Mantra vs The Bridge?

Pimpelgas

Ny medlem
Mantra vs The Bridge?
Provkörde ett par 185 cm Völkl the Bridge på slasksnö i stryn i somras. Tyckte dom var grumt sköna och lättåkta i vårslasket, gick att ösa fullt utan minsta problem och svängradien kändes precis lagom för mig.
Har aldrig åkt på den typen av "breda" skidor tidigare (vet att det finns betydligt bredare). Kör annars på ett par gamla monster 70, 184 cm som jag är helnöjd med, men inser att puderdagar å besvärliga fören kan nog bli ännu roligare med lite fetare lagg. Efter att ha kollat völkls hemsida ser jag att the Bridge egentligen skall vara en kompromiss mellan park och freeride. Jag åker ingen park och egentligen borde en skida som tex Mantra passa bättre för min typ av åkning?
Är därför nyfiken på om någon provat båda dessa skidor och kan skriva lite om ev skillnader?

Mantra vs The Bridge?
Man ska inte lyssna sig döv på vad andra har att säga utan om man gillar ett par skidor är det väl bara att köra på!

Dock är det vettigt att jämföra mot andra skidor innan du slutligen bestämmer dig. Men som sagt, den som vet bäst vilka skidor du gillar, är du.

Förresten, vad är The Bridge för någon skida? Inte hört om den förrut...

Kollade nu på deras hemsida, den ser ju rätt skön ut. Som en lite snällare nedbantad variant av mantra, dock typ samma skärning.

Så är du nöjd med skidan som du körde på, köp den. Om du vill ha en marginellt bredare skida som gissningsvis är något styvare, kör på mantran.

Mantra vs The Bridge?
Provkörde Bridge i ett vårslaskigt St.Anton i våras. Första åket gick precis efter en pistmaskin. På det mjuka jämna underlag så gick dom jättefint, snabba och roliga.

Men nästa åk gick på uppkörd slask, skidorna gick då från lekfulla och roliga till nervösa och instabila. Hamnade sen på lite hårdare underlag längre upp och där funkade dom inte alls för mig, inget grepp och oerhört nervösa.
Jag skulle helt klart rekommendera Mantra om du väljer mellan de två.

Väger ca:85kg, 179cm lång och kan väl titulera mig som en "duktig" åkare.

Mantra vs The Bridge?
Jag har kört båda föregångarna, Karma och Mantra (med 94 mm midja). Jag gillar båda skarpt men föredrar självklart (?) Karma vid park/pipe samt lek i lite lägre farter och/eller åkning i bra snöförhållanden. Mantran däremot imponerar mer i högre farter vid de flesta underlag (även is á la skidtestarhelgen i TD) men klarar även kortsväng i pist.

Bridge har fått 11 mm mer nos och 5 mm mer midja men behåller sin svängradie. Mantra har fått 3 mm mer nos och 2 mm mer midja men minskat (!) sin svängradie med drygt 3 m (@ 191 cm).

Bridge och Mantra påminner visserligen mycket om varandra i mått och svängradie men skiljer sig istället vad det gäller monteringspunkt och flex/spänst samt vridstyvhet. De är helt enkelt tillverkade för två helt olika saker.

Senast ändrad:
Mantra vs The Bridge?
Vad jag förstår så har Karma bytt namn till Bridge. Den har på köpet blivit lite fetare och fått lite mer skärning. God gissning är väl att den i så fall blivit lite mer "jibbig" och att baklängs åkningen förändrats då just den fått kritik på Karman. Jag gissar bara.

Eftersom skidor blir fetare och fetare så har Karma/Bridge flyttat "ner" till den nya jibb serien som innehåller Bridge, Wall, Ledge och Perl.

Medans freeride skidorna fått ett nytt syskon i Katana. Mantra har blivit lite fetare, Aura som förra året var tjej målad Mantra är kvar på gammla mantra mått, gotama är exakt samma skida som förra året, sumo tror jag har fått mer skurning och så då Katana som ligger mellan sumo och gotama.

Har Bridge kvar något av Karmans väldigt goda pist egenskaper så är det väl den mest allround skidan man kan köpa.

Tex

Mantra vs The Bridge?
Nej, Bridge har behållt Karmas skärningsradie sånär som på några tiotals centimeter.
Sumo har behållit sin skärningsradie exakt men fått 5 mm mer nos och 1 mm mer bak.

Jag skulle säga att hoppskidorna följer sportens utveckling, fetare hopp kräver fetare skidor. För bara några år sedan hade få renodlade hoppskidor en midja över 80 mm, nu är det istället få som har en under 85 mm.

Senast ändrad:
Mantra vs The Bridge?
Idag kom dom nya laggen från condrad. Sista årsmodellen som är handgjord i tyskland. :D
14820838.jpg

Mantra vs The Bridge?
Passar på att cleara några saker i denna tråd. Både Bridge och Wall är två helt nya modeller och är båda efterföljare till Karma på sitt sätt. Då Karma har varit en väldigt omtyckt skida som allroundverktyg/åkskida men däremot kanske varit något hård som renodlad jibbskida, ansåg Völkl att de behövde en mer renodlad jibbskida med bredare mått och tuffare konstruktion för stabilitet i stora kickar. Lima-ko är helt rätt ute i utläggningen om att fetare hopp och större luftfärder kräver mer stabilitet, och det verkar som att vi är på väg åt det hållet. The Wall är för övrigt Völkls första helt symmetriska skida med måtten 115-87-115, och har redan blivit ett omtyckt tillskott för de mer parknötande teamåkarna.

The Bridge däremot skall föra vidare Karmas legacy som en otroligt allround åkskida. De åkare som redan hunnit testa Bridge är lyriska över dess egenskaper som "ett pars skida", stabila men ändå lätthanterliga i mer teknisk krävande åkning. Pist, puder och en lagom dos park är omdömena hittils. För övrigt är sidecuten på Bridge uppbyggd så att det är lätt att få in skidan i sväng, vilket även borgar för kvickhet i puder. På JOI 2007 i våras körde hela tre åkare på Bridge, något som torde bevisa att den även funkar som jibbskida.

Skillnaden mellan Mantra och Bridge är markant rent åkmässigt och dessa två skidor skall inte blandas ihop. Mantra kräver en hel del av sin husbonde och är trygg på risiga och hårda underlag, medan Bridge är mer lättåkta och kvicka i sin framtoning. Trots den lilla skillnaden i midjemått (4 mm) tror jag inte någon med huvudet på skaft skulle få för sig att jibba med Mantra, medans det är helt okej att jibba med Bridge. För övrigt en utmärkt pipeskida enligt undertecknad...

Tillbaka
Topp