Lyxproblem?

hallenberg

Medlem
Lyxproblem?
Det må låta futtigt, men jag har haft latent ångest för det här länge nu:

Jag kan inte bestämma mig för vart jag ska åka i vinter. Jag har 3-4 veckor semester jag kan ta ut men vet inte vad jag ska göra av dom. Förra året körde jag på Langleys Ski Around the Rockies, men i år vill jag göra något mer konsekvent.

Lite olika tankar har funnits (tex Japan) men det brukar falla på att jag nästan garanterat kommer få åka själv, vilket nästan alltid blir omotiverat dyrt pga boende (enbäddstillägg är uselt) och transporter på plats plus att det inte är så rekommenderat i off-pisten. Det verkar totalt hopplöst att försöka få med sig någon polare eftersom alla har brist på antingen tid, pengar eller intresse (vilket har det uppenbara svaret: byt polare).

Nån som har några bra tips på vart man kan dra, antingen på egen hand men att man träffar folk på plats? Eller för den delen att det finns "plats över"? Var som helst i världen egentligen.

Lyxproblem?
indien, ryssland, USA eller syd-amerika, inget du kan tänka dig? Gör en annons här på freeride om du letar efter resekompisar, brukar alltid finnas några.

Lyxproblem?
Känner igen problemet. Jag hade hakat på något av langleys specialresor eller ännu hellre pathfinders skidresor.

www.pathfindertravels.se

Brukar vara en del "ensamresenärer" på dem resorna tror jag.

Lyxproblem?
Nojlas: Problemet med dom resorna är att dom är så korta. Speciellt när man reser till fjärran tidszoner så hinner man knappt acklimatisera sig innan det är dags att åka hem igen. Vill gärna vara iväg åtminstone 3 veckor. Vilket man iofs skulle kunna ordna genom att ta två resor men dom där resorna har en tendens att vara relativt dyra per dag, speciellt med tanke på vad som faktiskt ingår. Det är bara mina åsikter efter förra årets resa med Langley, inte för att det var dåligt på något vis men som sagt så är jag sugen på något mer konsekvent istället för att vara så låst vid just deras resplan (som tex resulterade i att det varken blev möjlighet till catski eller heliski pga dom rådande förhållandena just exakt dom dagarna det var tanken att det skulle bli av).

En liten avstickare... Det sorgliga med den resan var att det var två grupper norrmän på 4-5 pers vardera. Resterande (bortsett från ett nygift par) var svenskar som reste på egen hand + en dansk som mer eller mindre blev adopterad till ena norskgänget =) Mycket trevligt sällskap dock, menade mer på tendensen att svenskar = ensamresenärer, norrmän = glada grupper =P

Lyxproblem?
Du får nog gräva vidare här på FR och hoppas på att likasinnade dyker upp :)
Brukar ju dyka upp lite då och då...
Alternativt göra en hederlig säsong nånstans. Man kan ju dra hem lite tidigare och sälja säng och liftkort om man nu inte har tid med 2-3 månader.

Senast ändrad:
Lyxproblem?
Hello Hallenberg! (Jag var den ena halvan av det nygifta paret).
Lustigt nog sitter jag med samma tankar och funderingar som dig. Ski around var grymt kul men jag vill åxå ha större frihet att välja själv. Själv funderar jag på Fernie, St Foy och Verbier men kan inte bestämma mig.

Gällande din kommentar kring Norrmän så kan jag kallt konstatera att de är "hårdare" än oss Svenskar. Jag menar festa hela natten, vara lika glad på morgonen, åka hela dagen för att sedan skrika -"Äré fest eller!!!" Dag efter dag....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp