Magfire vs Crusade/Extrem PT

FanBee

Ny medlem
Halloj!

Sliter jag mitt hår i onödan?

Fakta:
193cm - 95kg - lite över medelnivå och tycker om fart och sväng. Har idag ett par 176cm Elan Magfire 78 med r=17m...nöjd med skidorna MEN är lite sugen på att söka mig lite utanför pisten och tror att Elanen mer är "rena pistskidor" trots att dom räknas in som allmountain.:rolleyes:

Läst mkt men tyvärr inte haft möjligheten att testa så därav min fråga till er där ute med kunskap och erfarenhet. Jag har snöat in på Scott Crusade samt Extrem PT.

Min önskan är att ha ett par skidor som pallar en 100kg åkare och som har hyffsat kort sväng radie typ 15-17m och som fungerar i alla möjliga pistfören samt är hemma utanför pisten.

Mkt svammel..vad är det gubben egentligen vill???...jo kommer jag att märka av någon markant skillnad mellan mina nuvarande Magfire kontra Crusade alt PT-n?.

(Största delen kommer fortfarande att köras i pist. Är väl även inne på att gå upp i längd typ Crusade 189cm )

Som jag antog så blev det för mkt svammel i mitt förra inlägg..därav responsen ;)

Ställer frågan så här då:

Fördelar/skillnad resp nackdelar mellan Scott Crusade och Extrem PT/Patriot både i pist och utanför. Skrivs ju gott om dessa båda modeller men jag kan inte för tillfället inte avgöra vilken som passar mig bäst.

Med mina mått så kanske jag skall gå på de längsta skidorna oavsett märket?

HJÄLP!!!

Kanske lättare att få en kommentar nu? :rolleyes:

Btw Gott Nytt År på er!

Jag har inte åkt Extrem-skidan men Crusade 189 hade jag en vecka i alperna 2010. Det är en trevlig skida som är ganska allround men den är mer pistorienterad än offpistorienterad tycker jag. För att vara en så pass bred skida är isgreppet riktigt bra och man blir utskjuten ur svängarna. Den stora skoveln (anknäbben) hjälper förvisso till att ge skidan en del flyt i lössnö men jag upplevde den som ganska styv och inte så lekfull utanför pist när det är mjukt. Den liknar en pistskida i sin uppbyggnad om man bortser från de något uppskalade dimensionerna.

Crusade passar någon som gillar att köra stort och fort i pist (oavsett före egentligen) men som samtidigt tar några svängar utanför pist då och då. En 70/30 (pist/offpist) skida helt enkelt. Om man vill ha klart mer fokus på offpist finns intressantare alternativ. IMHO.

MVH
Carl

Väldans stort tack för ditt svar Carl..det uppskattas :)

Precis som du skrev så är nog en 70/30 (pist/offpist) skida som jag är ute efter. Jag har fortsatt mitt sökande och nu även fastnat för Scott Punisher som jag anser skulle kunna uppfylla mina önskemål.

Hittade denna "recension" på nätet ang Punisher:
"Skidan är kusligt allround och enormt kvick. Känns som en slalomcarver i en trendig kostym. Körde alla typer av fören för att hitta skidans svagheter men förgäves. Den sitter som limmad på is och går som en betydligt fetare skida i lössnö. Punisher är väldigt jämförbar med Crusade men betydligt kvickare"

Får intrycket att Punisher är mer allround/"livligare" än både Crusade och PT...Comments?.

Svårt att hitta en mer allsidig skida än Extrem PT, dessutom ska man stödja lokalproducerat. Du kommer definitivt bli nöjd med den.

En vild chansning...skulle en Salomon BBR 8.9 kunna fungera som en allround skida. Pallar den en rejäl gubbe på 95 pannor?. Finns inte så mkt läsbart om denna skida på detta forum...någon som kan delge lite intryck om denna skapelse?

Mitt intryck, efter ett par dagars familjeåkning, är att de gör blå backar roliga men brister i isgrepp.

Ställde 93 kg på ett par 186or.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp