Mittmontering i park/pipe

Lima-ko

Aktiv medlem
Jag omformulerar min fråga lite.

Att en skida tappar alla åkegenskaper i både pist och offpist när man mittmonterar den är numer ett känt faktum.

MEN hur mycket bättre blir de egentligen i park/pipe, knappt nämnvärt, dubbelt så bra? Vore kul att höra åsikter från personer som provat både och vet vad de snackar om!

Rent logiskt så borde det inte vara så smart att mittmontera om midjan(ifall du menar smalaste stället på skidan) inte är i mitten, borde ta bort svängegenskape o.sv.

madtrix borde ha centrerad midja med tanke på att ed bruar säljas med madflexsystemet, vilket innebär att man kan vända på bindningen, därför borde midjan alltså vara centrerad....lr nåt..

Rossignol Scratch, er også lavet til center montering af bindning ?

Jeg har selv kørt på et par scracth, og i hop er centerbindningen kanon, idet tyndgepunktet ligger meget bedre.

Men uden tvivl mister skien nogle af sine svingegenskaber, og ved høj fart har skien en tendens til at bagskien flapper, hvilket gør skiløbet uroligt.

/Dan

pzycho: man kan väl vända på bindningen på vilka lagg som helst, eller? =) fram tipen på madtrix e juh högre än den bakre, så man ser juh vad som e fram o bak, men d gjorde dom inte i kungsberget, där satt dom bindningarna åt fel håll, hahahaha vilka jävla helmuppar dom är....!!!!

det fungerar så här va!!! skidan blir sladrigare och segare!!!
skidan har en mitt pungt för att efter den blir den mjukare. för att det ska gå lättare att svänga om du då mitt monterar får du inge tryck längst bak vilket gör att skidan blir trögare ut ur sväng men snabbare in i sväng. därimot är det lättare att åka switch om du mitt monterar, men det e ju bara en vane sak.. jag skulle rekomenderta att inte göra en mitt montering. jag själv hoppar väldigt mycke och har inga problem att åka switch eller att hoppa, landa switch, som sakt det e en vave sak! lycka till

Exakt min tanke också. Jag hoppar mycket men har aldrig provat mittmontering, för att jag tycker det funkar bra utan. Men frågan är, hur mycket bättre blir det med mittmontering, är det stor skillnad eller är det knappt nämnvärt?

Att mittmontera en skida är att få en stabilare skida switch och i landningar. Mina lagg (Big Stix) funkar suveränt bra i park som mittmonterade. Sen att skidan tappar alla åkegenskaper är fel. Visst tappar den en del egenskaper - ok. MEN en parkskida är ju inte en racinglagg från första början eller hur? så därför; vill man ha en skida i pist, köp en skida för det då! Ska man ha en i park, köp en twintip o mittmontera den för att kunna ha så roligt som möjligt både fram o baklänges.

Did It, Love It.

Stay fresh!

Alltså att mittmontera varierar för olika skidor eftersom olika skidor har midjan olika långt ifrån mitten av skidan. Som exempel har mina Public Enemys midjan 12 cm från mitten, medan en klasskompis till mig har Fujative som har en midja 7 cm från mitten. Utifrån detta så kan man ju avgöra om det är smart att mittmontera eller ej.
I mitt fall så är det ju ganska självklart (eftersom PE har midjan längst bak av alla twintip i världen) att INTE mitt montera. Men jag har ändå monterat 6 cm framåt vilket är halvvägs.
Jag vet inte vad min klasskompis har men en mittmontering skulle nog fungera utmärkt.

Tips: Ta reda på hur långt ifrån mitten midjan sitter.

Men jag tycker att mina twintips (Public Enemy 179) redan är stabila vid switch, i både uthopp och landning, hur mycket bättre kommer de bli om jag mittmonterar?

Att jämföra twintips med racinglagg är lite som att jämföra äpplen och bananer. Ett par racinglagg är tillverkade för ett ändåmål, att gå fort som bara den på skär över is och snö i pisten. Men en twintip däremot är så mycket mer, en i mitt tycke väldigt komplett skida om man väljer rätt modell. Den funkar i park/pipe, den funkar offpist, den funkar i pist, den funkar i puckel, den funkar till ja, det mesta.

Bo87: Vet du att en heldel av K2 Factory teamet monterar sina PE på den exakta mitten. Visst dom har väl typ 4par skidor men ändå .

Sen har alla twintips en framflyttad midja just för att man ska kunna mittmontera dem. Sen så stor skillnad är det inte.
Extrems Freek är ingen renodlad twintip om du lusläser deras "katalog"(2003) så står att de inte är ett par "riktiga" twintips där av den "lilla" tippen.

Är bindningen mittmonterad när den monteras mitt på, alltså precis på mitten av skidorna, eller när de är monterade på core center? För core center sitter i alla fall inte i mitten av mina skidor (Public Enemy). Hur får man annars fram mitten, ska man mäta skidorna och dela fram det själv? För mitten finns ju inte med bland "monteringsmät-strecken" på skidans sida.
Kan passa på att höra om någon vet hur pass mycket offpist-egenskaper mina PE förlorar om jag monterar bindningen på core center, jämfört med längre bak? Är det väldigt märbart om man sätter den core center eller core center -2 cm eller liknande? Tackar så hjärtlgit för svar.

På en mittmonterad skida sitter bindningen i mitten av skidan och inte på core center.
Fördelen med mittmontering är att skidan blir mer ballanserad vilket gör att det blir stabilare i luften och att det går att snurra snabbare, man kan jämmföra det med om man skulle sätta kniven på en gräsklippare så att den stack ut mer åt ena hållet än åt andra, då skulle den snurra långsammare än om man satte den i mitten. Det gör skillnad kanske inte enormt mycket men det känns. Dessutom tycker jag att de negativa effekterna åkmässigt är överdrivna.

RatSafari: grejen med mad_trix är att man KAN ha den åt båda håll. Det står ju big air i ena änden och big mountain i den andra, vet du(?)
Mad_trix är nämligen hårdare i den enden där det står big_air och om man skall ha den till att hoppa med i parken, så är det den änden man skall ha framåt... för då blir den mjukare och har större "tip" i bakänden och därmed blir den bättre att hoppa med.
Om du istället vill åka (som det står i andra änden) Big mountain, ås är det den änden du skall ha framåt. Då blir den mjukare i fram och hårdare bak. Får även större tip fram, än bak.

Så i Kungsberget så hade de nog tänkt att man skulle ha de att hoppa med, eftersom de hade de åt "fel" håll...

Trouble maker har inte centrerad midja....jag blev avrådd att ställa in mitmonterad för då tappar man sväng egenskaperna hos skidan. det e ju redan nämnt av några redan

Mina 1080 från förra året monterade jag core center +3 cm längre fram.. det känns att skäret ligger under hälen vilket var lite märkligt men det vänjer man sig med...

nån som vet hur långt ifrån mitten völkl karmas midja sitter?

blir det bättre åkengenskaper offpist/pist utan twintip än med, även om bindningen är bakmonterad på karman?

pes mitten ser inte ut som mitten eller dom har markeringen men de e väll för deras brätten är olika eller är deras mitt grejj inte i mitten. och om mitten ska va där dom e på markeringen måste man räkna bara det som är i backen när du åker.men längden räknar domhela skidan! //dumbass

knappt. men alltså det ser ut som att mitten på PE inte är mitten. men ja äsch screw this

Okey, så här har jag fått för mig att det är.. Rätta mig gärna om jag skriver fel någonstans.. Core center är längre bak en mittmontering. Standardmontering är 1,5 cm (om jag minns rätt) längre fram än core center (skrivs +1,5)..

En fråga. Jag har vid flera tillfällen på amerikanska skidforum uppmärksammat att jänkarna gärna monterar fram sina friåkningsskidor några cm framför core center.. Varför gör de så? Vad tjänar de på det i friåkning?

^FEL. _________________________

^Midsole.........^Corecenter....typ

Alla skidor har olika monteringspunkter som stndard. Det du syfter på är 1,5+ från midsole som är standardmonteringspunkt för K2:s friåkningsskidor.

Angående fråga två så är det väl beroende vilka egenskaper du vill att din skida ska ha.

mina är på corecenter borde va mittmonteirt. men ser ej ut så:S jaja

Alltså mittmontering är väl endå när bindnignen är exakt på mitten, så när du ställer en skida uppåner å en rak så e de ingen skillnad.... det är väl totalt kass å ha så för att de flesta skidorna har ju itne midjan på exakta mitten, bättre å montera på strecket som finns på skidan. på mina scratch finns modern och alpine, ja har mina på modern, verkar vara typ mellan exakt mitten och alpine... hehe detta är ju en hel vetenskap. en del tror ju att mittmontering är då man sätter dem på strecket.

Tillbaka
Topp