Mönstring 09

Lunne

Medlem
Mönstring 09
är det några fler som ska mönstra och faktiskt vill göra lumpen?? själv ska man mönstra den 25-26 feb i Stockholm!

Mönstring 09
Fel forum grabben..

https://www.flashback.info/
där kan du ställa din fråga på nytt.
Hela "OT-Tråden/ämnet" borde bara vidarebefodras till Flashbacks databas..
Den lag som Flashback lyder under är Artikeln om yttrandefrihet.

knock yourself out

Senast ändrad:
Mönstring 09
din fråga känns oriktad och väldigt allmän. Tror inte det finns mer gun-nuts i svenska backar än vad det finns i övriga samhället..men visst

Mönstring 09
Ska mönstra den 11e , jag vet faktiskt inte om jag vill gå eller inte, är sjukt taggad på att gå skidlärarutbildning istället.

Känns så jävla waste of time om man blir inkallad 2010 liksom.

Mönstring 09
UtrotningsHotad sa:
Lumpen är som ett morgonstånd: långt, hårt och onödigt
och det säger du, 17 år gammal och världsvan förstår jag? kul att du slänger ur dig ett citat du inte själv reflekterat över..

långt: njae, bero på vad du jämför med
hård: eeeh.. tror du verkligen på det själv?
onödigt: se det som en chans att ha det kul innan du tvingas bli seriös.

jag gjorde lumpen som vagnchef på en rysk koloss till vagn som krossar allt i sin väg, och nedrans vad jag hade kul..

-du får en chans i livet att leka med lön, om än väldigt låg.
-du har chansen att få cruisa i skärgården med stridsbåt 90 eller vara ytbärgare från helikopter om du vill det.
-sen har du tolkskolan och du kan även vara reporter för värnpliktsnytt som en polare till mig (han jobbar för övrigt på SVT efter det).

visst, du kan säkert utnyttja året på ett nyttigare sätt, men jävlar vad man kan ha kul i grönställ..

Senast ändrad:
Mönstring 09
jag mönstrade för en vecka sen. blev förvånad över hur lätt det va, ska göra lumpen som militärpolis:P

Mönstring 09
Flygnord sa:
UtrotningsHotad sa:
Lumpen är som ett morgonstånd: långt, hårt och onödigt
och det säger du, 17 år gammal och världsvan förstår jag? kul att du slänger ur dig ett citat du inte själv reflekterat över..

långt: njae, bero på vad du jämför med
hård: eeeh.. tror du verkligen på det själv?
onödigt: se det som en chans att ha det kul innan du tvingas bli seriös.

jag gjorde lumpen som vagnchef på en rysk koloss till vagn som krossar allt i sin väg, och nedrans vad jag hade kul..

-du får en chans i livet att leka med lön, om än väldigt låg.
-du har chansen att få cruisa i skärgården med stridsbåt 90 eller vara ytbärgare från helikopter om du vill det.
-sen har du tolkskolan och du kan även vara reporter för värnpliktsnytt som en polare till mig (han jobbar för övrigt på SVT efter det).

visst, du kan säkert utnyttja året på ett nyttigare sätt, men jävlar vad man kan ha kul i grönställ..
Jag ska berätta för dig Flygnord, att det finns ett alternativ till att "tvingas bli seriös" och det är att inte bli seriös. Jag lovar, det fungerar lika fint och du kommer säkert få ännu roligare liv med den inställningen istället. Redan seriösa vuxna kan självklart konvertera om till mindre seriösa personer som ser på livet med en glimt i ögat!

Mönstring 09
kul att så många vet sååå lite ^^ jaja själv så är man återkallad för en extra mönstring våren 2010 och om de går bra så är man kustjägare annars får man nöja sig med mitt andra val, amfibiegrupp befäl...ganska nöjd

Mönstring 09
Carled sa:
Jeansmannen sa:
jag mönstrade för en vecka sen. blev förvånad över hur lätt det va, ska göra lumpen som militärpolis:P
Sen är väl kraven för just MP inte skyhöga heller... ;.-)
Inte för att skryta, men ja fick 8 i styrka, 8 i kondition och 7 i intelligens smat högt rankad hos psykologen. Kunde ansökt om både kustägare och fjälljägare om ja velat;) verkligen inte mening att skryta nu, ville bara bevisa att ja klarade MP rätt lätt:P

peace

Mönstring 09
Sweet, men varför fega ur och göra något lätt om man nu har chansen att göra något unikt? FJS och KJ är det grymmaste vi har, norrlandsjägarna goda treor... ;-)

Mönstring 09
Är förbannat jävla kluven ang värnpliktens vara och inte vara. "Bli en man" -argumentet håller till viss del. Men inte hela vägen, måste man göra lumpen för att "bli en man" så kanske man borde läsa en bok istället. (Om man nu tvunget måste "bli en man".)

Hela konceptet med att bara tvinga in hälften av befolkningen i något sticker lite i ögonen. Hur jävla demokratiskt är det? Och kom inte med något mansdravvel om att dom inte är fysiskt kapabla till att göra lumpen. Är så trött på sådant, feministerna har heller inga bra argument i denna fråga. Låt dom manhaftiga göra lumpen då, och dom andra kan väl jobba på dagis eller i skolkök ett år. Ge allihopa en 10 månaders sjuksköterskeutbildning. Så någon kan ta hand om mej när jag trampar på en mina (vilket lär va det första som kommer hända om det blir krig.)

Vilket för oss raskt vidare till nästa punkt. Det kommer aldrig bli krig. Om om det blir krig, så kommer Sverige bli överkört, ungefär på samma sätt som Djurgården hittills i årets allsvenska. Jag menar ett land vars plan har varit ungefär "det ska kosta så mycket att ta Sverige, så att ingen kommer vilja fullfölja ett anfall", har enligt min mening förlorat från början.

Så varför en allmänvärnplikt (som inte gäller alla)? Egentligen finns det ingen anledning. Försvaret är en koloss som borde effektiviseras å det grövsta. Om det nu skall vara kvar. En internationell insatsstyrka av frivilliga stridisar torde vara det bästa för alla inblandade. Vi som lekte krig som små, slipper och de som aldrig kommer över det kan åka till Afganistan och gnälla om att någon skjuter på dom.

Själv gjorde jag inte lumpen. Var inte ens och mönstrade, mest av lathet. Men också en utbredd självkännedom som helt logiskt resulterar i en välutvecklad självbevarelseförmåga. Men eftersom jag inte var intresserad av att göra lumpen, så kändes själva mönstringen helt meningslös. Men jag har hållit på med lagidrott hela mitt liv, så jag vet vad det innebär att sova med ett gång andra grabbar (ja duscha med ett gäng andra grabbar också). Eftersom jag råkar tända på flickor och inte pojkar, så så fanns varken nyfikenheten eller nyfikenheten att åka och mönstra.

Anledningen till att man inte gjorde lumpen var rätt enkel. Visst det finns "bra" tjänster, som man faktiskt kan ha nytta av civilt. Både ledarskap och annat. Men det finns också ett gäng tjänster som minst sagt är mindre önskvärda. Sitta som vakt i kvarn varannan vecka i 10 månader är faan slöseri med liv. Tänk efter innan! Är det värt det?

Och devisen "jag har inget bättre för mej" duger absolut inte som ursäkt. Jag hade inget bättre för mej i Australien istället.

Mönstring 09
Jibberisch sa:
Är förbannat jävla kluven ang värnpliktens vara och inte vara. "Bli en man" -argumentet håller till viss del. Men inte hela vägen, måste man göra lumpen för att "bli en man" så kanske man borde läsa en bok istället. (Om man nu tvunget måste "bli en man".)

Hela konceptet med att bara tvinga in hälften av befolkningen i något sticker lite i ögonen. Hur jävla demokratiskt är det? Och kom inte med något mansdravvel om att dom inte är fysiskt kapabla till att göra lumpen. Är så trött på sådant, feministerna har heller inga bra argument i denna fråga. Låt dom manhaftiga göra lumpen då, och dom andra kan väl jobba på dagis eller i skolkök ett år. Ge allihopa en 10 månaders sjuksköterskeutbildning. Så någon kan ta hand om mej när jag trampar på en mina (vilket lär va det första som kommer hända om det blir krig.)

Vilket för oss raskt vidare till nästa punkt. Det kommer aldrig bli krig. Om om det blir krig, så kommer Sverige bli överkört, ungefär på samma sätt som Djurgården hittills i årets allsvenska. Jag menar ett land vars plan har varit ungefär "det ska kosta så mycket att ta Sverige, så att ingen kommer vilja fullfölja ett anfall", har enligt min mening förlorat från början.

Så varför en allmänvärnplikt (som inte gäller alla)? Egentligen finns det ingen anledning. Försvaret är en koloss som borde effektiviseras å det grövsta. Om det nu skall vara kvar. En internationell insatsstyrka av frivilliga stridisar torde vara det bästa för alla inblandade. Vi som lekte krig som små, slipper och de som aldrig kommer över det kan åka till Afganistan och gnälla om att någon skjuter på dom.

Själv gjorde jag inte lumpen. Var inte ens och mönstrade, mest av lathet. Men också en utbredd självkännedom som helt logiskt resulterar i en välutvecklad självbevarelseförmåga. Men eftersom jag inte var intresserad av att göra lumpen, så kändes själva mönstringen helt meningslös. Men jag har hållit på med lagidrott hela mitt liv, så jag vet vad det innebär att sova med ett gång andra grabbar (ja duscha med ett gäng andra grabbar också). Eftersom jag råkar tända på flickor och inte pojkar, så så fanns varken nyfikenheten eller nyfikenheten att åka och mönstra.

Anledningen till att man inte gjorde lumpen var rätt enkel. Visst det finns "bra" tjänster, som man faktiskt kan ha nytta av civilt. Både ledarskap och annat. Men det finns också ett gäng tjänster som minst sagt är mindre önskvärda. Sitta som vakt i kvarn varannan vecka i 10 månader är faan slöseri med liv. Tänk efter innan! Är det värt det?

Och devisen "jag har inget bättre för mej" duger absolut inte som ursäkt. Jag hade inget bättre för mej i Australien istället.
Kul att du tar det på allvar och lägger fram konkreta diskussionspunkter, tyvärr är väl inte allting rätt...

Att halva befolkningen (iaf. halva manliga) gär lumpen är helt fel, och det vet nog du också. Så var det för 50 år sedan. Hur många är det som får göra det nu? 5000? Det är iaf. en väldigt liten del av varje årskull. Det är alltså garanterat färre platser än vad det finns motiverade, villiga och lämpliga ynglingar. Min pappa jobbade i Högkvarteret tidigare och trots att han inte hade något som helst att göra med den direkta intagningen var det folk (främst mödrar) som ringde och bad om att deras söner skulle få göra lumpen... Så även om man verkligen vill är det inte chans att man får göra det. I högst osannolika fall kan väl försvaret gå in och tvinga folk, men då skall det vara ett universalgeni de vill ha till tolkskolan eller 18-årig Chuck Norris som hellre vill åka till Thailand. Och det händer knappt...

Och som du skriver: En internationell insatsstyrka av frivilliga stridisar torde vara det bästa för alla inblandade. Vi som lekte krig som små, slipper och de som aldrig kommer över det kan åka till Afganistan och gnälla om att någon skjuter på dom.

Och det är så det är/kommer bli! Alla nöjda va? I min pluton/kompani var det väldigt få som var avigt inställda sista halvan. De som inte ville sållades ut under GSU, övriga var nöjda och gjorde ett bra jobb... De som satt i vakten och fick bajsmackor hittade givetvis på jävulskap, men det har väl sina naturliga förklaringar!

Jag är iaf. sjukt nöjd med min värnplikt. Jag har lärt mig extremt mycket, och fått en ruskig bredd som få andra tjänster kan mäta sig med (båt, terrängbil, signalering etc...) och som jag har anvädning av civilt! Nu med facit i hand hade jag lätt valt lumpen över en säsong. Så mycket har det gett mig som människa. Om man utveckas som människa i lumpen eller Australien, skit samma, bara man utvecklas!

Mönstring 09
Carled sa:
Sweet, men varför fega ur och göra något lätt om man nu har chansen att göra något unikt? FJS och KJ är det grymmaste vi har, norrlandsjägarna goda treor... ;-)
Ohh HELL NO!!! (nu kommer den eviga debatten :)

Norrlandsjägarna är dom enda som per deffinition är "riktiga Jägare"

Mönstring 09
eller så hoppar ni på främlingslegionen; http://www.legion-recrute.com/se/
som upplevelse i det militära skulle jag hellre välja det än lumpen.

då har du dessutom en lön på 1205 euro, som inkluderar boende och mat. med lite flyt kan du komma hem med 14460 euro... om du nu kommer hem.

Mönstring 09
Grillo sa:
Carled sa:
Ohh HELL NO!!! (nu kommer den eviga debatten :)

Norrlandsjägarna är dom enda som per deffinition är "riktiga Jägare"
Carled sa:
Jo, verkligen manligt att frysa röven av sig, åla runt i snön, ha gamla jävla skidor och lida av sömnbrist hela tiden. Det är såååå jäääääkla coolt. Verkligen.
Är det nåt som är coolt att göra så är det sprängämnestekniker. Desarmera bomber och spränga minor, sätta upp minor och spränga broar. Det är jävligt ballt. Dessutom slipper man allt det där med sömnbrist, kyla och skrikande nötter till befäl. God mat som du slipper laga själv är oxå ett plus. Aldrig nåt ur snuskburken eller bajsa i en grop brevid en gran.

Jeansmannen sa:
Carled sa:
Jeansmannen sa:
Sen är väl kraven för just MP inte skyhöga heller... ;.-)
Inte för att skryta, men ja fick 8 i styrka, 8 i kondition och 7 i intelligens smat högt rankad hos psykologen. Kunde ansökt om både kustägare och fjälljägare om ja velat;) verkligen inte mening att skryta nu, ville bara bevisa att ja klarade MP rätt lätt:P

peace
Öhh.. får inte alla runt 7-8? Det trodde jag faktiskt. :)

Sen var det nån som skrev nåt att dom sällan tvingar folk att göra lumpen. När jag mönstrade 26-27feb 1996 (!) så tvingade dom mig att göra det. Fick välja mellan jägare (som jag var tvungen att ansöka till om jag ville ta det valet), stridsvagnskompanibefäl PB8 i Skövde, eller ställverksgruppvaktsbefäl i Porjus, samt ammunitionsröjare.
Jag var tvungen, även om jag sa att jag inte alls ville göra lumpen. Så här i efterhand så är jag väldigt glad över att jag gjorde den. Förändrade mitt liv, min inställning och fick mig att växa upp.

Mönstring 09
I dagsläget med bara några tusen mönstrande är det få som tvingas, -96 kan jag tänka mig att det var annorlunda...
Åla i snön och leka med vita blixten är väl inte jättehypat, men jag själv håller FJS och KJ högre. FJS är väl teoretiskt det enda som kan kallas för elitförband i ett större perspektiv, men då man gjorde sin tid i Kåren tycker jag personligen att KJ är gedigna grabbar... Speciellt A-dyk som dyker i kolsvart 8-gradigt vatten med 60-70kg's utrustning beredda på strid. Mycket trevliga personer också, gun nuts och instabila människor kommer inte så långt i uttagningen...

Mönstring 09
Carled;

Ska det diskuteras/argumenteras ska det göras seriöst! Eller vänta nu.

En liten rättelse är på sin plats. Det jag menar med halva befolkningen (grovt, generaliserat yadda yadda) är att det är just halva befolkningen, den manliga delen som är värnplikten gäller. Det är sjukt. Att det sedan idag bara är ett fåtal som rycker in är en annan sak.

Vad gäller högst osannolikt att staten skulle tvinga någon att göra lumpen? Var har du varit? Jag har säkert 10-15 polare att räkna upp som inte ville göra lumpen, som sa att dom inte ville göra lumpen, som tvingades göra lumpen. Detta var runt -00 give or take.

Att sedan lumpen kan ge mycket håller jag helt med om. Men mönstringen känns som ett jävla lotteri och risken att man hamnar helt snett är/var för stor för att jag skulle vilja vara med och spela. Men som du säger man ska göra det man känner är rätt och bara man utvecklas. Men jag hävdar bestämt att man kan utvecklas bättre på andra sätt ;)

Och nej, skulle inte välja lumpen framför en skidsäsong, näääver! =)

Mönstring 09
jeffa sa:
A-dyk dyker väl inte??? Plaskar är väl ett mer passande ord.

Röjdyk dyker...
A-dyk var nog mer i vattnet än Amf.dyk (de heter inte röjdyk längre, men de gör samma saker a.k.a. spränger under vattnet.) under mitt år iaf...

Men om du menar plaska på ytan kontra vara nere på botten så har du rätt, A-dyk tror jag baraligger några få meter under ytan (de kör ju annan andningsapparat för att slippa bubblor, kväve?!) medans Amf.dyk var nere på 20-30m utan problem. De hittade bland annat en pistol i Värtan...

Jibberisch; -00 var även det ganska så länge sedan... ;-) Time flies! Senaste 5 åren är väl då det har skett stora förändringar i försvarmakten och då förband har börjat droppa av... Men att ha en del i lagboken där det står att alla svenska män skall göra värnplikt är ju bara löjligt med tanke på hur extremt få som får göra det... Så "värnplikt" nej tack, militärtjänst, bra!

Mönstring 09
Precis som flera säger så är det idag fler sökande än det finns platser. I år är det inte en enda som sagt nej till lumpen som behövt göra det. Detta för att det finns så många andra som är mer motiverade och således kommer göra ett bättre jobb än en slö jibberkid som hellre sitter hemma och käkar morsans kötbullar och kollar på tv :) Och någon klaga på allmän värnplikt, den är väl borta nu? tror dom födda -90 kommer va de sista som gör lumpen på "klassiskt" sätt. I fortsättningen kommer man få söka det som vilket jobb som helst.

Personligen tycker jag lumpen är en bra grej och att man absolut ska ta chansen om man får möjlighet. Tror och hoppas man kommer ha nytta av det senare i livet och i och med att antalet som för göra lumpen bara sjunker blir det ju en större merit att ha gjort det hela tiden. Att man sedan får fartygsbefälsexamen klass VIII och bra kondis skadar ju inte heller :D

Btw, ingen som ska till Amf1 på lördag under informationsdagen?

Mönstring 09
Robert89 sa:
Precis som flera säger så är det idag fler sökande än det finns platser. I år är det inte en enda som sagt nej till lumpen som behövt göra det. Detta för att det finns så många andra som är mer motiverade och således kommer göra ett bättre jobb än en slö jibberkid som hellre sitter hemma och käkar morsans kötbullar och kollar på tv :) Och någon klaga på allmän värnplikt, den är väl borta nu? tror dom födda -90 kommer va de sista som gör lumpen på "klassiskt" sätt. I fortsättningen kommer man få söka det som vilket jobb som helst.

Personligen tycker jag lumpen är en bra grej och att man absolut ska ta chansen om man får möjlighet. Tror och hoppas man kommer ha nytta av det senare i livet och i och med att antalet som för göra lumpen bara sjunker blir det ju en större merit att ha gjort det hela tiden. Att man sedan får fartygsbefälsexamen klass VIII och bra kondis skadar ju inte heller :D

Btw, ingen som ska till Amf1 på lördag under informationsdagen?
Jasså, får man fartygsbefälsexamen klass VIII på alla inriktningar eller vilken ska man välja då?

