Longboard tips

Slinger

Ny medlem
Longboard tips
Hej!
Jag tänkte vara en snäll flickvän och köpa en longboard till min pojkvän när han fyller år nu i oktober. Men jag har INGEN koll alls på longboards, och jag kan ju gärna inte fråga pojkvännen vad han vill ha.
Han är ingen "duktig" åkare utan har mest åkt för skoj skull på sina kompisars brädor och säger alltid att när han har råd ska han köpa sig en egen.
Har kollat lite på lush, tror ni det skulle uppskattas?

Longboard tips
Jävlar vilken snäll flickvän, anledning till att man inte har en longboard är ju att det är för dyrt. Finns en massa brädor på www.top12.se

Longboard tips
Ganska viktigt att veta hur mycket han väger, hur han gillar att åka osv. Så man inte köper en bräda med race-truckar om han bara ska glida inne i stan =)

Senast ändrad:
Longboard tips
Han är rätt liten, väger typ 68kg tror jag. Han har ju som sagt bara åkt på sina kompisar brädor, och dom glider mest runt. Åker och cruisar runt, åker i backar och sånt.

Longboard tips
Ett tips på truckar är gullwing alpine trucks, svänger sjukt bra och skönt och är rätt så fartstabila. Hjulen blir nog bäst om dom är runt 70 mm 78a. Brädor har jag ingen vidare koll på men kolla in sector9 420 pintail & carvin 9er. Dom brädorna har gullwing alpine trucks och 70 mm 78a hjul.

Longboard tips
sånn flickvänn vill jag också ha!!
haha
han ska va lycklig! :)

jag tror de är bäst å köpa nått halvbra.. inge så kul å köpa typ en crasycreek på stadium för 1000:- så rullar de knappt i nerförsbacke..

dom du länkade verkar bra.. junkyard har ju bra grejjer.. så bara å plocka den du tycker han borde ha..

lycka till med köpet!

Longboard tips
Kolla kossans svar ovan, riktigt grym bräda. Kör själv på en liknande från samma märke, loaded vanguard och den är också att rekommendera.. Vet inte hur mycket pengar du vill lägga, det är lite dyrare brädor men man får också valuta för pengarna. Han lär inte tröttna med en sån bräda i alla fall.

Annars kolla ex slipstreams sortiment, helt ok brädor med riktigt bra truckar och hjul för lite billigare peng, ex med randal r2 truckar. Randal truckarna är även kanon att carva hårt och pumpa med när han lärt sig det.

Longboard tips
Tack så mycket för alla svar, har tror jag går på en lush ändå. Lagom prisklass känns det som eftersom han inte är en riktig longboard åkare (än) :)'
Plus att de brädorna var så snygga ^^

Longboard tips
sector 9 gör riktigt sköna bräädor ! fick min för 1 vecka sen :) finns att köpa på

www.top12.se

www.boardstore.se

och många andra hemsidor ! =D

Longboard tips
Om man är ute efter riktigt grymma longboards så tycker jag man skall kolla in Arbors brädor. Finns inte ngt liknande på marknaden.
Jag köpte en bräda som Kelly Slater har designat! Den är sjukt skön. Den ligger på 3600:- men den är så otroligt skön så jag ångrar mig inte en sekund, som att surfa på land!

Arbor ska dessutom köra ett event i slutet av augusti i Göteborg. Kolla in på www.arborjudgementday.com LIte som Brodway Bomb... grymt skönt!

Longboard tips
Mitt hetaste tips är en OFF-The wall från sector nine, helt klart den roligaste brädan jag kört! Som en blandning mellan en slalombräda och en cruising bräda, + att den är förvånansvärt fartstabil!

Kostar 2600:- på oneoff i sthlm, fick min för ca 1500 från usa inklusive frakt och tull www.daddiesboardshop.com

Longboard tips
se bara till att det inte är skatemärke på truckarna... bra märken e t.ex. randall, holey, paris, gullwing. o en kort bräda e inte kul om man vill åka stora backar, d e kul i stan...

Longboard tips
off the wall har sidewinder truckar, dvs dubbel svängradie. Trots detta är den stabil i backar, jag blev minst sagt förvånad :)

Longboard tips
Dubbel svängradie, då borde den vara stabil. Ju mindre svängradie man har ju lättare är det att brädan börjar vobbla. Trixet är ju att ha truckar som BÅDE svänger med små svängradier (bra i stan mm) och att den klarar lite höre farter nedför sköna backar!

