Look PX12 vs Salomon Z12

AxelFyren

Ny medlem
Look PX12 vs Salomon Z12
Hej

Har ett par Stöckli Globe av 2011 år modell, som det sitter ett par Look PX12 på. Aldrig använda. Grejen är att det blev ett missförstånd när jag köpte dessa, jag ville egentligen har Salomon Z12 på dem.

Blev av företaget jag köpte dem av lovad att dom skulle skicka ett par med Z12or, och när jag hade fått dom så skulle jag skicka tillbaka de andra med PX12or. Problemet är att de med Z12or försvann på posten, någon ful och ohedlig människa som snott dom troligtvis...

Så frågan är nu om jag ska behålla dessa med PX12, eller vänta och hoppas på att de med Z12or dyker upp? Ska åka iväg för skidsemester i natt, så måste bestämma mig nu :(

Med dessa skidor kommer jag i princip endast åka pist. Har ett par Lange RX100 om de spelar någon roll :)

Några tips?

MVH

Look PX12 vs Salomon Z12
Jag skulle inte bekymra mig ett dugg att behålla PX12:orna... Om det inte innebär några kostnader eller så för dig förstås..! Lange och Look utgör ju en symbios i sig själva...

Look PX12 vs Salomon Z12
Varför vill du inte använda Look PX12?

Jag tycker att det är en av de bättre (om inte den bästa) bindningen på marknaden om man jämför bindningar med DIN upp till 12. Det kommer inte vara några problem med pjäxorna heller.

Senast ändrad:
Look PX12 vs Salomon Z12
Sitter på mobilen så kan inte citera er alla.

Låter betryggande detta! Den enda anledningen till att jag ville ha Z12 var att de var de enda jag visste något om, och knappt det.

Glömde förresten att skriva att det är Z12 speed det handlar om, sorry!

Gör detta någon skillnad?

Uppskattar verkligen era svar, mycket givande! :)

MVH

Look PX12 vs Salomon Z12
Ursäkta om jag är krävande, men skulle ni kunna motivera varför Look PX12 är bättre? Tanken är att jag ska ha dessa i flera år, så jag vill verkligen inte bli missnöjd, eller känna att Salomon Z12 Speed var ett bättre val. :)

Försökte få tag i Alpingaraget i dag (köpte grejerna av dem) men lyckas inte komma fram via telefon. Sitter ju i backen nu, med ett par sunkiga hyrskidor utan kant, så vill verkligen komma till beslut.

Uppskattar verkligen eran hjälp! :)

MVH

Look PX12 vs Salomon Z12
Z12 är en budgetbindning, PX12 lär ha bättre elasticitet men lite högre vikt men vikten är väl det enda som är ok med en Z12, men är det nåt som spelar mycket roll är en Griffon ännu bättre.
Väger man typ 50 kg och åker lugnt är nog Z12 en jättebra bindning, väger man +70kg och åke lite offpist, uppkört osv så verkar det inte vara någon höjdare. Alltså PX12 är inte ett sämre val än Z12, snarare tvärtom...

Senast ändrad:
Look PX12 vs Salomon Z12
Ärligt talat! Har du åkt på skidsemester och åkt på gamla oslipade hyrskidor bara för att du inte kan bestämma dig för vilken bindning du ska ha? När du inte vet vad det är för skillnad på bindningarna? Ursäkta men hur gör du när du ska ta beslut annars? Kör och var glad är mitt kvalificerade råd!

Look PX12 vs Salomon Z12
Z12 speed har fördelen att den är snabbjusterad utan verktyg, ifall du vill låna ut dem till en polare, eller om flera personer åker på dem. Låter kanske bra i teorin - men det är väldigt sällan man har behov av detta. Och folk som använder sig av detta, vet ofta inte vad förspänning är... vilket är lite småfarligt. (Det har ingenting med siffervärdet fram/bak att göra... Läs klistrade trådar för vidare förklaring av förspänning!)

Nackdelen med detta - är att man får en massa tingeltangel mellan pjäxa och bindning - möjligheten finns att saker glappar, eller så betyder det främst onödig vikt.

Både Salomon och Look gör bra bindningar, inget snack om saken.
Look PX12 är en gedigen bindning, och salomons motsvarighet heter STH12 Driver.
Båda dessa bindningar skulle jag säga har en högre prestanda rent åkmässigt än Z12 Speed. De är bättre därför att de har god elasticitet, och är traditionella alpinbindningar utan några onödiga extrafunktioner. De har funnits med länge och har många nöjda användare, och är bevisat pålitliga.

Du har helt enkelt fått en bättre bindning än vad du skulle fått från början.
Bara att tacka och ta emot! :)

Look PX12 vs Salomon Z12
Åh, tackar grabbar/tjejer! :D

Man blir så glad!

Jag vet inget om utrustning i sig, men kan åka, det är därför jag ställer så lustiga frågor!

Tack så himla mycket än en gång, nu blir det att åka nya skidor imorgon! :D

MVH

Tillbaka
Topp