Mjuka pjäxor / breda skidor ?

sjo_orret

Medlem
Suget har fötts efter en riktig puderskida med lite eller inget spann och rocker-tip. Nått kring 120-130mm. Årets Big Daddy känns tex som en intressant kandidat.

Saken är dock den att de pjäxor jag helst skulle vilja använda är randopjäxor. Garmont Megaride, kanske inte direkt den styvaste modell som finns på marknaden idag... Har ett par vanliga slalom-pjux (som inte används längre), men vill helst slippa dra med mig två par pjäxor överallt. Känner mig också lockad av att skruva dit dynafit's även på dessa skidor. (Jag turar mkt mer än vad jag åker lift)

Förra vintern körde jag uppsättningen Megaride/Dynafit/Gotama utan att jag tyckte att pjäxorna var för sladdriga. Det gick finfint! Dock, 20mm till i midjan blir ju lite hävstång... Tror ni det blir för mycket för dessa pjäxor?
Och andra sidan kan man vända på saken och resonera att dessa puderskidor i princip bara kommer användas i just puder. Inte så mkt påfrestning på bindningar och pjäxor i så fall kan man tycka.

Vad tror ni? Nån med erfarenhet av mjuka pjäxor och breda skidor?

Apropå Big Daddy, hur mjuka/styva är dom senare generationerna egentligen? Skidans rykte verkar ju säga riktigt styv, men jag undrar om inte det ryktet är baserat på de gamla modellena som var 107 i midjan. Tycker mig ha läst att den senare breda modellen är betydligt mjukare? Jag är inte intresserad av några spett, jag vill ha surf!
En kompis som körde fjolårsmodellen av Sugar Daddy tyckte iaf att den var mjuk.

Känns sådär va? Men hade du inga problem på goatsen så kör på, det går ju att åka på mjuka grejer på stora skidor. Det som gör det besvärligt är ju bl.a. att du inte kan vila mot pjäxan när du åker utan måste stabilisera benen/kroppen till större grad mha muskelstyrke vilket kan bli jobbigt i längden. Och som du säger ska du bara anväda den i puder där påfrestningarna blir små...

De gamla big D är styvare än de nya

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp