Mindre känds pärlor

Mindre känds pärlor
Hej
Jag och några vänner ska nästa säsong resa runt lite i europa med bil och pröva åkningen på några olika ställen under några månader. Jag undrar därför om det är någon som har några tips på trevliga mindre kända orter med bra åkning (är erfarna och är inte intresserade av piståkning) Om orterna är billiga gör inget. Jag skulle gärna ta förslag på resemål i Italien och södra Frankrike men även längre norrut. Om ni vet något bra(billigt) boende alternativ för 5 pers i bil i området kan ni dela med er av kunskapen.

Jag är även intresserad av något mindre känt ställe i Norge eftersom jag även har tänkt fara dit nåsta säsong.

Mindre känds pärlor
Håller med ovan, Grindelwald är helt okej!

Annars kan jag rekommendera Flumserberg www.flumserberg.ch Inte så höga höjder, inte så stort. Däremot riktigt stora öppna ytor som erbjuder kanonoffpist då snön dumpar.

Mindre känds pärlor
I södra Frankrike finns några skapliga orter som är rätt bra, till exempel finns ju Montgenèvre/Claviere vid den fransk/italienska gränsen. Kanske inte världens roligaste skidort, inget ställe att spendera någon längre tid på men med riktigt bra åkning, helt klart värt ett besök. Sjysst skogsåkning bland annat och med lite hiking når man riktigt fina åk. http://www.montgenevre.com Skiers Lodge i La Grave brukar åka dit ganska ofta och har bra koll på området, läs mer på: http://www.skierslodge.com/FL/LegendMontgeneve.html

Någon timme från Montgenèvre, bortanför Briancon, ligger Puy St Vincent. Byn är helt groteskt ful och charmbefriad. Eller by förresten, skidorten består i princip av en enda byggnad som innehåller det mesta man kan tänkas behöva på en skidsemester, ser allvarligt ut som om någon slängt ut en Finlandsfärja bland bergen. Inget ställe att stanna mer än ett par dagar på det heller, seriös risk för vansinnesutbrott på stället. Berget ruvar däremot på ett par riktiga pärlor på baksidan av berget, i båda riktningarna från en kam finns två kanonfina bowls som man når med en kvarts hike. Det är inte speciellt många som bryr sig om att åka offpist i PSV så ni kan ju tänka er hur det är med lite bra snö. Annars finns det nog lite halvskaplig skogsåkning "inom" området. http://www.puysaintvincent.com Läs vad andra här på freeride tycker: http://www.freeride.nu/skidorter/resort.phtml?id=533

Det finns nog en massa liknande småställen i Frankrike med några sköna offpistrepor, det är bara att plocka fram kartan, leta lite och chansa.

Mindre känds pärlor
Grand st Bernard - grymt häftigt. Heter super bernard på Schweiziska sidan. Inte för mycket folk, mycket off-piste, men lite snökänsligt då det är mycket klippor.
Italienska sidan bjuder på en hel del sjuka åk, guide är ett tips.

Villars sur Ollon - Schweiz, inte en smack som åker OP, men mycket låg fallhöjd. Men storebror i systemet Diablerets, glacier 3000 är ruskigt bra. Dock så krävs guide eller bra glaciärvana och ibland repvana för dom riktigt balla åken.

Igentligen så finns mellan Geneve och Aosta ett tjugotal system som är ruskigt roliga, flera utan andra än franska, italienska och Schweiziska turister.

Om Chamonix passet är öppet mellan monteux-Cham så finns dessutom en del riktigt bra toppturer från enkla till extrema att göra där man kan bo på små mysiga hotell och barstugor, längs med passat.

Trient är ett riktigt skoj ställe. består av en bar ungefär, men där kan man gå upp till Trien glaciären, allternativt heliskia upp och få istort sett obegränsat med OP.

Det går även att hika över till le Tour från Trien, men jag har inte provat det... ska tydligen vara som en min Haute Route med mycket bra åkning.

Mindre känds pärlor
Areches (?) Ær lite osæker på stavningen. Ligger bara 30km från alberville o ær helt øde under veckorna. Billigt ær det oxå, 17euro før ett dagskort o 2000svenska før en 4-5bædds lægenhet i en vecka. Sen att det ær ett av alpernas snøsækraste stællen gør ju inget. Grym skogsåkning. Va dær i 2v utan att krossa några spår æn våra egna!!!

Mindre känds pärlor
Tack för alla svar.
Jag ska kolla upp alla dessa ställen och kanske någon kommer passeras i vinter.
Men hur är det med orter i Norge är det någon som har någon pärla som dom kan rekomendera. Även roliga toppturer är intressant.

Mindre känds pärlor
Om du letar efter toppturer i Norge är det Lyngen du ska åka till. För att citera en kompis: "Like Alaska - but bigger"... Riktigt feta åk med ända upp till 1500 meters fallhöjd i grymt alpin terräng, rätt upp från havet. Har aldrig haft möjlighet att åka dit själv men nästa år bara måste det bli av.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp