Marker Griffon Vs Marker Baron

Martok

Ny medlem
Ska till och beställa en völkl mantra 184 lös skida 2009 års modell, men är osäker vilken bindning jag ska satsa på, vad är de igäntligen för skillnad mellan Marker Griffon och Baron?

Senast ändrad:
griffon är en vanlig alpinbindning i plast som är baserad på den mer avancerade jester som riktar sig till friåkare (all mountain) och jibbers. den duger minst lika bra för vanlig åkning som vilken annan alpinbindning i plast som helst. baron är som sagt en randoné bindning, dvs du kan koppla loss hälen och gå uppför, förutsatt att du äger ett par stighudar. Både jester och griffon är baserade på marker duke, som är den mer avancerade randoné bindningen och flaggskeppet från marker. Vad du ska skaffa för bindning beror alltså på vad du ska göra mer skidan. ska du ut på toppturer är baron det givna valet. ska du däremot bara åka i pisten och den lättillgängliga offpisten så är en baron väldigt onödig och du bör köra på en griffon i stället. av ditt skidval att dömma låter det mer rimligt att gå på topptur än hänga i parken, så det är bara att avgöra om stighudar är intressant och i sådana fall införskaffa dessa samt en baron. Väger du mer än 70 kg och kör hårt och fort, så skulle jag rekomendera att titta på duke eller jester, då det är ett mer gediget bygge med mindre plastdetaljer...

duke samt jester är inte mer avancerade, dom har bara hårdare fjädrar.

Ta det väldigt lugnt med duke och baron, dom har mycket barnsjukdomar.
Ska du köpa så se till att köpa nästa års baron eller duke.
Men jag skulle lätt tagit griffon!

Okej, Lännasport säljer ju 2010 års modell av Völkl Mantra Med marker bindningar, 7400 med Griffon sen 8400 med Baron och 8900 med duke, så de måste väll vara 2010 års modeller av marker,

koppen89 sa:
duke samt jester är inte mer avancerade, dom har bara hårdare fjädrar.

Ta det väldigt lugnt med duke och baron, dom har mycket barnsjukdomar.
Ska du köpa så se till att köpa nästa års baron eller duke.
Men jag skulle lätt tagit griffon!
med tanke på att jestern är i metall och griffon är i plast så är det sjukt stor skillnad mellan bindningarna i hållbarhet och åkstyvhet. Att sedan fjädern i både duken och jestern är styvare än den i baron och griffon är rätt... men de båda styvare alternativen är visst mer avancerade än sina småsyskon... många av mina vänner har griffon och har skurit upp och skavt rejält på de främre tåflicksen, något som jag själv inte har och jag har en duke där samma del är i metal istället för plast. Färgen på dessa delar har skavts av, men inte mer än så.

Angående lännasport så är de inte alls säkert att det är nästa års modeller av bindningstypen. Så länge du inte får en marker schizo kan du inte vara säker på att det är 2010 års modell av bindningen. fråga i butiken. Vad jag vet så kommer inte marker göra några förändringar av duke och baron till nästa år, så vilken årsmodell du tar spelar ingen roll. schizo är markers nya jibb bindning med funktionen att du kan skruva framåt och bakåt bindningen för att optinmera din åkpossiton a la mittmonterat kontra rideläge. i övrigt är schizon exakt som en jester, dvs alla delar som är i kontakt med pjäxornas fram och bakdel är i metall och den har även den styvare fjädern.

Också kan jag säga att nästa års model av jester och duke är vit och orange, så om du köper dom, så kan du veta att det är nästa års.

Tillbaka
Topp