Longboard tips
en riktigt bra present att ge bort :D

jag kör på en slipstream lowrider med holy truckar och gumballs hjul något av de sjönaste jag någonsin åkt på :D om du vill ha en riktigt glad pojke så köp den ;)

finns även olika setuper. ha har den med holy truckar men mellan setuppen e oxå riktigt najs nått å kolla på. annars är ju slipstream fiberfish serien ett bra val om han mestadels gillar att crusa:P

lycka tilll
peace

Longboard tips
De bästa brädorna på marknaden görs av Landyachtz!
Kanadensiskt märke som dominerat världscupen å mästerskapen de senaste åren. Säljs bl a på Hardwear i Luleå.
Kan framförallt rekomendera deras Evo-bräda. Det är en grymt stabil low-rider som man kan åka precis hur fort som helst med. Den är lite dyr kanske(1600:- för bara brädan), fast då har du en bräda för flera år framöver att njuta av.
Jag kör själv på Evo'n med en kombo på Bear Smokey-truckar och Abec 11 Flywheels 90mm. Sjukt snabb och stabil bräda.
Om man vill gå ner i pris och inte behöver någon downhill-bräda kan jag rekomendera Arbors Pin eller Fish brädor med Holey eller Randall truckar och Abec 11 hjul t ex Gumballs.

Longboard tips
Arbor knep 1:a och 2:a platsen i Näckrosdammen Open 2008 i amatörklassen, de körde på Arbor Pin. I Proffsklassen kom en Kille på Kelly Slater på 4:e plats!

Longboard tips
tjocksockan sa:
De bästa brädorna på marknaden görs av Landyachtz!
Kanadensiskt märke som dominerat världscupen å mästerskapen de senaste åren. Säljs bl a på Hardwear i Luleå.
Kan framförallt rekomendera deras Evo-bräda. Det är en grymt stabil low-rider som man kan åka precis hur fort som helst med. Den är lite dyr kanske(1600:- för bara brädan), fast då har du en bräda för flera år framöver att njuta av.
Jag kör själv på Evo'n med en kombo på Bear Smokey-truckar och Abec 11 Flywheels 90mm. Sjukt snabb och stabil bräda.
Om man vill gå ner i pris och inte behöver någon downhill-bräda kan jag rekomendera Arbors Pin eller Fish brädor med Holey eller Randall truckar och Abec 11 hjul t ex Gumballs.
Landyachts gör ju endast bra DH? deras vanliga är ju halvkeffa. Har också hört att evon ska vara rätt galen. 90mm flywheels? :O galet overkill? måste ju acca som ett.. ja.. någonting.

Longboard tips
simon_l sa:
Kolla kossans svar ovan, riktigt grym bräda. Kör själv på en liknande från samma märke, loaded vanguard och den är också att rekommendera.. Vet inte hur mycket pengar du vill lägga, det är lite dyrare brädor men man får också valuta för pengarna. Han lär inte tröttna med en sån bräda i alla fall.

Annars kolla ex slipstreams sortiment, helt ok brädor med riktigt bra truckar och hjul för lite billigare peng, ex med randal r2 truckar. Randal truckarna är även kanon att carva hårt och pumpa med när han lärt sig det.
Tjenare!
Jag håller på och velar mellan vanguard och dervish, kan du förklara skillnaderna? :P
Finns dom i sverige, eller äre "import from USA" som gäller?

Longboard tips
lifeonaboard.se säljer loaded i sverige.. dervishen är genommonterad vilket medför en lätt stabilare känsla och lättare fotbromsning men inte samma tippiga svängkänsla som en topmount har.

dock är loadeds brädor rejält flexiga även dom hårdare så där går en heldel exakthet förlorad även lite pump förmåga..

men åter till frågan jag skulle välja dervish med randal RII eller gullwing charger truckar..
och orangatanga hjulen .:)

Longboard tips
J_w sa:
lifeonaboard.se säljer loaded i sverige.. dervishen är genommonterad vilket medför en lätt stabilare känsla och lättare fotbromsning men inte samma tippiga svängkänsla som en topmount har.

dock är loadeds brädor rejält flexiga även dom hårdare så där går en heldel exakthet förlorad även lite pump förmåga..

men åter till frågan jag skulle välja dervish med randal RII eller gullwing charger truckar..
och orangatanga hjulen .:)
Okej, tack för det snabba svaret! :)

Longboard tips
barmark sa:
Arbor knep 1:a och 2:a platsen i Näckrosdammen Open 2008 i amatörklassen, de körde på Arbor Pin. I Proffsklassen kom en Kille på Kelly Slater på 4:e plats!
Men BR´D 2a plattsen i Pro, BR'D vann även ramberget ;)

tjocksockan: Vist har Landyachtz vart i toppen under flera år men tycker de är fel att säga att de är de bästa brädorna. Deras sänkta evo har en speciell form som många gillar eftersom den är så stabil men de är också dess svaghet. I mitt tycke tycker jag den är för stabil och saknar känsla. Föredrar istället en rak bräda med topp monterade truckar.

Senast ändrad:
Longboard tips
Den bästa bräda du kan få tag i är Sector9 Sand-Wedge
Den har sidewinger gullwing truckar
69mm hjul
97.5cm lång.
klart prisvärd om man vill köra fort men ändå ha stor svängradie.
www.boardlife.se

Longboard tips
Jag vet inte vad det är med folk, serriöst... Man kan inte säga "Det bästa man kan få tag på".... Det är inte det BÄSTA om man vill köra DH.. Det är inte det BÄSTA om man vill köra slalom... Det BÄSTA hittar man endast själv genom att pröva sig fram och ha lite erfarenhet... Den BÄSTA brädan för mig och mina önskemål och min körning kanske suger schnaze om man jämnför med vad "Bengan93" är ute efter...

Kan dock hålla med om att sidewinder-truckarna är mysiga.. Dock, så vill jag byta bushings på dem för att få mer ut av min åkning.... Dock är sectornine brädorna överskattade... De är dyra om man jämnför med vad man får...

Personligen så tycker jag att man ska gå till ett ställe där du kan pröva brädor, prata med kunnig personal och få en bräda efter dina egna önskemål.... Det jag gjorde, beställde från staterna... Tja det var en ganska stor risk, dock blev jag nöjd...

Så säg inte att "Det bästa man kan få" är ditten och datten... däremot så kanske du kan rekomendera brädan eftersom du gillar den?

Värsta surkärringen jag är... =)

Longboard tips
köp inte SECTOR9 vad du än gör.
men allt annat går bra om han inte har så stora krav på o ha bästa brädan!!!!!!!!!!!!!!!!

Longboard tips
Sectornine är okej, skulle inte säga att deras däck är så bra (tycker jag och många andra) dock så kan du få en bräda som är lite mera för samma peng, men deras brädor är helt okej tycker jag... Ända missnöjjet med min off the wall är att grafiken lossnade på undersidan

Longboard tips
Todd-91 sa:
Jag vet inte vad det är med folk, serriöst... Man kan inte säga "Det bästa man kan få tag på".... Det är inte det BÄSTA om man vill köra DH.. Det är inte det BÄSTA om man vill köra slalom... Det BÄSTA hittar man endast själv genom att pröva sig fram och ha lite erfarenhet... Den BÄSTA brädan för mig och mina önskemål och min körning kanske suger schnaze om man jämnför med vad "Bengan93" är ute efter...

Kan dock hålla med om att sidewinder-truckarna är mysiga.. Dock, så vill jag byta bushings på dem för att få mer ut av min åkning.... Dock är sectornine brädorna överskattade... De är dyra om man jämnför med vad man får...

Personligen så tycker jag att man ska gå till ett ställe där du kan pröva brädor, prata med kunnig personal och få en bräda efter dina egna önskemål.... Det jag gjorde, beställde från staterna... Tja det var en ganska stor risk, dock blev jag nöjd...

Så säg inte att "Det bästa man kan få" är ditten och datten... däremot så kanske du kan rekomendera brädan eftersom du gillar den?

Värsta surkärringen jag är... =)
...

Longboard tips
Todd-91 sa:
Sectornine är okej, skulle inte säga att deras däck är så bra (tycker jag och många andra) dock så kan du få en bräda som är lite mera för samma peng, men deras brädor är helt okej tycker jag... Ända missnöjjet med min off the wall är att grafiken lossnade på undersidan
S9 är ju pungmärket för alla haschare som köper brädan på stadium. Visst brädorna går att åka på men det går fan inte att hitta sämra truckar än gullwing, originalhjulen på deras stockbrädor samt kullagrena är ren skit. Warp vintage INC. däremot där kan vi snacka. Nä men ärligt så är sector 9 brädorna inte alls prisvärda, dom kanske funkar men om man börjar åka lite mera kommer man vilja byta truckar, hjul och kullager vilket alltså kommer att resultera i att brädan helt plötsligt har blivit dyr.

Longboard tips
Ska tilläggas att jag nu pratar om deras stockbrädor, alltså deras massproducerade skitbrädor. Dom har bra DH decks samt vissa bra hjul. T ex. Erik Lundberg kör ju s9 bräda och hjul, tror dock att en redig summa pengar var inblandade när kontraktet skrevs så.

Tillbaka
Topp