Lukftfria innerskor?

Lukftfria innerskor?
Ok.. efter några dagars turande i Norska sommarvärmen så luktar ju innerskorna rutten haj.
De luktade ju inte mumma innan heller men nu är det riktigt illa.
Finns det några vettiga tips på att tvätta bort lukten, nåt som verkligen funkar,
har prövat frysa in dom en vecka men det hjälpte inte mycket.

Det måste ju finnas tips på forat om tillvägagångssätt eller kemikalier som funkar.

/Henrik

Lukftfria innerskor?
Det finns någon gammal tråd med detta har jag för mig.

Min huskur är att tvätta med låg temp i maskin med ättika förutom tvättmedlet. Sen luktar det lite lätt sill istället. Inga garantier för formförändringar.

Lukftfria innerskor?
Kan vara lite tuffare när de väl har satt sig och bakterietillväxten har riktigt grott in, men några tips för att lukt inte ska uppstå är:
-Alltid ullstrumpor i en tjocklek som passar rådande väderlek
-Alltid ta ur innersko efter varje dags åkning (även innersula)
-Ha med extra strumpa så du kan byta efter en varm tur uppför
-Spraya med typ denna emellanåt (https://www.globetrotter.de/shop/fibertec-green-guard-shoe-fresh-276743/)

Jag har aldrig varit med om att mina pjäxor luktat, och då har jag ändå gått rejält svettiga sommar-turer.
Men för att råda bot på redan illaluktande skor, finns lite tuffare rejäla bakteriedödande sprayer som man kan börja med. Sedan ättiksbad/tvätt.

Lukftfria innerskor?
Mina intuition luktade aldrig efter 60 dagars kontenuerlig användning. Tog aldrig någonsin ut innerskorna heller. Intuition är kanske några snäpp bättre än vissa andra märken när det kommer till luktfronten. Har förstört ett par gammla salamoninnerskor på en eftermiddag så har fötter med potential.

Senast ändrad:
Lukftfria innerskor?
Utgår ifrån att du normalt använder någon form av pjäxvärmare, om inte så börja med det (föreslår neonkycklingmodellen). Oavsett hade jag liknande problem med mina gamla boots efter några hundra skiddagar, fick ett par smellwells från en kompis och måste säga att de fungerade imponerande bra. Efter ett dygn var lukten helt borta och jag trodde ärligt talat inte att det skulle vara möjligt med tanke på situationen innan. Jag kan tycka att smellwells är överprisade, men de gjorde jobbet så att säga.

Lukftfria innerskor?
Alltså jag har ju provat allt detta, tagit ur allt och torkat efter varje gång, extra strumpor osv.
Men inget funkar. Har inte provat fibertecen så den ska jag inte uttala mig om.

Körde med frebreze i Canada för ganska länge sen och det var hur grymt som helst, men det säljs ju inte i sverige längre, och jag har inte hittat nån leverantör som skickar till sverige heller. Nån som har nån ide var man kan få tag på Fabric Refresher Extra Strength eller Classic??

Tillbaka
Topp