Mammut - Element Barryvox

Vattendroppe sa:
centralbyrakraten sa:
Dock så behöver de åtgärda lite i programvaran på Element.
När den nya programvaran kommer ut, hur uppdaterar man enklast?
Svårt att säga, de måste få in lite mer feedback innan de har något att jobba med. De har ju faktiskt just släppt den här versionen. Dock så brukar det ju vara ganska tätt mellan releaserna i början av en programvaruserie, det är ju då det finns mycket att förbättra.

Höra av dig till mig när det är dags för uppgraderingen.

GumurmusJocke, Arva Evo3 är en rätt trevligt transceiver, lite klumpig design men lättanvänd. Är dock väldigt svår att använda när det är fler än 2 begravda. Vi har några Evo3 kvar på lavincentret, hör av dig om du är intresserad.

centralbyrakraten sa:
Arva Evo3 är dock väldigt svår att använda när det är fler än 2 begravda.
Är det verkligen en faktor som en privatperson behöver väga in? Är man ute och åker med sitt kamratgäng och tre eller fler blir begravda i samma lavin så är det i mitt tycke rätt kört ändå.
Just scenarion med flera begravda är något som diskuteras rätt flitigt och brukar lyftas fram som ett säljargument för en, oftast dyrare, transceiver men jag har svårt att se vikten av det om jag ska vara ärlig.
Man behöver inte mycket kunskap och rutin för att planera sin tur så att man inte riskerar fler än tre begravda i samma lavin...

//Tompan, som sticker ut hakan lite

Frågan är relevant eftersom, precis som du säger, den diskuteras flitigt i lavinvärlden. Dock så går de flesta argument att spåra tillbaka till två källor. De som säger att privatpersoner inte behöver multipelsöksfunktioner är influerade av Bruce Edgerly, BCA. De som förespråkar motsatsen har ofta hittat sina argument hos Manuel Genswein, Mammut.

Manuel hänvisar till statistik och Bruce har tyvärr inte (vad jag hört från honom) några väl underbyggda fakta till sitt påstående.

Min åsikt landar väl någonstans mitt i mellan herrarnas. Det är ett faktum att även privatpersoner hamnar i multipelsökssituationer, men att kräva att de ska kunna lösa en sådan känns som en utopi. Det skadar ju dock inte att optimera sina chanser även i den värsta tänkbara situation.

Jag har läst er utvärdering på Element och det låt ju tråkigt, satt ju och röck i köpknappen. Men nu när jag läser vidare här så verkar det som att det inte ska vara några problem om man uppdaterar den? När dom löst det och slämp en ny patch/version vill säga. Men som jag uppfattar det så lär Mammut jobba på de saker som felar lite och troligtvis släppa en förbättrad programvara, kan det stämma? I sånna fall borde det ju inte skada att köpa en redan nu då själva transcievern är den samma.

Nej, att handla nya leksaker för att optimera något som man redan har en fungerande lösning på är naturligtvis aldrig en dålig idé! :D
Men jag håller fast vid min åsikt. Det känns för mig enklare att undvika att hamna i en sådan situation än att lösa den skulle den uppstå. Tre eller fler begravda i samma lavin är ett jobbigt läge för de allra flesta, speciellt bland privatpersoner eftersom det inte bara ska sökas utan grävas upp med. I min värld känns det som att bruket av ballongsäckar har större betydelse än val av transciever när vi pratar om tre eller fler som dras med i en lavin.
Hur stor är egentligen risken att man hamnar i en situation där man behöver kamraträdda tre eller flera personer samtidigt, och finns det någon information om orsaken till att situationen uppstod?

Nojlas sa:
ShredTed sa:
Ngn som vet hur man ser pulsen på personer man söker efter? Har barryvoxen men hittade aldrig den funktionen
Det gör man väl aldrig?
Den fungerar väl så att vid ett multipelsök där båda offren har en pulse, kommer den pulse som registrerar små rörelser att prioriteras. (Under förutsättning att signalstyrkan är likvärdig)
Vad jag har förstått så mäts alltså inte alls pulsen direkt, utan de små rörelser man faktiskt gör när man ligger begravd under snön.
Precis, någon som vet hur man ser det?

