Min marker är död

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 50799
  • Start datum Start datum
Min marker är död
Bindningstillverkare:(exkl mindre skapare som t ex Line och turbindningsföretag)
Salomon
Look/Rossignol
Atomic
Vist
Marker
Tyrolia

Tror det var alla.

Min marker är död
nu har mina marker pajjat för en andra gång :S.
Så nu har jag tagit mig en funderare! Om jag ska nu måste köpa nya bindingar som alla säger att man måste göra vilka ska jag köpa ? Va ligger priset på ett bara nya bra jibb bindningar ?

//A

Min marker är död
Har bindningen pajjat eller har skistoppern pajjat? Tror någon att en mekanism som ser ut som en skistopper nånsin kan funka vid baklängesåkning.
Visst en del är sämre än andra men oftast är det taskiga landningar och för lågt DIN tal som är problemet.
Väger man 60 kg och hoppar så utsätter man bindningarna för samma kraft som att en elefant skulle vara ute o carva.
Köp bättre bindningar. Och skyll inte er skit på skistoppern.
Ha de!

Senast ändrad:
Min marker är död
Mina är inte döda. De lever i högsta grad och fungerar bättre än någonsin ;)

//H

Min marker är död
skistoppern pajjar på markerbindningarna så fort man tappar skidan :S mina två pajjade igår efter en 540 och landade helt rätt :S

Min marker är död
Eller som jag har sagt så många gånger förrut!! Köp bindningar som är anpassade för jibbing!! Inga bindningar som igår i "lågpris" paketen...

//H

Min marker är död
Hasse sa:
Eller som jag har sagt så många gånger förrut!! Köp bindningar som är anpassade för jibbing!! Inga bindningar som igår i "lågpris" paketen...

//H
m11 free är en jibb bindning m12 free också säljs med airpad för mjukare landning, och helvete vad do mpajjar lätt

Min marker är död
Och för vilka är M11 gjorda för då? Jo för folk som inte har bindningarna på mer än 7-8 typ. Nya Jester är en jibb bindning.

//H

Min marker är död
Hasse sa:
Och för vilka är M11 gjorda för då? Jo för folk som inte har bindningarna på mer än 7-8 typ. Nya Jester är en jibb bindning.

//H
m12 d? dom säljs ju på public enemy som e en bästa parkskidan hos k2 typ och då borde de ju va en bindning som hller för avancerade åkare?

Min marker är död
Ja men bara för att det säljs i paket betyder det inte att det är en bra bindning. Tror du att Pep Fujas kör med M12??? Finns en anledning till varför proffsen kör med bindningar som går högre upp i din skalan.

//H

Min marker är död
Jag har kört sönder 3 st ski-stoppers till mina Marker denna säsong å nu har jag tröttnat på skiten så nu kör jag med fångrem!

Min marker är död
Hasse sa:
Ja men bara för att det säljs i paket betyder det inte att det är en bra bindning. Tror du att Pep Fujas kör med M12??? Finns en anledning till varför proffsen kör med bindningar som går högre upp i din skalan.

//H
jo men det är en jibb bindning, lr hur?

Min marker är död
mhm mina marker är groteskt flensiga också, dem pajjade 3 ggr i rad i landningen (gick som trycka tillbaka dem) och en polare som stog uppe utmed kön till hoppet kom ner garvande och sa att alla hade garvat sig till döds... lejdaste var ju dock liftvakten som mobbade mig...

Min marker är död
Blir rätt förbannad!
Jag köper ett par twintips och de är till för att jibba med?
Sen kommer jag, åker några åk, sen ska jag (jag är inte så bra, nybörjare på jibbing) göra 180 (!) och skistoppern pajjar, fixar den, kommer igen, åker några gånger, gör 180 och den pajjar igen.
Sen går jag och pappa till stadium med skidorna eftersom det var där jag köpte dem. Och jag blir rätt sur för vi kommer in och säger att skistoppern har pajjat flera gånger, då frågar han som jobbar där: "Är det marker?" och vi säger ja, då säger han att vi inte kan få byta till en annan bindning eftersom det inte är en "jibb-bindning". Då kan man ställa sig frågan: Varför gör man en "jibb-skida" utan "jibb-bindning"...

... "VAD SKA MAN GÖRA MED SKIDAN?" det är ju twintips och de ska man ju jibba med?

Min marker är död
a_ahlnas sa:
Vad spelar det för roll om det är en hoppbindning eller inte? Löser den ut när den inte ska så är det en dålig bindning, eller än oftare, felinställd eller för klen för ändamålet.

Bara för att en bindning heter jib betyder det inte att det är den enda bindningen i deras sortiment som går att hoppa med. Ofta har de bara en liten kudde mellan bindning och skida och lite flashigare färger som ska tilltala de ytliga skidåkarna lite mer.

Senast ändrad:
Min marker är död
Lima-ko sa:
a_ahlnas sa:
Vad spelar det för roll om det är en hoppbindning eller inte? Löser den ut när den inte ska så är det en dålig bindning, eller än oftare, felinställd eller för klen för ändamålet.

Bara för att en bindning heter jib betyder det inte att det är den enda bindningen i deras sortiment som går att hoppa med. Ofta har de bara en liten kudde mellan bindning och skida och lite flashigare färger som ska tilltala de ytliga skidåkarna lite mer.
Får hålla med Woppa där. Har själv hoppat med mina marker 12 hela vinter och sen jag drog fjädern i botten har dom inte lossnat en ända gång. Medan Jacob som är lika stor och tung som mig har konsumerat skistoppers till frukost, lunch och middag. Men de hela handlar om hur man landar o står på skidan. Landar du rätt skulle de räcka gott med en barn bindning. Så stompa landingen, byt bindning eller sluta gnäll.
Kax

Min marker är död
lindajn: följande bra tips kom tidigt i tråden, som nog tyvärr är det enda alternativet. de kommer inte ge dig en bättre bindning så där på en gång, kanske om du lägger emellan en slant, på 3-4 försöket.

Ebony_Patrik sa:
Lämna in dom å kräv nya tills din handlare inser att den bindningen inte är gjord för den åkning som skidan är gjord för!
Det kommer ta tid och vara allmänt jobbigt att hela tiden reklamera grejjerna, men keep it up, så kanske du till slut får en riktig bindning!!

Personligen gillar jag Rossignol och Look bäst! Har aldrig haft några problem med dessa... Skidan sitter alltid kvar, förutom när den verkligen verkligen måste lösa ut!

Min marker är död
Lima-ko sa:
Kalle, vad sjutton är det du säger? Att Marker 12 duger till en riktig karl?
japp efter som jag är så grym så stompar jag ju allt i parken och då funkar det ju fint med ett par M12. :) Men när jag inte är lika ståsäker åker ju 18 bindningen fram o då löser de fan alldrig ur o inga skistoppers som går sönder heller. :)

Min marker är död
Assa Marker är skit! Hatar dem med! Mina gick med sönder. Asså okej jag lämnade in dem lagade men hände 2 gånger med! asså skit enligt mig!

Min marker är död
Måhända Kalle men när jag trycker i pjuken i en bindning som inte är fullmetal infinner sig en liten gnutta av osäkerhet, som sen är ödesdiger vid ett stort hopp uppåt eller neråt.

Gurra: Vad hade du för Marker? Vad väger du? Hur åker du?

Min marker är död
Lima-ko sa:
lindajn: följande bra tips kom tidigt i tråden, som nog tyvärr är det enda alternativet. de kommer inte ge dig en bättre bindning så där på en gång, kanske om du lägger emellan en slant, på 3-4 försöket.

Ebony_Patrik sa:
Lämna in dom å kräv nya tills din handlare inser att den bindningen inte är gjord för den åkning som skidan är gjord för!
Det kommer ta tid och vara allmänt jobbigt att hela tiden reklamera grejjerna, men keep it up, så kanske du till slut får en riktig bindning!!

