midjebredd.

pontus-k2

Ny medlem
midjebredd.
Om jag har storlek 44 i boots, 10,5. Och jag kör mest park men vill även att brädan ska vara smidig och skön i backen.

vilken midjebredd bör jag har på min bräda?

midjebredd.
Åtminstone över 25, helst inte under 25,5. Personligen skulle jag inte gå under 26 med de bootsen. Det beror lite på hur tå- och hälramperna der ut på dina bindningar och vilka vinklar du har på bindningarna.

midjebredd.
Om du kör kortare än 156 och inte i huvudsak friåker med skärande svängar så fungerar det säkert med midjebredd ner till 25,2. Det optimala är nog ca 26.

Själv kör jag Vans Encore i storlek 11 och med ett par Fluxbindningar kan jag gå ner till ca 25,5 och ändå köra hyfsade skär utan för mycket toedrag. Jag föredrar dock en midjebredd på runt 26,5.

Senast ändrad:
midjebredd.
pontus-k2 sa:
har union force i L/XL. och kör -15/+16
En fråga bara. Jag ser förvånandsvärt ofta att folk anger att de kör vinklar som inte är jämnt delbara med 3. Om man inte har en Burton med ICS så är väl alla bidningsplattor gjorda så att varje steg som man vinklar bindningarna är 3 grader åt gången, alltså 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21 osv? Alltså borde du inte kunna köra +16 på den främre foten, eller?

midjebredd.
Doughboy sa:
pontus-k2 sa:
har union force i L/XL. och kör -15/+16
En fråga bara. Jag ser förvånandsvärt ofta att folk anger att de kör vinklar som inte är jämnt delbara med 3. Om man inte har en Burton med ICS så är väl alla bidningsplattor gjorda så att varje steg som man vinklar bindningarna är 3 grader åt gången, alltså 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21 osv? Alltså borde du inte kunna köra +16 på den främre foten, eller?
mannen med känsla för detaljer! :-)

midjebredd.
Tänkte stjäla tråden lite om det är okej >:)

Jag har 46 på mina boots och min bräda skulle jag gissa är mellan 25,5 - 26 cm bred. Det sticker ut ca 2-3 cm (och då har jag ställt in bindningarna). Jag har egentligen 47, men bootsen funkar ändå. Jag känner om jag åker flera dagar i rad börjar jag få lite ont i tårna. Men det är inte ofta jag kör flera dagar i sträck. Bör jag byta ut brädan och bootsen o satsa på bredare o större?

midjebredd.
flowsnow sa:
Tänkte stjäla tråden lite om det är okej >:)

Jag har 46 på mina boots och min bräda skulle jag gissa är mellan 25,5 - 26 cm bred. Det sticker ut ca 2-3 cm (och då har jag ställt in bindningarna). Jag har egentligen 47, men bootsen funkar ändå. Jag känner om jag åker flera dagar i rad börjar jag få lite ont i tårna. Men det är inte ofta jag kör flera dagar i sträck. Bör jag byta ut brädan och bootsen o satsa på bredare o större?
Köp ett par sköna boots i rätt storlek och köp en Lib-Tech Skunk Ape eller en Gnu Riders Choice W. Båda är 26,8 i midjan.

midjebredd.
Något som man kan tänka på om man har problem med att tårna tar i när man svänger är att flytta bindningarna mot hälkanten. Man kantställer aldrig lika mycket med hälkanten som med tåkanten så i princip gör det inget om hälen sticker ut ca en cm mer än tårna.

midjebredd.
Tack! Brädan får iaf vänta tills nästa år om jag inte hittar något extrajobb (Y) Vart får man tag på dem brädorna förresten? Dem är inte så lätta att fåtag på här i Sverige :P

midjebredd.
okej tack för alla svar. men på min bräda har jag 25,5cm i midjan och trodde att det skulle bli för brett och klumpigt till mina 44 boots så ajg ahde tänkt att sälja min helt nya stepchild everything sucks och köpa en lite smalare typ 24,9cm i midjan eller nått för jag vill ha sjukt smidig bräda, men på er verkar det ju som om det inte behövs. Men min förra bräda va 24,5cm i midjan och då körde jag 43 boots och union force L/XL bindningar som jag gör nu cokså och ajg fickk aldrig toe eller heel drags.

midjebredd.
men när jag står över brädan tycker jag att det känns as brett och när jag ska gå up på både tå och häl skär bara platt på en filt eller nått så är det lite ansträngande att komma upp.

midjebredd.
Jag har 43,5 i boots och min bräda är 26 i midjan, perfekt :) Skulle verkligen inte sälja min bräda om jag var du pontus, du skulle kunna ha mycket bredare till och med.

midjebredd.
pontus-k2, du kommer inte att ha probs. Men eftersom du ska göra flera trådar om samma sak så kanske du gör bäst i att sälja brädan och köpa en annan bara så kanske du kan sova på nätterna...

midjebredd.
pontus-k2 sa:
men när jag står över brädan tycker jag att det känns as brett och när jag ska gå up på både tå och häl skär bara platt på en filt eller nått så är det lite ansträngande att komma upp.
Det är en helt annan sak att stå med brädan på snö och med fart få upp brädan på kant. Min brorsa har 9,5 i boots och kör en Lib-Tech som är 26,6 i midjan och han har aldrig haft några problem med några svängar. Jag tror att du nojar över detta helt i onödan.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp