Men?

• Trådstartare Trådstartare GNU
  • Start datum Start datum
Men?
Drink = Tillverkad av någon med utbildning på Kreta.

Sprit, utspädningsvätska och is = ambitiös grogg. Under "ambitiös grogg" faller också allt som har med paraplyer och frukt och fanskap in.

Grogg = sprit och semi-ljummen vätska, helst med syntetisk fruktsmak.

@vattendroppe
Springa uppför? Du har aldrig gått med mig på ett berg, det hör jag. Tydligen, enligt källor, är det ett jävla gnäll mest hela tiden. Själv har jag inte en aning då jag brukar ha fullt upp med att försöka överleva. Det vill säga uppbringa nog med psykisk kraft för att inte lägga mig ner och dagdrömma om glass medan jag stilla inväntar döden på berget.

@GNU
Ja, det är en jävla lögn och förbannad dikt. Går sönder för allt numera. Verkligheten, som en gång klappade mig på kinden, har blivit kall och hård. Nästan elak. Otäck. Fyfan.

@G-arle
Det är inget fel med appletinis. Men i sak håller jag med dig, det vore enklare om alla drack Fernet. Förmodligen är det ett av felet med forumet. Att folk dricker för lite Fernet.

Men?
Jibberisch sa:
Det är inget fel med appletinis. Men i sak håller jag med dig, det vore enklare om alla drack Fernet. Förmodligen är det ett av felet med forumet. Att folk dricker för lite Fernet.
och hur mycket Fernet drack du i vintras om jag får fråga? jag kan minnas fel, men inte fan var det mer än någon enstaka shot. *myten om Jibberisch har nu exploderat alt. gått i exil på.. Hoth?*

Men?
Heddious sa:
Jibberisch sa:
och hur mycket Fernet drack du i vintras om jag får fråga? jag kan minnas fel, men inte fan var det mer än någon enstaka shot. *myten om Jibberisch har nu exploderat alt. gått i exil på.. Hoth?*
Det är som med glass, det går inte att dricka nog.

Men?
Jibberisch sa:
Heddious sa:
Jibberisch sa:
Varför gör dom inte spritglass? För att spriten har svårt att frysa till i en glassbox?
Enkelt. Förpacka glassen för sig. Spriten för sig. Så kan man dricka upp spriten och kasta glassen. Och se glad ut. Fast det inte så viktigt. Att se glad ut. Bara man inbillar sig att man har roligt. Att man lever livet.
Och det är lättare med sprit!!

Men?
snorkel sa:
Jäkla tråd! Nu blev jag jävligt sugen på att shaka ihop en Maggan på bästa tequilan och börja fredagsmyset men eftersom det är lite för tidigt för det så får det vara till senare. För att förekomma eventuella kommentar om att det inte alls är för tidigt så är det egentligen några mils bilkörning som ställer till det. Får bli en Virgin Mary istället!
Vem ska inte köra bil? 36-37 mil innan det nån fredagsmus!

Men?
Rolig tråd! När jag tänker på urspårade trådar så tänker jag på denna: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=52452&p=15

Men över till ämnet
@GNU som berör Freeride. Aktiviteten bland medlemmarna har sjunkit kraftigt under de senaste året samtidigt som Freeride har blivit en så mycket bättre sajt!

Så vad ska Freeride göra för att öka aktiviteten hos medlemmarna?
Jag tycker det skulle va kul med ett länk avdelning, där alla medlemmar kan posta länkar på sjuka och roliga saker de hittar på nätet! Behöver kanske inte bara vara skid-relaterat?
Eller någon snapliknande funktion där medlemmarna kan posta bild/film på allt möjligt kul, så man får en inblick av medlemmarnas vardagsliv?

Nu är det bara några exempel som kom från mina första tankar, måste ju gå att hitta på nått kul iaf! Någon fler som har nån finurlig idé?

Men?

