Mammut - Element Barryvox

PeeGee

Medlem
Någon som har något skvaller om denna? Känns lovande. Körde med pulsen förra året. Tyckte den kändes vettig, provade den inte tillräckligt mycket som vanligt. (Anledningen till att jag ska köpa ny är för att jag tappa bort den gamla, som inte va gammal utan splitter ny.)

Känns farligt att köpa något som är nytt och delvis obeprövat av allmänheten. Men eftersom det är pulsens lillebror borde de väl bygga på samma system och därför inte ha en massa "buggar" som nya prylar tenderar att ha..

Pulsen har ju 2 profiler, En basic och en mer avancerad. Har jag fattat det rätt som att Element är Puls fast utan avancerad profil?

Element vs Pulse
3,2,1 GO!

Hade jag inte redan haft pulse hade jag köpt den just pga. av priset. Det är ju i sig en pulse utan advanceläget och det använder jag inte ändå.

Det enda jag minns med advanceläget är att jag inte använde det. TÄnkte "asch, de får jag lära mig senare". Men minns inte riktigt va det va man kunde göra i det läget..

Jag har själv Pulsen men då fanns inte Element att välja när jag köpte min förra året. Idag skulle jag nog ha gått på Element istället för Pulse. Pulse är mer lämpad för dem som sysslar med fjällräddning eller guidning som är riktigt duktiga på att använda den och kan använda den fullt ut. Efter att ha läst detta var ärlig med dig själv och då vet du svaret på vilken du ska ha :)

Precis som Gazza1 skriver, Pulsen alla coola funktioner är för avancerade för 99% alla användare (en högst ovetenskaplig höftning). Det är till och med så att dessa funktioner kan ställa till det i en stressad situation. Därför tycker jag att Element verkar vara en riktigt bra produkt.

Jag brukar vara väldigt restriktiv mot nya transceivermodeller, för det mesta så har de en massa barnsjukdomar och tillverkarna behöver både ett och två år på sig att fixa dessa. Nu bygger Element på den gamla Pulse-plattformen och de har egentligen bara skalat av funktioner så det borde inte finnas några utvecklingsbuggar i den.

Jag kommer att träffa flera av transceivertillverkarna och deras utvecklingsteam om någon vecka. Då lär jag få en möjlighet att provköra de nya modeller ganska ingående. Återkommer med mina tankar och åsikter efter det.

/Mårten

Jag chansade, eftersom den delar plattform med storebror Pulse, så borde väl barnsjukdomar vara minimala, om existerande? Har beställt hem en, får komma med utlåtande efter det.

Bra tråd!

Gör som andra, skriver in mig för att höra mer! :)
Har fundering på en elements inför vinter jag med men har inte mycket tidigare erfarenhet av så många andra sändare. Har endast kört med ortovox f1 under en vecka med ucpa vilket även blir alternativet i år. Planen är dock att använda den 11/12 då siktet är inställs på Kanada.

Var har du beställt din Von_Vettet?

centralbyrakraten sa:
Precis som Gazza1 skriver, Pulsen alla coola funktioner är för avancerade för 99% alla användare (en högst ovetenskaplig höftning). Det är till och med så att dessa funktioner kan ställa till det i en stressad situation. Därför tycker jag att Element verkar vara en riktigt bra produkt.

Jag brukar vara väldigt restriktiv mot nya transceivermodeller, för det mesta så har de en massa barnsjukdomar och tillverkarna behöver både ett och två år på sig att fixa dessa. Nu bygger Element på den gamla Pulse-plattformen och de har egentligen bara skalat av funktioner så det borde inte finnas några utvecklingsbuggar i den.

Jag kommer att träffa flera av transceivertillverkarna och deras utvecklingsteam om någon vecka. Då lär jag få en möjlighet att provköra de nya modeller ganska ingående. Återkommer med mina tankar och åsikter efter det.

/Mårten
+1

Så där jag, nu har jag stött, blött och diskuterat lavinutrustning i en veckas tid.

När det gäller trådämnet så måste jag göra er lite besvikna. Tyvärr så bygger inte Element helt och hållet på Pulse-plattformen så därför är det en varningsflagga uppe för barnsjukdomar. Jag skulle själv inte köpa den förräns det finns några oberoende tester gjorda.

