Marker Kingpin vs Dynafit Beast 14

Marker Kingpin vs Dynafit Beast 14
Saxat från tråden som
@Glisseur länkade till.

"Jag var i Chile förra veckan och åkte bindningen under Markers pressevent. Och jag är imponerad över vad dom åstadkommit. Personligen hade jag hoppats på en superbiffig techbindning men jag förstår ju varför man satsar på en bindning som ska funka för den stora delen av toppturssegmentet. Dessutom blåstes dom flesta av mina farhågor bort så fort jag fick bindningen på snö. Den funkar helt enkelt jävligt bra. I princip så tänkte jag inte på bindningen överhuvudtaget utför, och det är väl bland det bästa betyget man kan ge en bindning – den ska göra sitt jobb utan att märkas och den ska inge självförtroende. Kraftöverföringen är direkt och det finns inget som helst glapp i sidled. Det här är en bindning som driver breda skidor utan problem. Det enda negativa jag kunde komma på var i stenhård pist då man kände att tådelen inte riktigt hade samma vibrationsdämpande förmåga som typ en vanlig Jester eller STH. Därmed inte sagt att det är en bindning som du kan plattlanda stora dropp på, den funkar säkert för det med men det finns det bättre och mer anpassade bindningar till den typen av åkning, det här är trots allt en turbindning, om även med väldigt bra kapacitet utför. Däremot ska det sägas att jag inte testade utlösningsmekanismen, jag kanske borde ha kraschat för vetenskapens skull...

Uppför? Sömlös skulle jag påstå. Man flippar bara bak spaken under pjäxan så att bakdelen åker bakåt, trycker ner hälen och sätter fast skistoppern, flippar upp tålåset och man är redo. Hälhöjarna funkar smidigt och är enkla att använda med staven. Dom extra grammen i bakdelen jämfört med en lättare techbindning märks inte nämnvärt under gång. Å andra sidan gick jag med ett par relativt tunga Salomon Quest Max BC 120 så låg vikt var inte prio ett för min del ändå. Går du långa, hårda, snabba turer finns det bättre alternativ som väger betydligt mindre.

Generellt kan man säga att för den stora andelen av toppturare och side/backcountryåkare kommer Kingpin att funka alldeles utmärkt som en enda bindning. Vikten är tillräckligt låg och utförsegenskaperna tillräckligt bra för att funka för en väldigt bred användargrupp.

Rek utpris kommer att ligga på 5000:- om jag fattat saken rätt." /Klissöhr

Tillbaka
Topp