Marker Duke PT 11, 13 eller 16

sivbertil

Aktiv medlem
Ska sätta hybridbindning på QST Blank. Vill komma ner i vikt men vill inte tulla på säkerhet. Tveksam till Shift och shift 2 är inte tillgänglig och är fortfarande inte tillräckligt testad för att jag ska vilja invänta den. Vikten på PT 11 och PT 12 (utgående modell) är attraktiv men häldelen Squire som den bygger på har fått sämre kritik än Griffon (PT 13) och Jester (PT 16). Äger ett par skidor med PT 16 och jag vet att den är bra men förmodligen onödigt tung för min vikt (ca 80kg) och min åkstil. Ni som testat Squire, Griffon, PT 11, 12 eller 13, vad har ni för erfarenheter? Om nu Squire inte är pålitlig, är det värt att välja PT 13 för att spara 50g?

Squire, PT 11 och PT 12: Uppför 850g, utför 1150g.
Griffon, P13: Uppför 1000g, utför 1300g.
Jester, PT 16: Uppför 1500g, utför 1350g.

Jag är antagligen snart i samma situation då ena av mina Baron gått sönder på ett sätt som Marker aldrig hört talas om och inte kan laga. Jag håller just nu tummarna att den deal på Duke PT som dom nämnt ska materialisera sig.

Jag har åkt på många olika bindningar genom åren men har dom senaste 10 åren fastnat för Marker och Griffon. I ovanstående fall Baron, som är ett par Griffon på ram. Det här är första gången jag haft något som helst problem med dom. Inga tjuvutlösningar, inga fall där dom inte utlöst vid behov. Som jag i princip haft med alla andra bindningar.

Att Marker dessutom är villiga att (nåja, inte klart) ge mig rabatt på ett par PT för min 4 år gamla bindning gått sönder är jag väldigt nöjd med.

Tillbaks till frågan, 177 cm lång och 70 kg åkare med race bakgrund samt inslag av lekfull åkstil, jag har klarat mig väldigt bra på Griffon.

Jag är antagligen snart i samma situation då ena av mina Baron gått sönder på ett sätt som Marker aldrig hört talas om och inte kan laga. Jag håller just nu tummarna att den deal på Duke PT som dom nämnt ska materialisera sig.

Jag har åkt på många olika bindningar genom åren men har dom senaste 10 åren fastnat för Marker och Griffon. I ovanstående fall Baron, som är ett par Griffon på ram. Det här är första gången jag haft något som helst problem med dom. Inga tjuvutlösningar, inga fall där dom inte utlöst vid behov. Som jag i princip haft med alla andra bindningar.

Att Marker dessutom är villiga att (nåja, inte klart) ge mig rabatt på ett par PT för min 4 år gamla bindning gått sönder är jag väldigt nöjd med.

Tillbaks till frågan, 177 cm lång och 70 kg åkare med race bakgrund samt inslag av lekfull åkstil, jag har klarat mig väldigt bra på Griffon.
Så PT 13 hade räckt för dig men du hade inte vågat gå på PT 11? Aldrig testat Squire?

Jag 177/73 frågade i en av dom stora butikerna här hemma i Åre om Squire funkade för mig, jag hade ett par liggande.
Svaret blev nej den är för klen.
Griffon har jag haft ett gäng av genom åren.
Bra bindning!

Jag 177/73 frågade i en av dom stora butikerna här hemma i Åre om Squire funkade för mig, jag hade ett par liggande.
Svaret blev nej den är för klen.
Griffon har jag haft ett gäng av genom åren.
Bra bindning!
Det lutar åt PT 13/Griffon även om jag bara sparar 50g jämfört med PT 16/Jester. PT 11/12 hade förmodligen funkat ok men nu är det pistnära offpisskidan det handlar om så får ta viktsmällen. Ska ringa lokala butiken när de öppnar klockan 10. De verkar ha hemma.

Det blev PT 13. Kunde knappt se eller känna någon skillnad jämfört med 16. Planen var +1 men blev övertalad att köra rekommenderad.

Förstår att shift inte är så populär här. Måste dock säga att jag har haft mina shift i 4-5 år utan problem. Kör quiverkillers och flyttar de mellan alla mina skidor. Så kör med den även när jag är i parken och leker utan tjuvsläpp.

Men ska man köpa bindningar idag skulle jag absolut satsa på rena pin bindningar istället för en hybrid. Tex dynafit rotation st14.

Förstår att shift inte är så populär här. Måste dock säga att jag har haft mina shift i 4-5 år utan problem. Kör quiverkillers och flyttar de mellan alla mina skidor. Så kör med den även när jag är i parken och leker utan tjuvsläpp.