ShredTed sa:
Nojlas sa:
ShredTed sa:
Ngn som vet hur man ser pulsen på personer man söker efter? Har barryvoxen men hittade aldrig den funktionen
Det gör man väl aldrig?
Den fungerar väl så att vid ett multipelsök där båda offren har en pulse, kommer den pulse som registrerar små rörelser att prioriteras. (Under förutsättning att signalstyrkan är likvärdig)
Vad jag har förstått så mäts alltså inte alls pulsen direkt, utan de små rörelser man faktiskt gör när man ligger begravd under snön.
Nu ska jag vara lite dryg. Läs instruktionsboken! Varför ta upp en fråga i forumet som du enklast löser själv?

Tompan14, visst har vi haft den här diskussionen tidigare? Visst har du rätt i att vi inte ska hamna i situationen med flera begravda. Det är bara det att historien visar att det händer gång efter annan, även bland de som borde veta bättre och inte exponera flera personer samtidigt. Jag satsar både på att inte få flera personer begravda och en utrustning som kan lösa situationen om den ändå skulle uppstå.

Jag säger inte att du har fel, bättre är ju alltid bättre. Dock ville jag bara lyfta fram att det finns en punkt där tekniken inte längre är den svagaste punkten.
Ser jag till mig själv så är det ytterst sällan jag åker i en grupp om fyra, definitivt aldrig fler än så. Jag har helt enkelt inte fler kompisar. :rolleyes:
Skulle det uppstå ett scenario med tre begravda skulle jag alltså vara själv kvar på ytan och tvingas lösa det hela själv. Är lavinen av sådan storlek att tre vuxna personer blir meddragna och helt begravda så är det ett digert jobb man har framför sig, på tjugo minuter ska man klara av att söka efter tre personer och gräva upp alla tre ur snön. Det är just där som jag anser att jag blir den svaga länken i kedjan, att gräva tar tid även med träning och en genomtänkt teknik. Jag skäms inte för att erkänna att jag förmodligen inte skulle klara att få upp alla levande i den situationen alldeles oavsett vilken transciever jag bär.
Alla ni som tränar att söka efter flera begravda, övar ni även att gräva efter dem? Vet ni hur lång tid det tar att få upp tre till fem personer till ytan eller anser ni att det räcker med att söka efter dem?

Tompan14 sa:
Jag säger inte att du har fel, bättre är ju alltid bättre. Dock ville jag bara lyfta fram att det finns en punkt där tekniken inte längre är den svagaste punkten.
Ser jag till mig själv så är det ytterst sällan jag åker i en grupp om fyra, definitivt aldrig fler än så. Jag har helt enkelt inte fler kompisar. :rolleyes:
Skulle det uppstå ett scenario med tre begravda skulle jag alltså vara själv kvar på ytan och tvingas lösa det hela själv. Är lavinen av sådan storlek att tre vuxna personer blir meddragna och helt begravda så är det ett digert jobb man har framför sig, på tjugo minuter ska man klara av att söka efter tre personer och gräva upp alla tre ur snön. Det är just där som jag anser att jag blir den svaga länken i kedjan, att gräva tar tid även med träning och en genomtänkt teknik. Jag skäms inte för att erkänna att jag förmodligen inte skulle klara att få upp alla levande i den situationen alldeles oavsett vilken transciever jag bär.
Alla ni som tränar att söka efter flera begravda, övar ni även att gräva efter dem? Vet ni hur lång tid det tar att få upp tre till fem personer till ytan eller anser ni att det räcker med att söka efter dem?
Det är nu som jag hade tryckt på "like"-knappen om vi varit på den stora ansiktsboken.

Ja vad säger vi nu då Centralen, ska jag köra på Elementen eller Pulsen till slut?
Sitter med pilen på att klicka i Elementen varukorgen nu men vet inte om jag vågar efter det du säger?!

KarroLing sa:
Ja vad säger vi nu då Centralen, ska jag köra på Elementen eller Pulsen till slut?
Sitter med pilen på att klicka i Elementen varukorgen nu men vet inte om jag vågar efter det du säger?!
Det är ditt beslut :-P

Jag tror att Mammut kommer att fixa buggarna inom en snar framtid så jag har införskaffat Element som nya kurstransceivers för lavincentret. Fullt medveten om att det är en chansning.