Mönstring 09
kul att den här diskussionen har artat sig!

felix sa:
Jag ska berätta för dig Flygnord, att det finns ett alternativ till att "tvingas bli seriös" och det är att inte bli seriös. Jag lovar, det fungerar lika fint och du kommer säkert få ännu roligare liv med den inställningen istället. Redan seriösa vuxna kan självklart konvertera om till mindre seriösa personer som ser på livet med en glimt i ögat!
påstår du att min postade video är seriös? :P

men att bli seriös menar jag den fasen i livet där du har andra personer i din närhet du älskar och måste ta hänsyn till innan du gör egna val.
oavsett om du pluggar, jobbar eller bara hankar dig fram så ökar chansen (eller risken, beroende på hur du ser på det) att du hittar nån att leva med ju mer vuxen du blir.

Jibberisch sa:
Att sedan lumpen kan ge mycket håller jag helt med om. Men mönstringen känns som ett jävla lotteri och risken att man hamnar helt snett är/var för stor för att jag skulle vilja vara med och spela. Men som du säger man ska göra det man känner är rätt och bara man utvecklas. Men jag hävdar bestämt att man kan utvecklas bättre på andra sätt ;)
jag håller med, mönstringen kan alltid förbättras. men vad jag förstått så ska mönstringsproceduren ändras nu så att man själv får välja om man vill mönstra eller inte, på samma sätt som det fungerat för tjejer sen iallafall 90-talet.
om inte annat så blir det ju billigare för oss som betalar skatt, om vi slipper lägga ut pengar på folk som ändå bara vill ut från kontoret. samma resonemang funkar även på omotiverade värnpliktiga.

att hamna på en plats du inte vill ha är ju alltid en risk, men den risken var betydligt större för oss som mönstrade för 5 år sedan eller mer, innan den senaste stora nedskärningen i försvaret.
nu har de fler personer till färre platser, och kan därmed kosta på sig att släppa igenom personer som inte är motiverade.

Carled sa:
A-dyk tror jag baraligger några få meter under ytan (de kör ju annan andningsapparat för att slippa bubblor, kväve?!)
lycka till att andas kväve ;) nä, de använder sig av en s.k rebreather. ett dyksystem som samlar in utandningsluften istället för att låta den gå till spillo. då kan du andas begagnad luft igen, och slipper avslöjas av bubblor. ascool grej egentligen..

för övrigt är man ingen man utan 9 på mönstringens intelligenstest.. ;P

Mönstring 09
Flygnord sa:
för övrigt är man ingen man utan 9 på mönstringens intelligenstest.. ;P
Bah, allt under 9 i nått av delmomenten är ett misslyckande! :)

Förövrigt, med dagens jobbläge så är det absolut ingen dum idé att göra lumpen så länge du inte hamnar som vanlig grunt.

Ångrar nästan att jag inte hoppade på kb hos röjdykarna när jag hade chansen, hade fått mycket användbar kompetens där. T ex djuphavssvetsning, 200,000:- NOK i månaden offshorejobb nån?

Mönstring 09
Allt under 11 bort!

Utter:

Det krävs ganska mycket mer än värnplikt för att jobba på plattform. Man lär sig inte svetsa o.s.v i lumpen tyvärr. Men man får bränna av en hel del sköna sprängladdningar.

Vill man sedan gå vidare så tar det mellan 3-5 år att få de cert som krävs för djuphavsarbete. Utöver det behöver man en hel del erfarenhet av att jobba under vatten. Sen ska man ha klart för sig att det tär något fruktansvärt på kroppen att arbeta på sådana djup. Skulle funka några år kanske men inget jag skulle sattsa på i längden.

Tillbaka
Topp