Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ja vad kan man säga...det forumet är nog för alla möjliga sorters människor, syftade liksom på om det var några fler här på freeride som skulle mönstra..men visstEricWibaeus sa:
Nej om du är homosexuell eller tänker bli präst kan du göra vapenfri mönstring.bifteksupernova sa:Man behöver väl ändå inte vara "gun-nuts" för att mönstra?
håller med till 100% !UtrotningsHotad sa:Lumpen är som ett morgonstånd: långt, hårt och onödigt
glöm inte alla gangsters i backen!;DEricWibaeus sa:din fråga känns oriktad och väldigt allmän. Tror inte det finns mer gun-nuts i svenska backar än vad det finns i övriga samhället..men visst
och det säger du, 17 år gammal och världsvan förstår jag? kul att du slänger ur dig ett citat du inte själv reflekterat över..UtrotningsHotad sa:Lumpen är som ett morgonstånd: långt, hårt och onödigt
Jag ska berätta för dig Flygnord, att det finns ett alternativ till att "tvingas bli seriös" och det är att inte bli seriös. Jag lovar, det fungerar lika fint och du kommer säkert få ännu roligare liv med den inställningen istället. Redan seriösa vuxna kan självklart konvertera om till mindre seriösa personer som ser på livet med en glimt i ögat!Flygnord sa:och det säger du, 17 år gammal och världsvan förstår jag? kul att du slänger ur dig ett citat du inte själv reflekterat över..UtrotningsHotad sa:Lumpen är som ett morgonstånd: långt, hårt och onödigt
långt: njae, bero på vad du jämför med
hård: eeeh.. tror du verkligen på det själv?
onödigt: se det som en chans att ha det kul innan du tvingas bli seriös.
jag gjorde lumpen som vagnchef på en rysk koloss till vagn som krossar allt i sin väg, och nedrans vad jag hade kul..
-du får en chans i livet att leka med lön, om än väldigt låg.
-du har chansen att få cruisa i skärgården med stridsbåt 90 eller vara ytbärgare från helikopter om du vill det.
-sen har du tolkskolan och du kan även vara reporter för värnpliktsnytt som en polare till mig (han jobbar för övrigt på SVT efter det).
visst, du kan säkert utnyttja året på ett nyttigare sätt, men jävlar vad man kan ha kul i grönställ..
Say what?felix sa:Nej om du är homosexuell eller tänker bli präst kan du göra vapenfri mönstring.bifteksupernova sa:Man behöver väl ändå inte vara "gun-nuts" för att mönstra?
Sen är väl kraven för just MP inte skyhöga heller... ;.-)Jeansmannen sa:jag mönstrade för en vecka sen. blev förvånad över hur lätt det va, ska göra lumpen som militärpolis:P
Inte för att skryta, men ja fick 8 i styrka, 8 i kondition och 7 i intelligens smat högt rankad hos psykologen. Kunde ansökt om både kustägare och fjälljägare om ja velatCarled sa:Sen är väl kraven för just MP inte skyhöga heller... ;.-)Jeansmannen sa:jag mönstrade för en vecka sen. blev förvånad över hur lätt det va, ska göra lumpen som militärpolis:P
Kul att du tar det på allvar och lägger fram konkreta diskussionspunkter, tyvärr är väl inte allting rätt...Jibberisch sa:Är förbannat jävla kluven ang värnpliktens vara och inte vara. "Bli en man" -argumentet håller till viss del. Men inte hela vägen, måste man göra lumpen för att "bli en man" så kanske man borde läsa en bok istället. (Om man nu tvunget måste "bli en man".)
Hela konceptet med att bara tvinga in hälften av befolkningen i något sticker lite i ögonen. Hur jävla demokratiskt är det? Och kom inte med något mansdravvel om att dom inte är fysiskt kapabla till att göra lumpen. Är så trött på sådant, feministerna har heller inga bra argument i denna fråga. Låt dom manhaftiga göra lumpen då, och dom andra kan väl jobba på dagis eller i skolkök ett år. Ge allihopa en 10 månaders sjuksköterskeutbildning. Så någon kan ta hand om mej när jag trampar på en mina (vilket lär va det första som kommer hända om det blir krig.)
Vilket för oss raskt vidare till nästa punkt. Det kommer aldrig bli krig. Om om det blir krig, så kommer Sverige bli överkört, ungefär på samma sätt som Djurgården hittills i årets allsvenska. Jag menar ett land vars plan har varit ungefär "det ska kosta så mycket att ta Sverige, så att ingen kommer vilja fullfölja ett anfall", har enligt min mening förlorat från början.
Så varför en allmänvärnplikt (som inte gäller alla)? Egentligen finns det ingen anledning. Försvaret är en koloss som borde effektiviseras å det grövsta. Om det nu skall vara kvar. En internationell insatsstyrka av frivilliga stridisar torde vara det bästa för alla inblandade. Vi som lekte krig som små, slipper och de som aldrig kommer över det kan åka till Afganistan och gnälla om att någon skjuter på dom.
Själv gjorde jag inte lumpen. Var inte ens och mönstrade, mest av lathet. Men också en utbredd självkännedom som helt logiskt resulterar i en välutvecklad självbevarelseförmåga. Men eftersom jag inte var intresserad av att göra lumpen, så kändes själva mönstringen helt meningslös. Men jag har hållit på med lagidrott hela mitt liv, så jag vet vad det innebär att sova med ett gång andra grabbar (ja duscha med ett gäng andra grabbar också). Eftersom jag råkar tända på flickor och inte pojkar, så så fanns varken nyfikenheten eller nyfikenheten att åka och mönstra.
Anledningen till att man inte gjorde lumpen var rätt enkel. Visst det finns "bra" tjänster, som man faktiskt kan ha nytta av civilt. Både ledarskap och annat. Men det finns också ett gäng tjänster som minst sagt är mindre önskvärda. Sitta som vakt i kvarn varannan vecka i 10 månader är faan slöseri med liv. Tänk efter innan! Är det värt det?
Och devisen "jag har inget bättre för mej" duger absolut inte som ursäkt. Jag hade inget bättre för mej i Australien istället.
Ohh HELL NO!!! (nu kommer den eviga debattenCarled sa:Sweet, men varför fega ur och göra något lätt om man nu har chansen att göra något unikt? FJS och KJ är det grymmaste vi har, norrlandsjägarna goda treor... ;-)
Grillo sa:Ohh HELL NO!!! (nu kommer den eviga debattenCarled sa:Sweet, men varför fega ur och göra något lätt om man nu har chansen att göra något unikt? FJS och KJ är det grymmaste vi har, norrlandsjägarna goda treor... ;-)
Norrlandsjägarna är dom enda som per deffinition är "riktiga Jägare"
Jo, verkligen manligt att frysa röven av sig, åla runt i snön, ha gamla jävla skidor och lida av sömnbrist hela tiden. Det är såååå jäääääkla coolt. Verkligen.Carled sa:Sweet, men varför fega ur och göra något lätt om man nu har chansen att göra något unikt? FJS och KJ är det grymmaste vi har, norrlandsjägarna goda treor... ;-)
Öhh.. får inte alla runt 7-8? Det trodde jag faktiskt.Jeansmannen sa:Inte för att skryta, men ja fick 8 i styrka, 8 i kondition och 7 i intelligens smat högt rankad hos psykologen. Kunde ansökt om både kustägare och fjälljägare om ja velatCarled sa:Sen är väl kraven för just MP inte skyhöga heller... ;.-)Jeansmannen sa:jag mönstrade för en vecka sen. blev förvånad över hur lätt det va, ska göra lumpen som militärpolis:Pverkligen inte mening att skryta nu, ville bara bevisa att ja klarade MP rätt lätt:P
peace
A-dyk var nog mer i vattnet än Amf.dyk (de heter inte röjdyk längre, men de gör samma saker a.k.a. spränger under vattnet.) under mitt år iaf...jeffa sa:A-dyk dyker väl inte??? Plaskar är väl ett mer passande ord.
Röjdyk dyker...
Jasså, får man fartygsbefälsexamen klass VIII på alla inriktningar eller vilken ska man välja då?Robert89 sa:Precis som flera säger så är det idag fler sökande än det finns platser. I år är det inte en enda som sagt nej till lumpen som behövt göra det. Detta för att det finns så många andra som är mer motiverade och således kommer göra ett bättre jobb än en slö jibberkid som hellre sitter hemma och käkar morsans kötbullar och kollar på tvOch någon klaga på allmän värnplikt, den är väl borta nu? tror dom födda -90 kommer va de sista som gör lumpen på "klassiskt" sätt. I fortsättningen kommer man få söka det som vilket jobb som helst.
Personligen tycker jag lumpen är en bra grej och att man absolut ska ta chansen om man får möjlighet. Tror och hoppas man kommer ha nytta av det senare i livet och i och med att antalet som för göra lumpen bara sjunker blir det ju en större merit att ha gjort det hela tiden. Att man sedan får fartygsbefälsexamen klass VIII och bra kondis skadar ju inte heller :D
Btw, ingen som ska till Amf1 på lördag under informationsdagen?
påstår du att min postade video är seriös? :Pfelix sa:Jag ska berätta för dig Flygnord, att det finns ett alternativ till att "tvingas bli seriös" och det är att inte bli seriös. Jag lovar, det fungerar lika fint och du kommer säkert få ännu roligare liv med den inställningen istället. Redan seriösa vuxna kan självklart konvertera om till mindre seriösa personer som ser på livet med en glimt i ögat!
jag håller med, mönstringen kan alltid förbättras. men vad jag förstått så ska mönstringsproceduren ändras nu så att man själv får välja om man vill mönstra eller inte, på samma sätt som det fungerat för tjejer sen iallafall 90-talet.Jibberisch sa:Att sedan lumpen kan ge mycket håller jag helt med om. Men mönstringen känns som ett jävla lotteri och risken att man hamnar helt snett är/var för stor för att jag skulle vilja vara med och spela. Men som du säger man ska göra det man känner är rätt och bara man utvecklas. Men jag hävdar bestämt att man kan utvecklas bättre på andra sätt![]()
lycka till att andas kväveCarled sa:A-dyk tror jag baraligger några få meter under ytan (de kör ju annan andningsapparat för att slippa bubblor, kväve?!)
Bah, allt under 9 i nått av delmomenten är ett misslyckande!Flygnord sa:för övrigt är man ingen man utan 9 på mönstringens intelligenstest.. ;P