Å andra sidan, Pulsen är inte ett dåligt alternativ.

centralbyrakraten sa:
KarroLing sa:
Det är ditt beslut :-P

Jag tror att Mammut kommer att fixa buggarna inom en snar framtid så jag har införskaffat Element som nya kurstransceivers för lavincentret. Fullt medveten om att det är en chansning.

Å andra sidan, Pulsen är inte ett dåligt alternativ.
Oj så svårt detta blev, är Pulsen 700kr bättre?
Hur länge kan man räkna med att man kan ha en transciever? Räcker den 10år med uppdaterad programvara?

Spadmässigt, det du spontant skulle rekommendera (förutom Voilé :/) då?
- G3 Avitech D-Grip
- Black Diamond
- BCA B1 Extreme
- Ortovox Professional Alu II Shovel
- Pieps Racer shovel
- Vaude Backcountry Pro Shovel
- Stubai Tecblade Loop T-Grip

På en liten höft sådär?

Tack hörni!

p.s. vad har hänt med er webshop??

KarroLing, Om Elementen hade levt upp till mina förväntningar så hade inte Pulsen varit värd 700 kr mer för en vanlig användare (obs, för skidpatrull och fjällräddning så är fortfarande Pulsen bäst). Men nu när Element är lite svajig så måste jag ärligt säga att jag inte har ett enkelt svar till dig.

Frågan om hur länge en transceiver håller och håller måttet är intressant. Pulse och Pieps DSP har 5-6 år på nacken och rent krasst tror jag inte att man kan kräma ur mer än 4-5 år till ur de plattformarna. OBS! Det här är endast min egen fundering och den är inte särskilt välgrundad. Om man ser på smartphones och datorer så har de betydligt kortare livslängd även om de också går att uppdatera.

I din spadlista så sticker G3 Avytech ut. Den enda som jag är riktigt skepiskt mot är Stubain.

P.s kolla gärna in vår webshop nu.

centralbyrakraten sa:
ShredTed sa:
Nojlas sa:
Det gör man väl aldrig?
Nu ska jag vara lite dryg. Läs instruktionsboken! Varför ta upp en fråga i forumet som du enklast löser själv?

Tompan14, visst har vi haft den här diskussionen tidigare? Visst har du rätt i att vi inte ska hamna i situationen med flera begravda. Det är bara det att historien visar att det händer gång efter annan, även bland de som borde veta bättre och inte exponera flera personer samtidigt. Jag satsar både på att inte få flera personer begravda och en utrustning som kan lösa situationen om den ändå skulle uppstå.
den boken är borta. Och om någon som sitter framför datorn med kunskap orkar knappa in lite snabbt hur man gör så är väl det rätt enkelt? Roligt hur "internetslöa" folk kan bli!

Alltså, med tanke på Pulsens egenskaper;
"Vitaldata
Sändaren har en rörelsedetektor som känner av om bäraren rör sig. Den är även så känslig att den märker av pulsslag hos en medvetslös människa. Den här informationen sänds ut med W-Linksystemet. Om både de som söker och de som begravts har Pulse Barryvox kan de som söker se vilka begravda som visar livstecken och då prioritera vem/vilka som ska grävas upp först. Man gräver alltid upp de som har livstecken eftersom dessa har störst chans att överleva." (Citerat från Åre Lavincenters produktbeskrivning), så har man alltså rent krasst större chans att överleva själv, om man blir begravd om man bär en Pulse...

Inte vill jag bli liggandes och bort prioriterad för att jag inte bär en Pulse, och därför inte visar något livstecken ( om sökaren nu har en Pulse ) :O!! Eftersom den chansen finns, och därför reducerar mina överlevnads chanser om jag blir begravd, så kommer jag därför att köpa en Pulse... Det är ju värt många tusenlappar att ha större chans att överleva.

Den egenskapen som Pulsen då besitter är ju en bra egenskap, men sjukt orättvis... Nu vet inte jag hur det ser ut i dagsläget, då jag har brist på kunskap, men innebär inte det här stor problematik? och inte minst om fler leverantörer väljer att göra likadant, så att även deras transor kan kommunicera med varandra på samma vis?

