tja,tänkte låna tråden lite.
Jag har också tänkt att köpa en urskog och jag tycker att pinne är snyggast!:)Men jag har aldrig haft en longboard(har bara testat kompisars)så jag skulle vilja testa på allt crusing,trix,dh och kanske lite slajds.
Så det jag undrar om det kan va en bra bräda?
:D

Den är säkert skön för cruising, funkar nog "okej" att trixa med, alla brädor går någorlunda att slajda mes och attåka dh på.

Men du, har du sett urskog stubbe?

Ja kollade precis upp bilden på google, men den är ju mer formad som en dh bräd men denfunkar väl ändå lika bra på crusing.
Jag testade min kompis madrid bräda,men jag tyckte inte att den va så jätte skön.
Är det nån jätte skillnad på madrid och urskog?:D

GurgelGurgel sa:
Ja kollade precis upp bilden på google, men den är ju mer formad som en dh bräd men denfunkar väl ändå lika bra på crusing.
Jag testade min kompis madrid bräda,men jag tyckte inte att den va så jätte skön.
Är det nån jätte skillnad på madrid och urskog?:D
Går inte riktigt att bara säga så alltså... Allt beror på vad det är för bräda, truckar, hjul

Sen kan ju madrid ha bra saker men det man köper på stadium är oftast inte det, lika så de longboards som finns på junkyard är oftast samma skit. (Finns vissa undantag)

Vad tyckte du va mindre skönt med madrid brädan?

Jag vet inte ricktigt men det kändes som att själva brädan va ganska dålig.:(
Jag testade min kompis Warp-bräda och tyckte till och med att Warpen va skönare!:/

Jag har en roger bros aluminiumbräda som är rätt go som jag inte kör mycket på längre

har inte provat just urskog stubbe, men urskogsbrädorna är bra/sköna iaf :)
Roger Bros aluminiumbräda är helt efterbliven enligt mig hehe. IGSA* Va tvungna att höja gränsen för vad en bräda får väga för att man skulle få köra på den i tävlingar.

*International Gravity Sports Association, styr o ställer rankning, tävlingar o tävlingsregler

Ja det är inte 3piece jag har utan topmount. Ingen större skillnad på den och en hård träbräda med samma mått förutom att den aldrig kommer att spricka eller må dåligt av lite regn och våt asfalt. Jag är iaf. sugen på att bli av med den för att jag inte har någon att åka med.

Jag har också hört att Kahalani har bra service.
Är det värt att åka i och kolla på bräda även om det snart är vinter?:cool:

Kanske inte är värt att köpa nu men det är ju helt klart värt att åka in och snacka med dom om du nu inte vet eller kan förklara vad du känner för skillnad på madrid och warp brädan du provat ;)

GurgelGurgel sa:
Jag har också hört att Kahalani har bra service.
Är det värt att åka i och kolla på bräda även om det snart är vinter?:cool:
Ja!

IngemarH79 sa:
Jag tycker den funkar bra som carver och är inte tyngre än plywoodbrädor av samma storlek så sluta dissa.
Nu dissade jag inte... syftade mer på att du inte hade några att åka med, och eftersom det är en dh-bräda kanske du ville åka på några tävlingar då det är fett kul med 100+ åkare och skitgo stämning? :)

Tillbaka
Topp