Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser i din länk inte den i mina ögon något konspiratoriska koppling du gör...alpvalp sa:Fråga: Så varför bombarderas vi då om och om igen med lögnen att människan gör jorden varmare?
Mitt personliga svar: Därför att det finns krafter som vill hämma vår rörelsefrihet genom att beskatta transportmedel som personbilar och flyg ( http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0 ). Genom att skrämma oss på detta sätt har dessa krafter lyckats lägga grunden för en opinion för en sådan skatt ("Nåt måste göras!").
Inte volym, Densitet.dr_m4d_skillz sa:inte all is, finns en hel del landbaserad is på t.ex. grönland... ta alla glaciärer t.ex., dem smälter och rinner ner i vattendrag, och vidare ut i havet....
och även om isen flyter, så säg att den är tio meter tjock, så smälter översta metern... tror att det vatten som smälter borde ha större volym än vad motsvarande vikt is skulle tryckt undan vattnet, inte säker dock.. förstår ni vad jag menar :P
ozon lagret blir inte tunnare..JockeKiviniemi sa:Men det är ju bra om alla tänker på att inte köra lika mycket bil m.m. så det kanske inte går lika fort för det måste ju bidra till värmen när ozon lagret blir tunnare..
100 kilo is trycker undan 100 kilo vatten. När isen smälter kommer den att få samma temperatur som vattnet och därför också samma volym, alltså stiger inte vattennivån.dr_m4d_skillz sa:tror att du missuppfattade mig, jag är bekant med formlerna jag också...
det jag menade var: om nu hundra kilo is smälter till vatten, har det vattnet då större volym, än volymen på det vatten som hundra kilo is skulle tryckt undan?
ja det tror jag
Finns ett bra nummer av illustrerad vetenskap från några år sedan som beskriver detta väldigt bra.Robbott sa:Hur gynnar issmältning oss skidåkare Jarle? Intressant det där
äntligen har vi någon sam förstått lite av problemet (ville skriva debatten men alla har ju blivit hjärntvättade av miljörörenlsen så det finns ingen debat). det är oväsentligt om glaciärerna smälter, deras volym är så litern relativt havets att det inte skulle märkas. dock kommer en temperaturhöjning göra en stor skilnad pga materias volym/temp samband.Nojlas sa:Dock expanderar vatten (och typ alla andra ämnen) vid högre temperaturer, höj temperaturen någon grad och vattennivåerna kommer att stiga en smula.
På sydpolen och grönland hittar vi dock enormt tjocka istäcken som är landliggande. När dessa smälter och rinner ner i havet kommer det troligen att påverka havsnivåerna ganska kraftigt.
FGustav sa:Logiken stämmer ju när man tänker efter.
Hörde någonstans att det är mycket fler "sol-stormar" nuförtiden.
/G