@ashtraymofucku – gillar idéerna, men borde inte OT-forumet och/eller Officiella OT-tråden kunna funka som alternativ till bägge sakerna du nämner? bara man får folk att fatta att det är forumet som gäller. känns som att folk nuförtiden är för vana vid att det finns appar till precis jävla allt..? (eller är det bara jag, bakåtsträvaren, som tycker det?)

Men?
Heddious sa:
@ashtraymofucku – gillar idéerna, men borde inte OT-forumet och/eller Officiella OT-tråden kunna funka som alternativ till bägge sakerna du nämner? bara man får folk att fatta att det är forumet som gäller. känns som att folk nuförtiden är för vana vid att det finns appar till precis jävla allt..? (eller är det bara jag, bakåtsträvaren, som tycker det?)
Jag vill ha Freeride-app!!
Eller finns det redan?

Men?
GNU sa:
Jag vill ha Freeride-app!!
Eller finns det redan?
Meeeeeeh :/

:)

För att svara på frågan så – nej, det var diskussion om det för några år sedan men då beslutades det att lägga krutet på att ta fram en responsiv sajt till både dator, padda och lur istället. Mobilversionen av sajten idag är typ som en app hade kunnat sett ut om jag minns rätt, enda skillnaden är att den bor i webbläsaren.
(Med reservation för att jag kan ha fattat fel när
@johan förklarade.

Men?
Ursäkta asså, jag vill inte förstöra OT diskussionen om vad som är grogg och inte. (grogg innehåller i min värld max 2 ingredienser, plus massa is, så att det inte får plats för mycket groggvirke)

Men vill bara stillsamt påpeka att det är fredag, då är det afterwork, inte helt olikt afterski om det görs på rätt sätt, och då dricker man öl. Inget annat, bara öl. (Kanske något glas rom eller whisky, men nästan bara öl. Kanske några GT också..Men mest öl,) och absolut inget vin.

Sen kan man såklart diskutera vilken öl som är godast, bäst lämpad till väder, vind, utsikt, sällskap, humör med mera. Men det finns det inte tid för, nu ska jag iväg och dricka öl. Kanske, eventuellt, även några ale :)

Trevlig helg.

Men?
GNU sa:
Jibberisch sa:
Heddious sa:
Varför gör dom inte spritglass? För att spriten har svårt att frysa till i en glassbox?
Enkelt. Förpacka glassen för sig. Spriten för sig. Så kan man dricka upp spriten och kasta glassen. Och se glad ut. Fast det inte så viktigt. Att se glad ut. Bara man inbillar sig att man har roligt. Att man lever livet.
Och det är lättare med sprit!!
Jag har ätit Fernetglass! Dessa 5L glass sålde slut på mindre än 8h, underbart!

Har även ätit en (vad det nu har kommits fram till??) grogglass(?)... Jägerglass med Redbull Sorbét!
Det slår inte Fernetglassen men den var bra!

Men?
GNU sa:
snorkel sa:
Jäkla tråd! Nu blev jag jävligt sugen på att shaka ihop en Maggan på bästa tequilan och börja fredagsmyset men eftersom det är lite för tidigt för det så får det vara till senare. För att förekomma eventuella kommentar om att det inte alls är för tidigt så är det egentligen några mils bilkörning som ställer till det. Får bli en Virgin Mary istället!
Alltid lär man sig något nytt! Fredagsmus är exakt vad bilkörningen syftar till.

För övrigt så kan även en drink bestå av två ingredienser. T ex Screwdriver.
Finns säkert någon crossovervariant som inte låter sig placeras så lätt men i regel så är drink utan kolsyra och grogg är med. Sedan så är det säkert olika definitioner i olika länder. Anglosaxerna kallar det mesta för drink.

Rom&cola och GT är grogg men med en citronskiva kanske det blir drink? Vem vet och framförallt vem bryr sig?

Men?
snorkel sa:
GNU sa:
snorkel sa:
Alltid lär man sig något nytt! Fredagsmus är exakt vad bilkörningen syftar till.