Förhoppningsvis så kommer den här funktionen att finnas i alla transor i framtiden, och att då alla kan kommunicera med varandra.

Har jag inte rätt?

Det är en ganska läskig tanke.. Men också ett väldigt starkt argument för Pulse, hur fel man än må tycka det vara. Ser du en grupp begravas och du har en pulse som visar livstecken från några kan du inte veta att de andra inte visar det för att de inte har en Pulse. Personen börjar därför kanske med alla med livstecken. Dock tror jag det syns hur starka tecken det är på trancievern och man kan urskilja om de man räddar har Pulse eller inte. Men onekligen så får man ju utifrån den faktan man har vid olycka välja om man vill rädda en som har livstecken eller en som man inte vet någonting om.

Intressant tanke och något som jag har funderat över tidigare.
Ponera följande scenario:
En lavin går och två av dina kamrater blir helt begravda. En av dem bär en Pulse, den andra bär en annan transciever. Du har själv en Pulse och kan då se att "kamrat 1" visar livstecken, eftersom "kamrat 2" inte har en Pulse får du ingen information om honom eller henne. Hur hanterar du situationen?
-Ignorerar du informationen från "kamrat 1" och behandlar det hela som om ingen utav dem hade haft en Pulse? -Prioriterar du den som visar livstecken?
-Prioriterar du "kamrat 2" eftersom du har livstecken från "kamrat 1" och hoppas på att du fortfarande får den informationen när du har grävt upp "kamrat 2"?

Även om jag har tänkt en del på det här så vet jag inte hur jag skulle göra faktiskt, hemma i stugvärmen lutar jag åt alternativ ett men det är en helt annan sak uppe på berget...

Tompan14 sa:
Intressant tanke och något som jag har funderat över tidigare.
Ponera följande scenario:
En lavin går och två av dina kamrater blir helt begravda. En av dem bär en Pulse, den andra bär en annan transciever. Du har själv en Pulse och kan då se att "kamrat 1" visar livstecken, eftersom "kamrat 2" inte har en Pulse får du ingen information om honom eller henne. Hur hanterar du situationen?
-Ignorerar du informationen från "kamrat 1" och behandlar det hela som om ingen utav dem hade haft en Pulse? -Prioriterar du den som visar livstecken?
-Prioriterar du "kamrat 2" eftersom du har livstecken från "kamrat 1" och hoppas på att du fortfarande får den informationen när du har grävt upp "kamrat 2"?

Även om jag har tänkt en del på det här så vet jag inte hur jag skulle göra faktiskt, hemma i stugvärmen lutar jag åt alternativ ett men det är en helt annan sak uppe på berget...
Hmm, jag kan inte heller säga hur jag skulle agera... Men tänker jag mig in i situationen visuellt så skulle jag ju gräva upp den personen som visar livstecken, eftersom jag då har en bekräftelse på att jag verkligt har en chans att rädda ett liv. Det vore ju en uber chansning att gräva upp kamrat 2 eftersom jag faktiskt inte ens vet om personen i fråga lever, och kanske hinner kamrat 1 försvinna under tiden. Tänk då om kamrat 2 inte är vid liv när jag når honom/henne...

Och dessa rader fick mig att inse, att jag verkligen skulle gräva upp kamrat 1 först...

JockeEN sa:
Alltså, med tanke på Pulsens egenskaper; [...]
Eftersom tråden handlar om Elementen kan jag tillägga att även Elementen har pulse-funktionen.

Att tänka på vad gäller pulse-funktionen är ju också att bara för att personen uppvisar livstecken på displayen behöver det inte innebära att den lever när ni får upp den, antingen pga kvävning eller trauma... Det finns en rad olika grejer att ta hänsyn till, till exempel skulle jag ju alla dagar prioritera en person som låg på 1 meters djup utan "livstecken" än en person på 3 meters djup med livstecken (förutsatt att jag inte vet att båda har pulsar, då blir det knepigare). Men ja, ur ett moralfilosofiskt perspektiv blir det lite knepigt...