Men ska man köpa bindningar idag skulle jag absolut satsa på rena pin bindningar istället för en hybrid. Tex dynafit rotation st14.
Har ett par med shift men har inte hunnit åka så många åk än. Klagar inte på känslan men konstruktionen känns inte lika robust som Marker Duke PT.

Tänkte också tanken att gå på PT13 framför 16 till mina nya skidor som jag skall montera. Har en 16 sedan tidigare och förväntade mig en större viktbesparing mellan 13 och 16 men den är obefintlig skulle jag säga. 50g enligt spec men mina 16 vägde lite mindre än vad marker specificerat så ingen vinst alls i vikt. Sen köper man väl inte Duke om lätt vikt är viktigt oavsett model 😉

Tänkte också tanken att gå på PT13 framför 16 till mina nya skidor som jag skall montera. Har en 16 sedan tidigare och förväntade mig en större viktbesparing mellan 13 och 16 men den är obefintlig skulle jag säga. 50g enligt spec men mina 16 vägde lite mindre än vad marker specificerat så ingen vinst alls i vikt. Sen köper man väl inte Duke om lätt vikt är viktigt oavsett model 😉
Håller med men tror även pt13 gör jobbet

Tycker det beror på vad det är för åkning man ska köra. Själv har jag fastnat för Tecton som ligger mitt emellan så att säga. Icke roterande häldel tycker jag är guldvärt för åkningen jag håller på med.

Gillar verkligen specifikationen och utseendet på Tecton. PT är ju ett as. Vad är det positiva med ickeroterande häldel? Har inte fördjupat mig men är orolig att den inte löser ut lika konsekvent i alla riktningar.

Gillar verkligen specifikationen och utseendet på Tecton. PT är ju ett as. Vad är det positiva med ickeroterande häldel? Har inte fördjupat mig men är orolig att den inte löser ut lika konsekvent i alla riktningar.
Det var ju med referens till de flesta pin-bindningar som har roterande häldel.
Åkt en hel del på Dynafit förut, tyckte det hände att jag tryckte ur hälen ibland då. Speciellt på hårda och lite slagiga traverser när jag ville trycka ut bakdelen för att bromsa, men även ibland i luriga lägen när man nästan står still och hakar fast i sten eller liknande och bara kliver ur bindningen helt oväntat. Det händer aldrig för mig med Tecton. 40 skiddagar i Engelberg hittills i vinter, nästan bara freeride och inte tappat skida en enda gång.
Sen är viktbesparingen jämfört med Shift eller Duke inte helt fel även om jag inte turar så ofta. ;) Enkelt handhavande också.(y)

till de flesta pin-bindningar som har rotera
Förstod referensen. Låter ändå intressant med tanke på att (gamla) shift känns lite svajig. Bra skidår med 40 dagar! Vi har bokat en resa till Engelberg första veckan i februari nästa år. Kommer förmodligen ta med mig QST Blank om snöförhållandena är okej. Hoppas de har tillräckligt flyt för mig. Har jag tur hinner jag prova i Borgafjäll i påsk men inget bestämt.

Jag skulle behöva lite tips!
Förra året köpte jag ett par nya skidor & passade på att klämma på ett par PT13 för att kunna hänga med kompisarna på toppturer.

Men det är här som jag har ett problem.
Ett flertal gånger när jag gått ordentligt på skrå så har pjäxan lossnat (!).
Och det tycker jag är rätt opraktiskt..

Bindningarna är ju nya & hålen i pjäxorna ser inte slitna ut.

Har ni några förslag på vad jag gör för fel, eller något jag kan justera / kontrollera?

Förra året köpte jag ett par nya skidor & passade på att klämma på ett par PT13 för att kunna hänga med kompisarna på toppturer.

Har ni några förslag på vad jag gör för fel, eller något jag kan justera / kontrollera?
Jag har 12'an så vet inte om det är samma sak på nya men på min ska man passera två "klick" när jag låser tån med den lilla spaken. Drar jag bara till ett klick så lossnar tån som du beskriver.

Klicka i pjäxan. Dra hälen upp och ner ett par gånger så att tech-piggarna rensar ur eventuell snö och is ur hålen. När du låser tådelen har du (iaf om den är likadan som de första PT16) tre grader av låsning, förmodligen tänkt att kompensera för variationer i pjäxslitage. Dra den till tredje läget eftersom du har haft problem. Släpper den fortfarande där, tja, då kommer det bli lurigt att lösa.

Snödjup

Tillbaka
Topp