Mjuka ryggskydd

perhv

Medlem
Mjuka ryggskydd
Tjenare!

Tänkte att det är dags att köpa ett ryggskydd nu när man inte är 14 och odödlig längre.
Det har börjat komma fler och fler "mjuka" ryggskydd på marknaden nu och det känns väldigt intressant.

Mitt problem är att jag är ganska lång, ca 193 cm med relativt lång rygg och jag bor i Rikgränsen och har lite problem med att gå och prova mig fram.

Någon som har prövat dessa mjuka ryggskydd och kan rekommendera något speciellt märke?
Och framför allt: Någon som vet om något märke tillverkar längre modeller än andra? Tycker det är svårt att hitta bra storleksguider på internet.

Har kollat på Salomon, scott, poc och några andra.

Tacksam för svar!

Per

Mjuka ryggskydd
Är själv 191 och köpte ett POC i vintras. Vilken skillnad mot det gamla hårda?! Provade runt bland andra märken men POC var klart bäst. Går långt upp och långt ner, Scott satt skönt men då skyddar jag inte viktiga kotor i nacken/ryggen då det är så kort. Går inte så långt ner heller... Grejen med dessa skydd är väl att de ska skydda?:/ Det är dyrt, javisst! Men man får det man betalar för.. Kändes stelt först, men när det blivit varmt är jag förvånansvärt rörlig?? En oerhörd skillnad mot det gamla eländet!

Mjuka ryggskydd
Jag köpte mitt första ryggskydd nyss och har inte testat det i backen men haft på mig de hemma bara och efter någon minut tänker jag inte ens att det finns där. Har bara testat ett hårt skydd kortare tid och dom känns lite som en otros.
Jag köpte ett POC VPD Slim Medium och är 169cm lång, den går från mitten av nacken ner över svanskotan. Och det satt som det skulle enligt personal på alpingaraget.
Testade ett Large i butiken och den tänkte hela nacken och typ halva rumpan så den va lite för stor.
Du nog ringa till en skidbutik och fråga dom vet säkert vilken storlek du ska ha.
Bifogar en länk med lite tester av ryggskydd.
http://www.testfakta.se/sport_fritid/article57455.ece

MackeN:
Vilken storlek har du på din Poc-väst?

edit* Bra inlägg från Yoggi123

Senast ändrad:
Mjuka ryggskydd
Varning bara ryggskyddet ska inte vara för långt då skadar det mer än det hjälper det ska inte gå upp i nacke och inte heller gå för långt ner i svanken. Vid en krash då du har för långt ryggskydd kan det sluta med att huvudet åker bakåt där du har överkanten på skyddet om det är för långt vilket resulterar i mer skador än om du inte hade haft något alls :/ Hör med personal eller andra mer kunniga om ni är osäkra. Lycka till! :)

Mjuka ryggskydd
perhv sa:
Tjenare!

Tänkte att det är dags att köpa ett ryggskydd nu när man inte är 14 och odödlig längre.
Det har börjat komma fler och fler "mjuka" ryggskydd på marknaden nu och det känns väldigt intressant.

Mitt problem är att jag är ganska lång, ca 193 cm med relativt lång rygg och jag bor i Rikgränsen och har lite problem med att gå och prova mig fram.

Någon som har prövat dessa mjuka ryggskydd och kan rekommendera något speciellt märke?
Och framför allt: Någon som vet om något märke tillverkar längre modeller än andra? Tycker det är svårt att hitta bra storleksguider på internet.

Har kollat på Salomon, scott, poc och några andra.

Tacksam för svar!

Per
Jag är 197cm och har en poc vpd spine vedt i slim l/xl. Funkar hur bra som helst.

Mjuka ryggskydd
Det Yoggi skrev stämmer med de hårda skydden. Det kan du bortse vid ditt val av skydd mer eller mindre. Det ska sitta bra helt enkelt. Jag kör med Komperdells "mjuka" ryggskydd i stl XL. Jag är 197 cm barfota. Jag är mer än nöjd med det skyddet. Du tar på dig det som en väst. Jag har aldrig reflekterat över att jag har det på mig och det bygger på mindre än de gamla skydden. Extra skydd för revben och nyckelben och går ända ner till svanskotan. Perfekt passform och marknadens bästa skydd från en ledande tillverkare i tävlingsskydd.

Ända lite kluriga med dem är priset. I mina ögon helt värt det. Kan varm rekomendera Komperdell.

Mjuka ryggskydd
Tack som bara den för alla svar!!

var inne på POC redan innan och nu känns det som det klart bästa alternativet!

Är det någon som vet vad skillanden är med poc vdp vest och nya 2.0 vesten?
den nya finns bara i L och inte L/XL som det äldre.

Per

Mjuka ryggskydd
Kör sen förra året med en Komperdell Protector cross väst.

http://www.komperdell.com/en/protectors/cross/men/6147_202.php

Väldigt skön passform och de gånger man dragit omkull och landat på rygg har det fungerat mycket bra att ta upp smällen som dock inte varit punktbelastning utan hård pist. Består av någon foam som hårdnar vid snabba slag och annars är mjukt och följsamt. Bältet man spänner åt runt midjan håller det på plats utan att hämma rörligheten. Inget tungt plastskal som gungar runt på ryggen.
Enda nackdelen är att efter en hel dags åkande så är det ju lätt fuktigt av svett och bör då förvaras inne i värmen, inte i en kall bil för då är det lite jobbigt att få på sig det igen dagen efter.
Ganska dyrt i Sverige när jag köpte det och kan hittas billigare utomlands. Rekommenderas starkt. Håller även ryggen varm och skön när man åker lift och minskar behovet av extra fleecetröja.

Jag är 185 cm lång och väger 70 kg, kör då med ett i storlek M vilket är precis max vad man klarar med den storleken. Med TS 193 cm måste man nog gå upp minst en storlek för att det inte ska bli för kort.

Man vänjer sig fort att ha ett skönt ryggskydd på och när man åkt en hel säsong med och tar av det en solig dag för att det blir för varmt i solen så känner man sig helt naken utan det.

Tillbaka
Topp