För övrigt så kan även en drink bestå av två ingredienser. T ex Screwdriver.
Finns säkert någon crossovervariant som inte låter sig placeras så lätt men i regel så är drink utan kolsyra och grogg är med. Sedan så är det säkert olika definitioner i olika länder. Anglosaxerna kallar det mesta för drink.

Rom&cola och GT är grogg men med en citronskiva kanske det blir drink? Vem vet och framförallt vem bryr sig?
Apropå bilkörning. Om vi rent seriöst skulle prata känslor en stund. Jämföra känslor.
Om vi tar känslan när översta lilla mätaren går mot rött, vad motsvarar det i skidkänsla?
2 cm ospårat i Gustav? Betongpucklar i La grave?

Men?
GNU sa:
Nej. Jag säger inte att det var bättre förr, möjligen att jag var bättre förr. Men det är ett annat kapitel.
Det var bättre förr. Punkt. Ju snarare vi kan fastställa den sanningen och gå vidare kommer vi alla att ha en bättre tillvaro. Bara en sådan sak att vi återigen diskuterar lämpliga groggar är det yttersta beviset på både ignorans och brist på historielöshet. Så därför känner jag mig nödd att en gång för alla förklara för den imbecilla generationen att Sveriges steepskiers i slutet på förra årtusendet, unisont enades om att den enda lämpliga steepskiergroggen de facto är ginåvodka, givetvis mixad 70-70. I absoluta nödfall om något så fjantigt som en drink ska hällas ner i strupen (under dödshot) kan en white russian passera nålsögat, men då givetvis med pulvermjölk som virke för att inte späda ut spriten mer än vad som redan gjorts. Dessa sanningar lagstadgades efter noggranna och tidsödande empiriska studier på klassiska steepskierhak som Le Candy Ass i La Grave, La Tropique i Val d'Isère eller La Bricolette i La Thuile. Fernet? Well, ok då. Jack & cola? Jävla saftdryck. Oboy med Minttu? OBOY??? För i helvete... Vem fan har sagt att sprit ska vara gott? Det ska för i helvete inte vara roligt att supa.

Diskutera skidåkning? På ett skidforum? För en gångs skull håller jag med
@Jibberisch, det blir ju bara pretto.

Senast ändrad:
Men?
Vad fan ska du med mjölk och göra i en black russian
@glisseur!? Då blir det ju en vitryss. En drink.... Med annat än sprit.
Och brantåkarhak i La Thuile? Är inte det lite väl malplacerat? Har du tittat på för mycket Paradise Hotell med Jibberisch? Å andra sidan skriver du också "steepskiers" (låter lite pretto i mina öron) så jag antar att du bara trollar. Men jag blir lite rädd.

Kan man syssla med skidåkning utan att vara pretentiös? Vart går gränsen? Hur många likes på insta gör en åkare pretentiös!?!?!

Men?
Grogg var från början något dåligt då grogg var det dom stackars sjömännen kallade det när romen blivit späd med vatten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Grogg

Om ni skulle vara i Niseko på nyårsdagen och kommer in på restaurangen vid botten på Hanazono området så kan man få ett glas av ett snällt näbbdjur och det är inte vatten utan saké precis vad man vill ha när man är törstig :)

Men?
G-arle sa:
My bad, white G-arle, white. Felet korrigerat.

I övrigt, inga kommentarer. Lär dig din forumhistoria. Annars hamnar du snart i samma fack som Tisse, och där vill du inte hamna, tro mig.

Men?
Urgroggen är vad som nu i dagligt tal måste beskrivas som en kärringgrogg, väldigt utspädd.

Googlade och hittade följande på Flashback, var annars finns sådant vetande?

