Look vs Marker

flymann

Ny medlem
Look vs Marker
Kanske finns en del svar utspridda i tidigare trådar men för dåligt med tid att pussla ihop dem så ställer frågan här istället. Har under att antal år åkt på test- och hyrskidor men har nu igen köpt nya lagg och skall köpa nya bindingar till dessa. Vill ha en traditionell alpinbindning, ej för hike. Funderat på Marker Jester el Griffon, men så har Look Pivot dykt upp som alternativ. Kan ju lägga till att jag oftast åker fort och stora svängar i pist men håller till utanför när det finns lössnö. Närmare 190 cm samt 87 kg. Vore intressant att få lite generella omdömen från er, fördelar/nackdelar med dessa modeller.

Cheers

Look vs Marker
Kanske lite partiskt av mig som slänger på Salomonbindningar på alla mina lagg, men varför inte Salomon? Brukar vara billigare också...
Med tanke på din storlek och åkområden hade jag inte satsat på Griffon. Pivot 14's plasttå är inte lika stor nedgradering från Pivot 18 som Griffon är av Jester imho. Jester är nog vettigaste valet för dig. Den är lite enklare att handskas med än P18 och har bättre inställningsmöjligheter. Återigen, jag håller Salomons senaste STH-bindningar högre pga. pris, funktion (likvärdig) och justering.

Look vs Marker
Om vi nu ska välja mellan Pivot och Jester så tar jag en Pivot/FKS varje dag.

Anledningen är enkel, det gör inte lika ont i mina knän när jag vurpar och skidorna löser ut. På något sätt verkar det som att Look/Ross släpper mjukare och skonsammare. Kanske är annorlunda med P18, men mina P14 är de bindingar jag mest nöjd med.
Jag upplever Griffon, Jester och Duke på samma (något osköna) sätt med reservation för att jag inte har testad den nya versionen av någon av dessa bindingar.

Look vs Marker
Pivot/FKS är de bindningar som jag tycker funkat bäst. Har även ett par STH16 som jag är nöjd med.

Förstår inte poängen med Marker, oftast dyra och ser ingenting som motiverar priset. Har flera bekanta som klagar över dålig kvalitet på sina Jester och Duke.

Look vs Marker
Tack för synpunkter och förslag!:)

Griffon har fallit bort från listan. Resterande verkar ju enl er vara bra bindingar. Lite olika smak men bra grejer. Inget fel på Salomon heller men det blir nog ändå Jester eller Look Pivot. Får se vilka priser jag kan få..

Tillbaka
Topp