Helt rätt vattendroppe, därför valde jag att skriva "livstecken" och inte "vid liv" men jag var kanske inte tillräckligt tydlig.
Steg ett är att man måste lita på den information man får från Pulsen. Det gör inte jag, det är lite för primitivt för att jag ska ha någon glädje av den informationen helt enkelt men jag är helt på det klara med att andra gör det.
Problemet är ju att man bara får en chans, det går inte att "göra om göra rätt". Man måste prioritera den ena före den andra, och i efterhand går det inte att kontrollera om man prioritera vare sig rätt eller fel.

En följdfråga på dilemmat är om det här är något som diskuteras i gruppen innan man ger sig ut? Är den utan "livsteckenfunktionen" medveten om att han eller hon inte kommer att prioriteras om flera begravs samtidigt? Hur hanterar man då den situationen, låter man aldrig personen utan den funktionen åka först till exempel?

Pjuh, det här går att diskutera.. helt klart! En annan parameter att räkna med är väl också hur många som är med i själva sökandet. Om man tex är ensam kvar på ytan med 2 eller fler begravda, så söker man väl inte upp alla individer innan man börjar gräva? Tror ni inte att i en sådan situation så söker man upp den som är närmast, och gräver för glatta livet? För mycket tid går väl förlorad annars, dels att leta upp en person till, och att sedan bestämma sig för vem man ska gräva på. ( Detta förutsätter ju då att alla begravda inte bär Pulse )

En problematik i ett sådant scenario kan ju också vara att själva "pulse" momentet satt sig i det instinktiva medvetandet/beteendet? Säg att kamrat 1 har Pulse, kamrat 2 inte, men kamrat 2 lokaliseras först... Skulle kunna leda till att man rent hypotetiskt lämnar kamrat 2 för att lokalisera kamrat nr 1.

Och är den här funktionen så pass pålitlig. Man kanske har en Pulse, men sökaren kanske inte registrerar detta?

hmm...

Beställde hem en Barryvox Pulse idag!
Bara spade och sond kvar!

Har aldrig använt spade så undrar lite vad som är bäst, en med ett skaft som går att förlänga eller inte?
Har ögonen mot en Black Diamonds Deploy 7

Kan meddela att för mig blev det ett paket från conrad med Elementen, Black Diamond Transfer 7 och Black Diamond Quickdraw Super Tour Probe 265 cm. Hoppas aldrig få använda det ;) men bra pris blev det.

Goora sa:
Kan meddela att för mig blev det ett paket från conrad med Elementen, Black Diamond Transfer 7 och Black Diamond Quickdraw Super Tour Probe 265 cm. Hoppas aldrig få använda det ;) men bra pris blev det.
Joo för fan! Användas ska det! Mycket övning men förhoppningsvis aldrig på riktigt.
För övrigt kan iaf spaden användas till mycket.

Vattendroppe sa:
Eftersom tråden handlar om Elementen kan jag tillägga att även Elementen har pulse-funktionen.
Jag tolkade uttalandet ovan som att även Element sänder "survivability data" - är det någon som kan bekräfta (eller dementera) detta, gärna med hänvisning till officiell information?

Jag har förgäves sökt efter information om detta på bl. Mammuts hemsida men hittar inget (det närmaste jag kom var en PDF med jämförelser mellan Element & Pulse men där saknades just den texten...) Såvitt jag kan se så använder även Element w-link frekvensen men sänder inte ut information om eventuell rörelse såsom Pulse gör. I så fall stämmer tyvärr inte det Vattendroppe skrev.

Är väldigt nära att köpa en Element men då några skidåkarkompisar har Pulse blir det ju intressant att veta om de kan eller inte kan se min "survivability" om jag köper en Element...

PS: Prisskillnaden mellan dessa tycks dessutom nu ligga kring 1000:- hos de flesta svenska återförsäljarna.

telehawk sa:
Jag tolkade uttalandet ovan som att även Element sänder "survivability data" - är det någon som kan bekräfta (eller dementera) detta, gärna med hänvisning till officiell information?
Det är väl inte officiell information, men det verkar som att jag har förstått helt fel...

