Mittmontering?vars ska bindningen vara?åka switch?

lollen29

Ny medlem
Hej alla.
när jag kollade på ett par skidor fans det två olika streck för vars bindnigen skulle sitta.
Ett var längre fram men det verkade inte vara i mitten på skidan. Jag skulle vilja ha mittmonterat
för jag kommer åka mkt park. När man kör på mittmonterat på en Icke symmetrisk skida är det i mitten eller det där strecket var? Skulle ni ta det där strecket som var lite bakom eller på mitten?
Är det bra att ha mittmontering fast skidorna inte är symmetriska?
Är det lätt att åka switch med en skida som inte har så mkt böj på kanterna?
Undra också om någon vet om K2 press är bra ?
http://www.teamsportia.se/produkter/alpint/skidor/k2/k2-press-set/
Vill ha svar på ALLA frågor om ni vet svaren..
Tack i förhand :)

Senast ändrad:
han bara gled ner 100 meter riktigt fort asså.

ONT: ja de är ganska värt att montera någorlunda nära mitten.

Kan inte folk börja svara på mina frågor istället bara för att titta på tråden? :)

Länkarna funkade inte?

vilken skida det är du tänkt dig är ganska viktigt för hur bra den funkar mitt eller bakmonterad!

det bästa är ju mittmonterat men någon cm bak göra gentligen inte så mycket om du inte tänkte åka mer än hälften av alla dina åk baklänges.

Det var k2 press och k2 domain. Men jag kommer nog köpa press.
Ska man ha 2-3 cm bak eller ? :)

jeppenator sa:
Länkarna funkade inte?

vilken skida det är du tänkt dig är ganska viktigt för hur bra den funkar mitt eller bakmonterad!

det bästa är ju mittmonterat men någon cm bak göra gentligen inte så mycket om du inte tänkte åka mer än hälften av alla dina åk baklänges.
Det var k2 press och k2 domain. Men jag kommer nog köpa press.
Ska man ha 2-3 cm bak eller ? :)

det låter vettigt med 2-3 cm bak om du vill, beror ju helt på hur du ska använda skidan. Fråga på de stället där du ska köpa dem och se vad de säger! de kan säkert hjälpa dig också om du undrar över saker och ting!

Ska du åka 80% park så finns det vissa som menar att den ska vara helt i mitten, dvs 0cm. Är dock ingen expert men tycker det verkar ganska logiskt med alla sorts rotationer man gör i luften.

men om han är nybörjare kanske han inte gör alla sorts rotationer i luften, iofs :P

Om det ändå är en parkskida och 80% i park så hade jag valt true center. Förlorar inte allt för mkt egenskaper skulle jag vilja påstå.

maertin sa:
Om det ändå är en parkskida och 80% i park så hade jag valt true center. Förlorar inte allt för mkt egenskaper skulle jag vilja påstå.
Är det bra att ha mittmonterat fast inte skidorna är symmetriska ? :P

lollen29 sa:
maertin sa:
Är det bra att ha mittmonterat fast inte skidorna är symmetriska ? :P
Har inte K2 Domain och press nästan likadana egenskaper? Har för mig att press kan vara lite mer styv?
Jag åker på ett par K2 Domain som är helsymmetriska och jag har mittmontering och tycker att det känns bra.
Förut så åkte jag med ickesymmetriska twintips och då hade jag bindningen 2 cm bakom mitt :) Men när skidan är helsymmetrisk så är det bäst att mittmontera eftersom annars så säger K2 att dom inte garanterar att åkglädjen blir densamma. Det är vad jag tycker.

Men om skidorna är helsymmetriska? Jag menar nu årets Völkl Ledge (fick dom billigt för min gamla fru). Är det ingen mening att bakmontera bindningar, eller vore det bäst att helt mittmontera bindningar?

Frun har redan Völkl Auras för freeåkning, men ville nu mjukare ok lekfullare skidor för småbackar.

Tillbaka
Topp