I övrigt så är det två stora trender som gäller för tillfället. Enkla användarvänliga transor till ett lägre pris än top of the line produkterna.

Den andra trenden är extra säkerhet för de som söker. Här har tillverkarna hitta lite olika lösningar.

Ni kan läsa hela min spaning på: http://www.arelavincenter.se/index.php/144-blogg/321-en-spaning-pa-vinterns-nyheter

/Mårten

Senast ändrad:
Mårten, läste om spaningen på lavincentrets hemsida och undrar hur man ska uppdatera sin Pulse till programvara 3.2. Är detta något man kan göra själv eller måste transan skickas iväg någonstans?

- Christoffer

Antingen så skickar du in den till Mammut eller så kommer du in på lavincentrets kontor och donerar en slant till medellösa lavinteknikers ölfond så löser vi det.

För er som tänkt er att gå en lavinkurs på lavincentret i vinter, då löser vi självklart era uppgraderingar då. Förhoppningsvis har vi inom kort också kablar för att uppgradera Pieps och Arva.

Ok, då vet jag. Kanske skickar med transan och en bira upp med polarna som ska gå på försäsongskursen.

Tack för hjälpen.

centralbyrakraten sa:
Så där jag, nu har jag stött, blött och diskuterat lavinutrustning i en veckas tid.

När det gäller trådämnet så måste jag göra er lite besvikna. Tyvärr så bygger inte Element helt och hållet på Pulse-plattformen så därför är det en varningsflagga uppe för barnsjukdomar. Jag skulle själv inte köpa den förräns det finns några oberoende tester gjorda.

I övrigt så är det två stora trender som gäller för tillfället. Enkla användarvänliga transor till ett lägre pris än top of the line produkterna.

Den andra trenden är extra säkerhet för de som söker. Här har tillverkarna hitta lite olika lösningar.

Ni kan läsa hela min spaning på: http://www.arelavincenter.se/index.php/144-blogg/321-en-spaning-pa-vinterns-nyheter

/Mårten
Gah, goo tråd! Är ivrig och vill väldigt gärna höra vad du tycker om den här nya Mammut transcievern mer ingående. Stod i den tidigare kläm och känn rapporten att ni skulle testa den lite mer i början på Dec på lavincentret? Jag åker till Revelstoke 4e Jan och vill gärna ha en trancsiever i händerna innan jag far. Vilket datum kör ni testet? 8)

Tack på förhand,
Jocke

Jag kommer att provköra en torrt i helgen (på SBO-mötet i Stockholm så det blir absolut inte ett tillräckligt omfattande test). Dock så har Mammut skickat upp ett gäng Elements som ska provköras i nästa vecka.

Den som väntar på något gott... (eller vad nu betyget blir)

Jocke, Element kostar 345 CAD på MtCOOP, så du kan lika gärna vänta och köpa den på andra sidan pölen.

centralbyrakraten sa:
Antingen så skickar du in den till Mammut eller så kommer du in på lavincentrets kontor och donerar en slant till medellösa lavinteknikers ölfond så löser vi det.
Går det snabbt att fixa uppdateringen?
Jag är bara i Åre ett par dagar men det vore ju grymt att svänga förbi lavincentret och få Pulsen uppdaterad.

centralbyrakraten sa:
Jag kommer att provköra en torrt i helgen (på SBO-mötet i Stockholm så det blir absolut inte ett tillräckligt omfattande test). Dock så har Mammut skickat upp ett gäng Elements som ska provköras i nästa vecka.

Den som väntar på något gott... (eller vad nu betyget blir)

Jocke, Element kostar 345 CAD på MtCOOP, så du kan lika gärna vänta och köpa den på andra sidan pölen.
Kommer testet vara avklarad till det att försäsongsutbildningen i lavin 1 går?

Gott svar där!

Men då hoppas jag ändå du kommer med nice reply inom kort? ;)

Skistore.se har faktiskt riktigt bra paket erbjudanden på Element... btw

Back to business.

Jag har planer på att säsonga vintern 12/13. Kommer därmed behöva lavinutrustning. Tanken går dock som så att träning ger färdighet så varför inte köpa redan i år? Jag är därför inne på att köpa ett paket från sport-conrad med just en Element. Tänkt att då ha det inför 2 st kommande veckor i alperna så jag kan passa på att känna och klämma i riktiga förhållanden.
Har ni gjort testerna på Åre lavincenter än? vet du om det finns andra som har gjort oberoende tester än?