Wildsnow sa:
"But the vitals data transmission function of the Pulse will never be available in the Element, since it lacks any ability to detect fine body movements."
Samtidigt är det konstigt, för både Elementen och Pulsen har funktioner som ställer om från sök till sänd om man inte rör på sig, vilket, om jag förstått det hela rätt, fungerar med just funktionen som gör livsteckensmätningen möjlig.

@centralbyrakraten:
Du skrev " Jag tror att Mammut kommer att fixa buggarna inom en snar framtid så jag har införskaffat Element som nya kurstransceivers för lavincentret. Fullt medveten om att det är en chansning. "

Undrar nu om ni har hunnit testköra dem lite och är nöjd trots buggar?...

kaffatorp sa:
@centralbyrakraten:
Du skrev " Jag tror att Mammut kommer att fixa buggarna inom en snar framtid så jag har införskaffat Element som nya kurstransceivers för lavincentret. Fullt medveten om att det är en chansning. "

Undrar nu om ni har hunnit testköra dem lite och är nöjd trots buggar?...
Slänger in en bonusfråga där med. Har dom släppt någon programuppgradering ännu gällande detta?

Jag har pratat med konstruktören och tyvärr tror han inte att de problem som vi upplever kan åtgärdas med bättre programvara. Vi får leva med att Elementen aldrig kommer att komma i närheten av sin storebror Pulse.

Efter en vinters användande av Elementen så tycker jag dock fortfarande att det är en ok transceiver.

centralbyrakraten sa:
Jag har pratat med konstruktören och tyvärr tror han inte att de problem som vi upplever kan åtgärdas med bättre programvara. Vi får leva med att Elementen aldrig kommer att komma i närheten av sin storebror Pulse.

Efter en vinters användande av Elementen så tycker jag dock fortfarande att det är en ok transceiver.
Tråkigt att höra! Kanske skulle gått på en pulse efter försäsongskursen alltså ;)

Men eftersom tjejen är inne på att skaffa egen transa snart, hur skulle du säga att det är mellan "budgetmodellerna"? Är elementen starkast i det segmentet, eller kan man få en bättre modell till liknande pris?

Om Pulsetransan bygger på att den som rör sig mest av lavinoffren prioriteras högst är det en idiotisk funktion. Som lavinoffer skall man spara på syret och inte försöka sprattla. Risken är uppenbar att det blir en form av självmordsfunktion. Har egen erfarenhet som lavinoffer, försökte ta mig upp men insåg det lönlösa och bestämde mig att ta det lugnt, somnade av syrebrist och blev som tur var uppgrävd i tid. Hade ingen transa men hade jag haft en Pulse så hade jag kanske istället bränt syre snabbare. Tror att det bästa i mitt eget agerande var att ta det lugnt och snabbt bli medvetslös vilket sparade syre och gav några extra minuter till de som grävde. Kan man hacka apparaten och alltid få den att visa max rörelse? Eller har de cyniska marknadsförarna på Barryvox redan tänkt på det som en option som kostar extra?

snorkel sa:
Om Pulsetransan bygger på att den som rör sig mest av lavinoffren prioriteras högst är det en idiotisk funktion. Som lavinoffer skall man spara på syret och inte försöka sprattla. Risken är uppenbar att det blir en form av självmordsfunktion. Har egen erfarenhet som lavinoffer, försökte ta mig upp men insåg det lönlösa och bestämde mig att ta det lugnt, somnade av syrebrist och blev som tur var uppgrävd i tid. Hade ingen transa men hade jag haft en Pulse så hade jag kanske istället bränt syre snabbare. Tror att det bästa i mitt eget agerande var att ta det lugnt och snabbt bli medvetslös vilket sparade syre och gav några extra minuter till de som grävde. Kan man hacka apparaten och alltid få den att visa max rörelse? Eller har de cyniska marknadsförarna på Barryvox redan tänkt på det som en option som kostar extra?
Du kan själv välja om du utnyttjar funktionen eller inte...

Hasse_Lindborg sa:
snorkel sa:
Du kan själv välja om du utnyttjar funktionen eller inte...
Med vetskap om att man prioriteras med funktionen på så är det väl inget vettigt val att stänga av? Bättre då att hacka skiten och maxa rörelseindikatorn.

Tillbaka
Topp