magnetiska skidglasögon

sälaren

Medlem
magnetiska skidglasögon
tja gänget, jag vill köpa ett par "billiga" magnetiska skidglasögon.
finns det några ni kan rekommendera som är prisvärda?

magnetiska skidglasögon
jag har haft både billiga och dyrare. för billigare se bild till vänster. största skillnaden ( förutom linsen om man nu e petig ed såna små detlajer- jag är inte) är att magneten inte håller på de billigare. Man tappar ju inte linsen men den lossnar i tid o otid då man flyttar på brillona tex upp på hjälmen, om det dessutom är blötföre som fryser så blir det frustrerande rätt fort. Nu har jag ett par bolle som levererar. vänta till vårrean så kan du få billig(are)

Senast ändrad:
magnetiska skidglasögon
Eller så investerar man i ett par brillor med bra och snabba fotokromatiska linser så behöver man aldrig fundera på vilken lins man skall använda :) Fungerar i alla väder och så grymt när det t ex växlar men sol-och skuggpartier 👍

magnetiska skidglasögon
Eller så investerar man i ett par brillor med bra och snabba fotokromatiska linser så behöver man aldrig fundera på vilken lins man skall använda :) Fungerar i alla väder och så grymt när det t ex växlar men sol-och skuggpartier 👍
Fritt fram att nämna specifikt vilka det handlar om..!
Jag har annars tänkt som princip det är enklare (och inte dyrare) att växla mellan flera kompletta par gogglar än att pilla med linsbyte. Har iofs aldrig haft magnetiska linser men även de ska ju förvaras utan att knäckas etc.

magnetiska skidglasögon
Jag har annars tänkt som princip det är enklare (och inte dyrare) att växla mellan flera kompletta par gogglar än att pilla med linsbyte. Har iofs aldrig haft magnetiska linser men även de ska ju förvaras utan att knäckas etc.
Jag har lärt mig att byta linser med traditionell infästning så pass bra att jag gör det även i släpliften. Dock har jag insett att jag byter inte till mörkare lins från mina rosa linser så ofta längre pga. försämrad syn mot snön. Är dock jätte intresserad av att testa fotokromatiska linser. Sen att linserna slits en del pga. mitt sätt att hantera saker lutar mitt val mot att stanna kvar prisvärda Bliz-produkter. :cool::geek: 😅

magnetiska skidglasögon
Ok det här måste nog utvärderas på egen hand. Lutar åt en ego-julklapp i form av sledstores magnetbrillor. Trevligt låga priser på utbyteslinser också. En titt på sledstore ger intrycket att prisläget för jämförbar alpin utrustning är onödigt högt.

magnetiska skidglasögon
Använder själv Julbo som har en grym lins som är dels "high contrast" och har VLT 7-80% (CAT 0-4). Linsen finns till flera olika typer av ramar och här finns även en recension på Freeride. Dessutom så är de väldigt snabba i att ställa om sig i linsen för olika ljusförhållanden vilket gör att varierande förhållanden under ett och samma åk eller kvällsåkning inte är något problem. Vid tester har jag läst att en del andra tillverkare inte har lika snabba linser att ställa om sig, eller har lika brett spann på VLT vilket kan vara bra att ha koll på inför inköp av ett par fotokromatiska Goggles, då den fotokromatiska funktionen antagligen inte är en garanti för att det blir bra 👍

magnetiska skidglasögon
Samma typ av brillor finns på 24MX men då sitter det piggar för Tear Off Bra för den stressade piståkaren. Blir det på isning när han kör för nära en snökanon så kan Hen bara rycka loss den och fortsätt ner i 110 knyck till liftkön så Hen kan knäppa upp sina 3 nummer svinhårda pjäxor

Väl värt att tänka på ;) :unsure:

Tillbaka
Topp