carl_couloir sa:
Nameless sa:
Jag ser mig som medelgod. Jag har svårt för att hitta utmaningar i pisterna (även svarta backar känns lätta) men jag har aldrig riktigt kommit igång med offpist-åkningen.
Jag hade gärna tagit emot tips för hur man egentligen ska börja med puder-åkning när man är ovan. Och om man hittar puder bredvid pisten, funkar det då att åka där med pistskidor?
klart det funkar, inte optimalt men en riktigt bra start, smalare skidor gör att man verkligen inte kommer undan med bristande teknik / position på skidorna. Jag har haft skitkul med racelaxar i 30cm nysnö utanför pisten.
Kör bara kör!
bon ski!
/C
Håller med ovan... du kan åka på vilken skida som helst och det är precis som ovan skriver.. dvs du kommer då inte undan med bristande teknik..
puderskidor är ett relativt nytt fenomen faktiskt.. för 30 år sen åkte vi puder med 208cm storslalomskidor helt raka och smala som hockeyklubbor..
för 50 år sen åkte man med skruvade stålkanter som var nästan lika bred som skidan.
Visst är det enklare och åka på skidor som är anpassade för exempelvis pistat/hårt eller anpassat för puder.
MEN det går med vilken skida som helst. Det blir lite tuffare. Det blir lite jobbigare men det går såklart.
Annars hade dem ju aldrig åkt offpist i puder på 30-40-50-60-70-80 å 90talet

Å jag tror att våra idoler Stenmark och Strand åkte rätt bra offpist på sina skidor de hade.
Jag är ingen bakåtsträvare

jag gillar de nya skidorna och jag gillar att man kan få en skida för carvingpisten å att jag kan köpa en till för toppturen eller för heliåkningen i Canada
Jag började åka 1975 och då var jag 6 år gammal och körde på min mammas skidor å jävlar vad jag kämpade

jag var väl typ 120 lång å skidorna var 175.. träskidor med skruvade stålkanter.. MARKER hette skidan å var helt röd med gul undersida.. pappa hade en svart med röd undersida å den var 195 lång.. jag körde med läderpjäxa.. snörad läderpjäxa... sen fick jag min första egna skida året efter

å där efter har jag åkt på allt från rakt och hårt till mjukt och kort..
och nu.. nu sitter jag som alla andra och läser på om midjebredd och rocker och svängradie mm ..å pjäxor med flex och man trycker ut dem hit och dit..
materialsporten i skidor är den näst nördigaste jag håller på med.. bara mtb cyklingen tar skidåkningen i nörderi kring material..
glöm inte bort glädjen i att åka bara
för det är det viktigaste