Det första veckan går av stapeln den 30 dec med UCPA, så lite bråttom om jag ska hinna köpa. Dom har ju i och för sig prylar, men som nämnt innan bra med träning för framtida resor.

Har även kollat på Pieps DSP tour, den vs Element? :)

Tack för svar och tips!

Goora sa:
Back to business.

Jag har planer på att säsonga vintern 12/13. Kommer därmed behöva lavinutrustning. Tanken går dock som så att träning ger färdighet så varför inte köpa redan i år? Jag är därför inne på att köpa ett paket från sport-conrad med just en Element. Tänkt att då ha det inför 2 st kommande veckor i alperna så jag kan passa på att känna och klämma i riktiga förhållanden.
Har ni gjort testerna på Åre lavincenter än? vet du om det finns andra som har gjort oberoende tester än?

Det första veckan går av stapeln den 30 dec med UCPA, så lite bråttom om jag ska hinna köpa. Dom har ju i och för sig prylar, men som nämnt innan bra med träning för framtida resor.

Har även kollat på Pieps DSP tour, den vs Element? :)

Tack för svar och tips!
Pieps DSP Tour saknar scan-funktionen som den vanliga DSP:n har. Pieps har en bättre räckvidd än Mammut Pulse. Dock så är Mammut Pulse bättre än DSP:n när det kommer till flersök och avflaggningsfunktion.

Element ligger på en mycket rimlig prisnivå och låter väldigt bra men precis som Mårten säger så är det nog bäst och avvakta och se lite mer tester och ev. barnsjukdomar på den innan man bestämmer sig för ett köp.
Var själv delaktig i ett test där vi mätte upp olika märken/modellers räckvidd för en dryg vecka sedan. Skillnaden Mammut modellerna emellan var att Element hade en relativt lika räckvidd på x och y antenn medens Pulse hade en markant starkare x antenn. Som i sig betyder att Element har en mer cirkulär sök räckvidd medens Pulse har en oval. DSP:n har precis som Element också en i stort sett lika stark x och y antenn samt cirkulär räckvidd men med längre räckvidd än både Element och Pulse.

centralbyrakraten sa:
Har det hunnits göra något test?

Lite får man intrycket av att centralbyråkraten borde köpa eller sälja sina aktier i Mammut (beroende på vad ni kommit fram till i testet) för vi är nog ganska många som sitter beredda med muspekaren på "till kassan" just nu...

För att undvika missförstånd: ovanstående är ett skämt, jag tror INTE att herr byråkrat är mutad.

Senast ändrad:
Jag behåller mina aktier i Mammut, på sikt kommer de nog att stiga.

Dock så behöver de åtgärda lite i programvaran på Element. Läs recensionen här

Samtidigt så har vi testat Arvas motsvarighet till Element - Arva Axxis. Den modellen var överraskande bra, återkommer med en recension om den inom en dag eller två.

/Mårten

centralbyrakraten sa:
Jag behåller mina aktier i Mammut, på sikt kommer de nog att stiga.

Dock så behöver de åtgärda lite i programvaran på Element. Läs recensionen här

Samtidigt så har vi testat Arvas motsvarighet till Element - Arva Axxis. Den modellen var överraskande bra, återkommer med en recension om den inom en dag eller två.

/Mårten
Mårten, Arva har ju en modell som heter EVO 3+. Har du någon erfarenhet av den modellen? Och hur lyder i så fall dina kommentarer om den? Den ligger ca i samma prisklass som Element gör... Är Evo 3+ kanske mer skalad ändå än vad Axxis är, som jag för övrigt inte hittar i någon shop på internet...?

/Jocke

ShredTed sa:
Ngn som vet hur man ser pulsen på personer man söker efter? Har barryvoxen men hittade aldrig den funktionen
Det gör man väl aldrig?
Den fungerar väl så att vid ett multipelsök där båda offren har en pulse, kommer den pulse som registrerar små rörelser att prioriteras. (Under förutsättning att signalstyrkan är likvärdig)
Vad jag har förstått så mäts alltså inte alls pulsen direkt, utan de små rörelser man faktiskt gör när man ligger begravd under snön.

Tillbaka
Topp