Mer lättåkt än Head Monster 88, TIPS TACK!

Kalle74

Ny medlem
Hej,

Har ett par Head Monster 88 som inhandlades förra året. Skälet till köpet var att jag ville ha en allround skida som skulle fungera riktigt bra både i puder och i pist.

Jag upplever att skidan är riktigt bra när jag utvilad och fräsch i benen, när jag åker på öppna ytor och åker med hög fart. Den fungerar sämre för mig när jag åker i skogen, är trött i benen efter en dags åkning. Jag är förmodligen inte tillräckligt stark och skcklig för att hantera dem.

Jag är 177 cm lång och väger 72 kg.

Nu funderar jag på om någon har tips på ett par skidor som har samma grundläggande egenskaper (puder och pist), men som kanske är något mjukare/lättare?

Jag har själv tittat på K2 PE och K2 Seth (som visserligen är rejält bredare i midjan, men som verkar vara mjukare).

Tacksam för alla tips!

Line Line!
Line Prophet 90 eller 100.
Grymma skidor.
Har själv Line Prophet 90 och det fungerar fanemig överallt, riktigt bra allroundskida. Kort radie för skogsåkning, väldigt enkel att få på skär i pist, stadiga i pisten. Tillräckligt breda för att kunna köra någorlunda puder.

seth är ju en bra skida vet ej hur senaste modellerna är... tycker att du borde kolla på armada skidor lätt åkta grejor ARV rek jag dock lite bredare men ack så lätt åkt

Tackar för inkomna svaren! Hur fungerar de föreslagna Line och Armada skidorna på hårt/isigt underlag. Trots allt så förekommer det ju en del sådant när man åker pist...

jag som åkt på armada tycker det går bra( om kanten är fräsch) men det går inte att jämföra med en gs12 el dyl... men detta skiljer sig mkt från skida till skida...

OK, tack! Har hunnit läsa en del om Armadan nu och den får ju genomgående mycket goda recemsioner. Låter som om denna skida kan blir en kandidat. :)

Kanon, det ska jag göra! Har läst lite till om dem och som du säger så har de kort radie för att vara en så pass bred skida. Helt klart ett intressant alternativ.

Finns det fler förslag?

Seth Pistol pà is är en upplevelse du gärna vill glömma. Maken till urkokt spaghetti med stàlkant pà fàr man ju leta efter. Armada El Rey är en trevlig skida som är lättàkt som fasen och inte speciellt dyr alls! Mycket skida för pengarna.

Tack för ytterligare tips! Armada El Rey låter som ett mycket bra tips och dessutom prisvärt. Den ska kollas upp närmare.

Är det bara jag som fått för mig att prophete 90/100 är relativt styva nu för tiden?

Ta en kik på Fischer Watea 84/94 och om du har cash så kika på hendryx också som för övrigt måste vara det roligaste jag någonsin åkt på i skogen.

EDIT

Goodha 181 är en fin allroundskida också, dessutom jäkligt billig. Körde den i vintras och är mäkta förvånad över hur bra den tacklade alla förhållanden, allt ifrån ispister till ett par dec nysnö gick galant omän lite mer flytarea (87 under foten) hade vart att föredra i nysnö. Kan kanske vara i styvaste laget om du tyckte att M88 var jobbig

Senast ändrad:
K2PE rekomenderas varmt efter 30+ dagar på den skidan. den funkar överaskande bra i pisten om du monterar den ca. +2cm, och funkar gott i offpisten, dock inte jämförbar med Proph100 pga flytarea o dyl. jag väger lika mycket som dig men är 5cm längre, och kör på längsta längden av K2PE och tycker den är perfekt för svenska förhållanden.

kontentan av mitt svar är; om du har en låg budget, gå på k2PE med en schysst bindning, det är en schysst skida för ett schysst pris.

om du däremot vill ha en ännu bättre skida som du då också får betala mer för, gå på prophet 90 eller 100, den smalare om du gillar piståkningen mer, och den fetare om du gillar pudret mer. angående montering bör du prata med någon som åkt skidan mer då jag bara testat dem ett par åk.

angående armada så ska ARV vara en väldigt mångsidig modell, kan ej bekräfta detta dock.

Tack för svaren! Är det någon som ytterligare erfarenheter av Line Prohpet eller Armada El Rey så får ni gärna höra av er med mer info. Dessa två känns för tillfället mest intressanta. Tar dock gärna emot ytterligare tips, det är verkligen en djungel där ute...

Jag har åkt på Line Prophet en massa men har inte tid nu. Återkommer senare...

//H

goahead sa:
En skida jag älskar är Scott Mission, en riktigt trevlig skida.
Bra med ytterligare tips, tack! Vad gillar du särskilt med denna skidan? Jag har sneglat på en skida som heter Scott punisher. Vet du månne något om denna också?

Vet inte så mycket om Punisher, är en twintip skida och är en vidare utveckling av Mission.
Det som jag giller med Mission är att den går lika bra i offpist/vårslask som i pist, har en grym svängradie för att vara så bred i midjan, tar du den som är 178cm lång så har du en svängradie på 14,7meter. Det är ungefär vad jag har på mina pist racers.

/Magnus

Tack Magnus! Jag har kollat runt lite och just nu lutar det år en Scott Mission, så tack för tipset!

/Kalle

Tillbaka
Topp