Look Pivot stoppers?

Duffer

Medlem
Look Pivot stoppers?
Är det någon som vet om man kan köpa separata stoppers till Look Pivot? Är i behov av ett par 100 istället för mina befintliga 120.

Google brukar ju vara din vän men inte i detta läget, någon som kan sträcka ut en hjälpande hand kanske?

Peace!

Look Pivot stoppers?
Som jag har förstått det byter man hela bottenplattan för att skifta bromsbredd på Pivot/FKS. Inte gratis alltså... oklart var man lättast köper dem.

Look Pivot stoppers?
xSooLx sa:
Som jag har förstått det byter man hela bottenplattan för att skifta bromsbredd på Pivot/FKS. Inte gratis alltså... oklart var man lättast köper dem.
Jo efter mycket krångel så konstatera jag också att så var fallet. Inte så kul direkt och jävla dum lösning men men.

Tack ! :)

Look Pivot stoppers?
Folk brukar få svaret "kontakta en butik som säljer look/rossignol eller kontakta generalagenten eller look/rossignol direkt" på dessa frågor. Tror du kommer få slanta upp bra många hundralappar. Enklast kanske är att hitta begagnat? Eller du kanske kan böja om stoppern istället? Finns nån tråd med info om hur man tar loss den och lägger i skruvstäd och böjer till.

edit. stavfel

Senast ändrad:
Look Pivot stoppers?
Jag hade samma problem förut, 800kr på alpingaraget sa dom då iaf! Jag gick till en smed på jobbet som kapade och svetsade dom istället.. 30 skiddagar senare så håller det iaf. Eller ja, på ena ramlade en "arm" av men den andra är kvar så funkar ändå

Look Pivot stoppers?
Man behöver inte byta hela bottenplattan, det går fint att plocka loss själva stoppern iaf på Rossignol FKS 185.
Men, OK, det är lite jobbigare än på t.ex Salomon, men det går. Tummen på rätt ställe i handen underlättar såklart... ;-)
Svetsning är väl sådär... har provat det, men eftersom det är fjäderstål i stopprarna, så ändras egenskaperna en del när man svetsar. Bäst att försöka böja för hand är mina erfarenheter.

Den som hittar lösa skistoppers till Look P18/FKS 180 får gärna höra av sig!

Look Pivot stoppers?
tips, köp ett nytt par FKS med 100 stopper begagnat för typ 1000-2000:-

Som noterat ovan är det ett himla jobb att byta stoppers, och eftersom det är världens bästa bindning så kommer du inte ångra eventuellt köp av en ny.

En vacker dag sitter du där och behöver en 120 stopper. Då kommer den du har nu att fylla sitt syfte ;)

Look Pivot stoppers?
jeppenator sa:
tips, köp ett nytt par FKS med 100 stopper begagnat för typ 1000-2000:-

Som noterat ovan är det ett himla jobb att byta stoppers, och eftersom det är världens bästa bindning så kommer du inte ångra eventuellt köp av en ny.

En vacker dag sitter du där och behöver en 120 stopper. Då kommer den du har nu att fylla sitt syfte ;)
Mycket klokt sagt!

Look Pivot stoppers?
Daniel-LAB sa:
Man behöver inte byta hela bottenplattan, det går fint att plocka loss själva stoppern iaf på Rossignol FKS 185.
Men, OK, det är lite jobbigare än på t.ex Salomon, men det går. Tummen på rätt ställe i handen underlättar såklart... ;-)
Svetsning är väl sådär... har provat det, men eftersom det är fjäderstål i stopprarna, så ändras egenskaperna en del när man svetsar. Bäst att försöka böja för hand är mina erfarenheter.

Den som hittar lösa skistoppers till Look P18/FKS 180 får gärna höra av sig!
Självklart är värma ordentligt och böja bättre, men det funkade inte på mina iaf! Vi värmde tills dom glödde och försökte böja, fortfarande i princip stummt tills den gick av. Visserligen ett par fks 185 då, är väl några år äldre så kanske är nån skillnad på dom

Look Pivot stoppers?
Vid närmare kontroll och jämförelse mellan mina FKS 185 (som är några år) och mina P18 13/14 så är det en del skillnad på materialet i stopprarna.
FKS (svarta stoppers, tunna) är svårböjda pga fjäderstålet som vi redan debatterat, men P18 med tjockare material och metallfärgade stoppers troligtvis är lättare att böja.

Look Pivot stoppers?
Jag böjde till mina gamla stoppers. Det gick 50/50. Alltså en pinne gick av på varje stopper. Tänkte att det skulle gå enklare att böja dem om man värmde upp dem riktigt ordentligt med en gasolbrännare först men det fungerade inte som jag hoppats. Å andra sidan är det inte Så svårt att plocka isär bindningen. Man får pilla lite men det är inget som kommer gå sönder så länge du inte har tummen helt mitt i handen. Kan vara svårt att få ut stoppern dock. Min erfarenhet är att det kan vara lite olika mellan bindningar men det kan ju vara värt ett försök. 800 spänn på garaget är ju en del...
Annars har Jeppenator en sjujävla god poäng.

Look Pivot stoppers?
Hej!
Jag har ett par K2 shreditor 92, blir det för brett att ha FKS 117mm stoppers?
Vad tycker du Jeppenator? Borde man satsa på 100mm?

Tillbaka
Topp