"Den 21 augusti 1740 beordrade Amiral Vernon i ett dekret att romransonen skulle spädas med 4ggr vatten samt innehålla lime- eller citronsaft samt delas ut som två halvransoner dagligen. De missnöjda sjömännen kallade den utspädda rommen för Old Grog efter amiralens öknamn eller smeknamn som han tidgare fått av den rock eller kappa i grogramtyg som han alltid bar. Grog var en kortform av denna tygsort och vips var ur-groggen född. Groggransonen förblev en uppskattad tradition i the Royal Navy och avskaffades först år 1969. Ur ordet grogg har senare bildats ordet groggy"

Grogg är alltså något som består av rom, vatten och citrus. Long Island Ice Tea är en drink eller är det kanske en busgrogg?

Men?
Mobilen verkar ha tappat bort mina inlägg! Mycket suspekt. Påverkas mobiler av fernet? I så fall misstänker jag att det är vad som skett.

@heddious
Eftersom jag är kille kan jag enligt naturens lagar inte bli mentalt äldre än 12 för än tidigast när jag är pensionär. På sätt och vis är det ganska trevligt faktiskt!

@jibberisch
Det har ju med lönnfetheten att göra! Bli av med den så ska du se att det blir en helt annan grej! Antingen du helt enkelt slutar vara fet eller helt enkelt slutar vara det i lönndom, jag tror det spelar mindre roll. Jag kan förstå att det bär emot att springa uppför berg i lycra (för det går ju inte springa uppför berg iklädd något annat) om man försöker förneka att man är fet.

@free_fall
Vadan rädslan, du var ju ändå en av oss som klarade oss med hedern någorlunda i behåll ;)

Men?
Glisseur sa:
G-arle sa:
My bad, white G-arle, white. Felet korrigerat.

I övrigt, inga kommentarer. Lär dig din forumhistoria. Annars hamnar du snart i samma fack som Tisse, och där vill du inte hamna, tro mig.
Jag är förvirrad. Jag har sökt och sökt i evigheters evigheter. Måhända att alla kanoter inte befinner sig i lådan men det ändrar inte det faktum att jag är förvirrad.
Jag tror jag är för tjock för att placeras i ett fack. srs.

Men?
Vad i helvete är det som händer? Här ligger man i soffan, i fosterställning, och tycker synd om sig själv ett par timmar och så ballar allting ur. Kan man inte lämna er själva här ett par timmar ens?!?!?1one!!!1 Vatten och citrus?!

Jag har egentligen inget att tillägga, förutom:
@jadin Fernet-glass"?! Var får man tag i detta? Och i så fall varför.

Samt,
@glisseur Tissle?!

@g-jarle
Det går väl bara att vända dig på längden? Så får du plats i vilket fack som helst?

@vattendroppe
Konsultmullig = hårdare kanttryck.

Senast ändrad:
Men?
GNU sa:
Tiden går fruktansvärt fort när man har roligt.

@G-arle Om tiden går fort när man har roligt, lever en människa som har tråkigt längre då? Och, om alla kycklingar har två ben och jag har två ben, betyder det att jag är en kyckling då? (Alla skämt som involverar rosa och ömtåliga högerben, undanbedes vänligen men bestämt.)

Men?
Jibberisch sa:
GNU sa:
Tiden går fruktansvärt fort när man har roligt.

@G-arle Om tiden går fort när man har roligt, lever en människa som har tråkigt längre då? Och, om alla kycklingar har två ben och jag har två ben, betyder det att jag är en kyckling då? (Alla skämt som involverar rosa och ömtåliga högerben, undanbedes vänligen men bestämt.)
Jag har tråkigt. Nästan jämt. Kan inte åka skidor längre. Inte för att att jag kunde det förut heller. Men det förstod jag inte. Då.
Men tråkigt. Så om jag lever till sjuttio. Kommer det kännas som 90 då? 120?

Men?

@GNU
Varför kan du inte åka skidor längre? Det låter som om du kommer leva för evigt. Typ som Duncan Macleod. På ett par Katana.

Lever man till 70, kommer förmodligen all den här jävla idiotin den här planeten ständigt envisas med att visa upp kännas som det dubbla. Minst.

