Många bilder i en...

CoCoo

Ny medlem
Många bilder i en...
Vad krävs för värsting kamera för att ta typ 3-4 bilder i sekunden så man kan klippa ihop många till en bild i photoshop? Eller går det med de flesta digitalkameror? Jag har en billig kamera som heter Canon Photo Shot A400, finns det nån sån funktion på den eller liknande kameror?

Finns säker såna här trådar innan men jag vetifan vad såna där bilder kallas så det är inte lät att söka.

Många bilder i en...
Ptja, det som är krävs är ju som du själv skriver att den har seriebildstagning.
Ju fler den kan ta per sekund desto bättre. Bara sätta dig o läsa lite om olika modeller och se vad dom klarar av.
Tänk dock på att det är är vad den MAX kan prestera. Är inte ljuset tillräckligt bra kommer du inte kunna ta så många per sekund.

Många bilder i en...
Till viss del. En långsamt minneskort kan ju självklart slöa ner kameran.
Satsa på ett snabbt kort, så får du snabbare skrivning och läsning. Men därmed inte sagt att du behöver det snabbaste kortet, har ju ingen betydelse att kortet är ultramegasnabbt om din kamera är slö :) Ultra 2 (om du kör sandisc cf kort dvs.) kan nog vara lagom.

Många bilder i en...
4 bilder per sekund räcker knappt för att få till en riktigt fin sekvensbild! iallfall 6 bilder och uppåt!

Minneskortet har ju som sagt en viss del, har man billiga kort från typ claes olsson så tar det tid för kameran att skriva till dessa. Ju snabbare (dyrare) kort du har ju snabbare går det att skriva till. Men som sagt det är kameran som spelar störst roll.

Mvh
Johan Ståhlberg

Många bilder i en...
Jag fotade lite Bigair idag. Min Canon 350D tar 3 bilder/s, och det räckr inte för att göra fina "collage".
För det ändamålet bör kameran klara runt 6 bilder (som Johan påpekade ovan).

3 b/s räcker för att få en bra ruta/hopp. I 9 fall av 10 sätter kameran begränsningen, inte minneskortet.

Det finns andra sätt att fixa sekvensbilder. Till exempel kan man montera blixtar och köra med lååång slutare. Fyra av blixten 8 gånger/hopp och du har dig en sekvensbild. (Låter enkelt men är svårt att få bra...)

Många bilder i en...
kallew sa:
Ptja, det som är krävs är ju som du själv skriver att den har seriebildstagning.
Ju fler den kan ta per sekund desto bättre. Bara sätta dig o läsa lite om olika modeller och se vad dom klarar av.
Tänk dock på att det är är vad den MAX kan prestera. Är inte ljuset tillräckligt bra kommer du inte kunna ta så många per sekund.
Sekvenstagning?

Många bilder i en...
Hei!

Fem bilder per sekund er akkurat passe for en sekvens. Flere enn fem blir for tett, og mindre enn fem blir for lite. Sekvensen av tanner Halls Switch 540 på coveret av Teddybear Crisis er fem bilder per sek. Mange kameraer tar fem bilder per sek., men ikke så mange tar over fem bilder per gang (buffer). Det billigste alternativet blant nye digitale kameraer i Norge for tiden er Canon 30d (10.000 nkr. uten objektiv), men det lureste er å prøve å finne 20d (utgått modell, men nesten lik) som er billige for tiden.

-Tore

PS! Her er en link til en serie jeg har tatt med mitt canon 20d: http://www.newschoolers.com/web/content/pictures/id/100445/cat/45/

...og her er en link til en sekvens tatt med 8 bilder pr. sek. (for mye spør du meg): http://www.newschoolers.com/web/content/pictures/id/104681/cat/45/

...og her er tre bilder per sek (for lite syns jeg):
http://www.newschoolers.com/web/content/pictures/id/101229/cat/45/

Tillbaka
Topp