Lumpen/skidåkning i Arvidsjaur

Kugel

Ny medlem
Rycker in på K4 i Januari.
Nån som vet om de finns några schysta backar i närheten, så de e värt å ta med sig laggen?

Prästberget ligger ca 300 m från kasernvakten och den har FIS- status för alla som vet vad det innebär. Där kan du åka på kvällarna (gratis för värnpliktiga) brukar vara öppet två kvällar i veckan. Sedan finns det några backar i Vittjokk ca 10 km från A-jaur med bil eller 8km på skidor. Där är det riktigt läckert. Där kommer du även (förmodligen) få utbildning på vita blixten. Även kallad "operation broken white flash, walk home in deep snow". Så ta med skidorna upp redan under första perioden för det du kommer inte hem på ett jäkla tag. Finns skidbodar och valla-rum på skvadronerna.

Kompisen som gjorde lumpen i A-jaur är också intresserad av utförsåkning, men inte fick han åkt en enda dag. Du kan räkna med att inte sluta innan 20.00 mer än kanske 1 gång i månaden...
Tyvärr....

3 saker som du måste göra om du ska ligga som KB i Arvidsjaur:

1. Köra över Kapten Pettersson i MM.
2. Bygga en enorm kick på Prästberget och göra stora hål i luften.
3. Droppa från taket på Andra skvadron ner på innergården.

Hoppas att du får 15 mysiga månader.

Å fan! Finns det fler stridpittar här på Freeride. Ska oxå bli jägar KB, fast jag ska ligga i både Karlsborg och Arvidsjaur. Någon som vet om det finns någon som överhuvudtaget liknar en backe i närheten av Karlsborg.
En avslutande fråga.. Lönar det sig att släpa med sig laggen upp till Arvidsjaur. När rycker ni inte ni övrgia här som skulle dit? Själv rycker jag in den 20:e..

/ brandt

jag har då åkt pulka på prästberget och det var fräs i den kan jag då tala om! Off pist på kvällen var också lajbans

brandt: Skidåkningen runt Karlsborg är obefintlig. Låg där 00/01.
Du kan nog även glömma att ta med dig laggen till A - jaur. Det finns ingen tid över till sånt när du väl kommit dit. Du får helt enkelt hålla dig till Vita Blixten det året...

Både Karlsborg och A-Jaur? Vad e det för jävla utbildning? Vilken tjänst har du blivit tilldelad alltså?

Johantheman

De som gör lumpen som fallskärmsjägare i Karlsborg har numera sin vinterutbildning på K4 under två månader. Tidigare gjordes den i Kiruna men sedan förra året så är det ändring på den saken, hoppas det ger dig svar på frågan.

K4 ... mer känd som H4 .. (hotell 4)
Det är juh bara en efterapning av I22... =)

Anledningen till att FJS har sin vinterutbilning i arvidsjaur nu är att man har lagt ner I22 Kiruna där dom alltid varit tidigare.

Men räkna inte med allt för mycket skidåkning, förutom på vita blixten. Inte många kvällar man har ledigt och när man har det är inte skidåkning det första man tänker på kan jag lova...

manöver..

/brandt.
Visst finns det skidåkning i Karlsborg om abstinensen blir för stor.
Nödlösningen finns då ca. 1,5 mil norr om Karlsborg. 3 nedfarter, elbelysning, snökanonsystem och två släpliftar men som sagt var det är inte mycket till backar men man kan faktiskt ha kul några åk i brist på annat. Tyvärr är jag rädd för att din tid för privat skidåkning blir minimal om du rycker in på FJS men vita blixten är inte dumma dom heller. Lycka till med utbildningen

Kan bara hålla med ovanstående talare. Det blir svårt att hinna med skidåkning på Prästberget på kvällarna och skulle man få tid över så gör man nog andra saker.

//K4 94-95.

Tillbaka
Topp