Personligen gillar jag Rossignol och Look bäst! Har aldrig haft några problem med dessa... Skidan sitter alltid kvar, förutom när den verkligen verkligen måste lösa ut!
problemet e att jag köpte från sport-conrad..

Min marker är död
Bara till och köpa nya bindningar da:( Jag fick ett erbjudande för Förra arets look bindningar 1000kr pa udens sport i gbg ! Du kanske hittar nagra billiga bindningar :) begangnade eller nya .!
Lycka till!

Min marker är död
Deespin sa:
face-plant sa:
deespin:
salomon
scott(egentligen salomon som gör dom men ändå)
rossignol
fischer
atomic

dom jag kan komma på
ah salomon visste jag ju också, och rossignol

men gör verkligen fisher bindningar, tar inte dom från tyrolia/marker?

förövrigt ställde jag frågan för att jag blir så förvirrad av vilka som tar av vilka osv
rossignol köper ju in bindningar av look.

Min marker är död
Haha, herregud! Typ 20 inlägg klagande över skistoppers och 2 inlägg med tips på vettiga alternativ!?

Jag lyckades kapa skistoppern på mina Marker 12 efter att skidan dök under snön och löste ut i offpisten. Eller, det var faktiskt fästet till skistoppern som gick av på ena sidan.

Nu jobbar jag i sportbutik och vi har Look PX 12 Jib som vi rekommenderar till alla seriösa åkare (och alla som köper skidor i klass med Nordica Ignition etc).

Men den är ju tydligen mer en jibb bindning? Jag har nämligen ett par K2 Public Enemy 05/06 som jag mest kommer att åka puder och pist med, kanske en del bigjump.

Vilka bindningar (ge mig 2-3 exempel) kan ni rekommendera för den här typen av åkning?

Min marker är död
skistoppern pajade på mina marker, köpte salomon 912 som sprack, snart kommer mina 4front deadbolt 15. hoppas dom håller iaf!!!

Min marker är död
man kanske inte ska säga att alla marker e skit. de e marker 11.0 och 12.0 kanske nån mer som e kassa. men vad jag vet så ska marker griffon och the jester va bättre för jibbing! sen är det ju så att dom flästa binningar pajar nån gång.

Min marker är död
Har du råd med nya bindningar så ja, köp det! risken är nästan 100% att dom förr eller senare går sönder igen. Rammlar du när du tänkt landa och skidan löser ut är sannolikheten väldigt väldigt stor att skistoppern ryker.

Min marker är död
Hasse sa:
Skitsnack att Marker suger. Billiga bindningar suger!!!! Lär er det!!!

//H
Har priset så stor betydelse?!
Bara för att priset är top så behöver inte bindningen vara de.
Kolla bara på dom där skidorna för 50.000 eller va det nu var?,
Ser inge specifikt me dom. förrutom att det var Stenkärna eller va de nu var?.

Aja jag går då i alla fall inte efter vad priset ligger på. utan vad det är för bindning.

Min marker är död
Ohm1e sa:
Hasse sa:
Skitsnack att Marker suger. Billiga bindningar suger!!!! Lär er det!!!

//H
Har priset så stor betydelse?!
Bara för att priset är top så behöver inte bindningen vara de.
Kolla bara på dom där skidorna för 50.000 eller va det nu var?,
Ser inge specifikt me dom. förrutom att det var Stenkärna eller va de nu var?.

Aja jag går då i alla fall inte efter vad priset ligger på. utan vad det är för bindning.
Men du Ohm1e, tror du dom där skidorna var meningen att massproduceras för att sälja rejält eller? Nej, det var nog bara ett test att se ifall det skulle funka.

Och markers dyrare modeller är nog dom bästa bindningarna du hittar. Marker the Jester sägs vara riktigt bra och även lillebror griffon. Så där ska du inte klaga.

Tillbaka
Topp