Medelgod, avancerad eller expert?

JesperLindell

Ny medlem
Hej har funderat på en sak, när man anser sig vara en ”medelgod”, ”avancerad” eller expert-åkare vad utgår man ifrån? Är det tekniken på åkningen, vilka backar man åker hur bra man är i parken samt offpisten eller en kombination av allt som avgör? Tycker själv att medelgod och avancerad kan vara allt möjligt när man läser lite här och var på forumet.

Skulle vara intressant och höra vad ni tycker och tänker samt vad ni klassar er som och varför? :)

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
I forumet: Du blir aggressiv och avancerad i samma stund som du registrerar ett konto på Freeride. I alla fall om man kollar på snittet på åkarbeskrivningar i trådar som handlar om skidval.

I verkligheten: Du blir avancerad i samma stund som du kör ifrån Lawndart.

dallan

Medlem
MnO sa:
I forumet: Du blir aggressiv och avancerad i samma stund som du registrerar ett konto på Freeride. I alla fall om man kollar på snittet på åkarbeskrivningar i trådar som handlar om skidval.

I verkligheten: Du blir avancerad i samma stund som du kör ifrån Lawndart.
Haha :)

Komplicerat ämne, känns som att en avancerad åkare bör kunna hantera fart på alla typer av underlag, samtidigt lägga rätt tryck på skidorna relativt till vad som behövs på respektive underlag för att få skidorna att svänga utan att bromsa vid brant åkning.

En medelgod hanterar hög fart på vissa underlag och lutningar, och generar relativt mycket tryck på skidorna under rätt förutsättningar när dom svänger.

Nybörjare, kan, eller kan inte, hantera skidorna i låg fart, på lättkört underlag, lägger relativt lite tryck på skidorna utöver sin kroppsvikt.

Sen är frågan vad hög hastighet är, det är ju olika för alla.

Skulle säga att världstoppen inom all typ av skidåkning är över avancerade.
Dom är eliten.
Vi andra får tampas om dom övriga 3 kategorierna som skidtillverkarna vänder sig till.

JonteHenriksen

Ny medlem
Väldigt bra fråga hörrudu.

Jag skulle tycka att det är en kombination av erfarenhet och åk-teknik.
Det finns så mycket olika områden inom skidor man kan vara bra på och bättre på annat inom alpint.
Tex att du är en jävel på att pressa svarta pister och även kör park lite då och då fast är nybörjare inom det så blir ju detta rätt oproportionerligt med varandra vilket då inte går att ranka åkningen i helheten utan du måste berätta detaljerat vad du egentligen gör i backen om nån frågar hur duktig du är.

Men om jag skulle dra alla över en kamm så anser jag:

Medelgode: kan åka slalom i alla pister men får ut sin största effektkurva i röda backar, har ett visst grepp om hur man hoppar i parken. Kan åka ofpist någorlunda bra.

Avancerad: åker i alla pister oavsett underlag, vind och väder utan något problem. Om man åker park så vet man de flesta metoder hur man sätter skidorna i railsen och gör cork7 i röda hoppen. Åker ofpist med glädje och utmanar gärna sig själv ?

Expert: ja där har du antagligen alla youtubers och instagramprofiler som du ser upp till inom det alpina ;)

Detta är iallafall min syn på skidåkar-skalan, hoppas det gav någon input

JesperLindell

Ny medlem
Tyckte mest att det var intressant att höra hur andra tänker och tycker, allra främst om medel. Då jag tycker att medel är ganska berd och varierande på vem man pratar med.
Jag tycker själv som ni säger.

zingo11

Aktiv medlem
Ointressant att bedöma folk efter deras kunskap på skidor.Det är ju f.n roligt att åka. Sedan är det j.....g gött att se någon som kan hantera laggen på ett avkopplande sätt, sätta skären eller klockrena åk i Corbets, det är nog dom verkliga experterna tror jag.

pd

Aktiv medlem
Medel, är det den genomsnittliga åkaren i Åre v.8? Rent numerärt så borde det vara medel. Och i så fall är nog alla som skrivit mer än två inlägg på Freerider avancerade.

Men blir enklare om man har lite fler nivåer att välja på tycker jag. För en gångs skull tycks amerikanerna ha fått till det. Mest pistorienterat dock.

http://www.insideoutskiing.com/level.html

Wangler

Medlem
pd sa:
Medel, är det den genomsnittliga åkaren i Åre v.8? Rent numerärt så borde det vara medel. Och i så fall är nog alla som skrivit mer än två inlägg på Freerider avancerade.

Men blir enklare om man har lite fler nivåer att välja på tycker jag. För en gångs skull tycks amerikanerna ha fått till det. Mest pistorienterat dock.

Denna nivåindelning var bra tyckte jag :)
Hittade mig själv relativt ok och även min flickvän.
Men som vanligt så känns det som om man hamnar mellan 2 nivåer..