Men?

@Jibberisch
På en liten grekisk ö vid namn Ios (jaa som den där larviga äppletelefonen..)
Dock tror jag att kocken som gjorde den har slutat och att resturangen som vi jobbade på förmodligen har gått i konken på grund av det!
Där konsumerades det iaf. otaliga liter av den magiska drycken fernet i veckan, minst 3 shot per arbetspass vad obligatoriskt!

Men?
Originalreceptet på Grogg:

Rom, vatten och citron eller lime, enkelt och inget annat. Ev andra spritdrycker, cola, soda eller dylikt är bara moderna påfund.

Skaparen av groggen var Amiral Edward Vernon som 1740 blandade ut dricksvattnet på engelska flottans båtar för att vattnet skulle hålla längre/smaka bättre. Manskapet var inte helt nöjda med att deras romransoner kraftigt blandades ut så Edward fick smeknamnet "the old grog" eftersom han ofta använde en yllerock (grogram coat).

Men?
Jibberisch sa:
@GNU
Varför kan du inte åka skidor längre? Det låter som om du kommer leva för evigt. Typ som Duncan Macleod. På ett par Katana.

Lever man till 70, kommer förmodligen all den här jävla idiotin den här planeten ständigt envisas med att visa upp kännas som det dubbla. Minst.
Min kropp är numer defekt (gubbjävlar ska inte åka skateboard) och tål inte större påfrestningar än mata ankor och gå stillsamma promenader. Korta stillsamma promenader.
Jo. Det ska nog bytas ut lite delar till nya fräscha lite längre fram. Nya fräscha detaljer är väl bra för all del. Förutom att det kommer införas vissa begränsningar pga hållfasthet i utbytesdelar. Till exempel kommer jogging, och skidåkning utför, höra till ej godkända aktiviteter.

Men?

@heddious
Oh, jag köpte energidricka här om dagen och blev inte leggad. Men det är klart, med min luttrade läderhud jag dragit på mig likt en fransk bergsguide lär jag se mer ut som 42 än 24 (I wish att jag spenderade så mycket tid bland berg).

@centralbyrakraten
Du är i sanning en räddare i nöden! Det här ämnet avhandlades när min kusin flyttade i helgen, jag ska upplysa deltagarna i diskussionen om detta! När jag ser din användare blir jag också obehagligt påmind om att jag borde lämna in min transa på treårskoll...

Men?

@GNU
Them feelz! #kämpa

@Jadin
Grekland säger du. Fan, jag ogillar att besöka länder som inte bygger färdigt sina hus och inspirerar sallader så hårt att en hel salladsgenre tar dess namn.

@centralbyrakraten
Transatips!? Om du skulle köpa en ny, just idag, just här och nu, vad är det första du skulle titta på! (Utan att ha druckit grogg)

Men?
Jibberisch sa:
Transatips!? Om du skulle köpa en ny, just idag, just här och nu, vad är det första du skulle titta på! (Utan att ha druckit grogg)
Spelar ingen roll om jag druckit grogg eller ej, 70/70 eller helt enkelt en stor sprit. Jag skulle fortfarande köpa Mammut Pulse. Med den senaste programvaran 4.0 så är den ännu top of the line. Lite märkligt med tanke på att det är en snart 9 år gammal hårdvaruplattform men så är det.

Men?
centralbyrakraten sa:
Jibberisch sa:
Spelar ingen roll om jag druckit grogg eller ej, 70/70 eller helt enkelt en stor sprit. Jag skulle fortfarande köpa Mammut Pulse. Med den senaste programvaran 4.0 så är den ännu top of the line. Lite märkligt med tanke på att det är en snart 9 år gammal hårdvaruplattform men så är det.
Intressantare frågeställning!

Om du var tvungen att välja mellan barryvox 68 och tvålkoppen, vilken har valet fallit på?

Tillbaka
Topp