Typ som karate..
Jag har grönt bälte..men när jag tagit ett glas känner jag att jag borde ha svart..
Dock så tycker alla andra att jag pendlar mellan vitt och gult ;)

Skämt åsido..
Minns när jag var liten och åkte skateboard på ett ställe i stan..mitt i city som hette New Sport House.
Då fick man färgnivåer ungefär som bälten i kampsport eller som färg på pister.
Och du fick en färg efter teståk. Sedan fick du bara åka i de ramper och de bowls som hade samma färgnivå som din"licens".. sen kunde du bli uppgraderad om du åkte mycket och körde ett till teståk..

KaitsuH

Aktiv medlem
pd sa:

Det var bra! Jag är då kanske intermediate/early advanced på skidor och advanced/early expert med bräda...

Jag trodde att jag är bättre.

"It`s a long way, to the top, if you wanna rockenroll!" (Bon Scott)

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Förstås svårt. Kul att läsa om grupperna där. Skulle tro att jg hamnar mellan early expert och expert. Jag carvar nog lite mindre dynamiskt i pisten men kan iatället köra betydligt fortare och ”större” i pudret än vad de gör där. Sen är det ju som med allt, yttre förutsättningar ändrar fort. Med lite kass sikt och skare kombinerat med frusna tår så faller iaf jag snabbt ner till beginner-nivå...

Nameless

Medlem
Jag ser mig som medelgod. Jag har svårt för att hitta utmaningar i pisterna (även svarta backar känns lätta) men jag har aldrig riktigt kommit igång med offpist-åkningen.

Jag hade gärna tagit emot tips för hur man egentligen ska börja med puder-åkning när man är ovan. Och om man hittar puder bredvid pisten, funkar det då att åka där med pistskidor?

carl_couloir

Aktiv medlem
Nameless sa:
Jag ser mig som medelgod. Jag har svårt för att hitta utmaningar i pisterna (även svarta backar känns lätta) men jag har aldrig riktigt kommit igång med offpist-åkningen.

Jag hade gärna tagit emot tips för hur man egentligen ska börja med puder-åkning när man är ovan. Och om man hittar puder bredvid pisten, funkar det då att åka där med pistskidor?
klart det funkar, inte optimalt men en riktigt bra start, smalare skidor gör att man verkligen inte kommer undan med bristande teknik / position på skidorna. Jag har haft skitkul med racelaxar i 30cm nysnö utanför pisten.
Kör bara kör!

bon ski!
/C

Wangler

Medlem
carl_couloir sa:
Nameless sa:

klart det funkar, inte optimalt men en riktigt bra start, smalare skidor gör att man verkligen inte kommer undan med bristande teknik / position på skidorna. Jag har haft skitkul med racelaxar i 30cm nysnö utanför pisten.
Kör bara kör!

bon ski!
/C
Håller med ovan... du kan åka på vilken skida som helst och det är precis som ovan skriver.. dvs du kommer då inte undan med bristande teknik..
puderskidor är ett relativt nytt fenomen faktiskt.. för 30 år sen åkte vi puder med 208cm storslalomskidor helt raka och smala som hockeyklubbor..

för 50 år sen åkte man med skruvade stålkanter som var nästan lika bred som skidan.
Visst är det enklare och åka på skidor som är anpassade för exempelvis pistat/hårt eller anpassat för puder.
MEN det går med vilken skida som helst. Det blir lite tuffare. Det blir lite jobbigare men det går såklart.
Annars hade dem ju aldrig åkt offpist i puder på 30-40-50-60-70-80 å 90talet :)
Å jag tror att våra idoler Stenmark och Strand åkte rätt bra offpist på sina skidor de hade.

Jag är ingen bakåtsträvare :) jag gillar de nya skidorna och jag gillar att man kan få en skida för carvingpisten å att jag kan köpa en till för toppturen eller för heliåkningen i Canada :)

Jag började åka 1975 och då var jag 6 år gammal och körde på min mammas skidor å jävlar vad jag kämpade :) jag var väl typ 120 lång å skidorna var 175.. träskidor med skruvade stålkanter.. MARKER hette skidan å var helt röd med gul undersida.. pappa hade en svart med röd undersida å den var 195 lång.. jag körde med läderpjäxa.. snörad läderpjäxa... sen fick jag min första egna skida året efter :) å där efter har jag åkt på allt från rakt och hårt till mjukt och kort..
och nu.. nu sitter jag som alla andra och läser på om midjebredd och rocker och svängradie mm ..å pjäxor med flex och man trycker ut dem hit och dit..

materialsporten i skidor är den näst nördigaste jag håller på med.. bara mtb cyklingen tar skidåkningen i nörderi kring material..

glöm inte bort glädjen i att åka bara
för det är det viktigaste :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp