Montera metalldelar på hälen vid dynafit beast

streimert

Medlem
Frågor då jag precis fått hem beast 14 bindning.
1) de 2st skruvar i sidorna son skall dras i hällen på techsulorna, borras hål innan och I så fall vilken diameter?
2) skall det användas något lim när man drar skruvarna?
3) när man justerar hällen, skall där vara något glapp mellan hälen o bindningen?

Lånar tråden för en fråga: Passar ett par pjäxor, pa vilka man har monterat den där metalldelen för dynafit beast pa hälen, fortfarande i en "vanlig" dynafit bindning (tlt radical ft)?

Senast ändrad:
Jag antar att det inte går att köra med en beastmodifierad pjäxa i en vanlig alpin bindning ... eller går det? Tänker då i första hand på mina K2 Pinnacle.

/MM

Mountain_Man sa:
Jag antar att det inte går att köra med en beastmodifierad pjäxa i en vanlig alpin bindning ... eller går det? Tänker då i första hand på mina K2 Pinnacle./MM
Går gör det iaf. Jag gjorde det när jag testkörde lite Extrem-skidor i vintras. Om det var smart vet i katten..?

Mountain_Man sa:
Jag antar att det inte går att köra med en beastmodifierad pjäxa i en vanlig alpin bindning ... eller går det? Tänker då i första hand på mina K2 Pinnacle.

/MM
För mig fungerar det, ett par lupo med gummisulor och beastbygeln i Salomon STH 14

macmac sa:
Mountain_Man sa:
Jag antar att det inte går att köra med en beastmodifierad pjäxa i en vanlig alpin bindning ... eller går det? Tänker då i första hand på mina K2 Pinnacle./MM
Går gör det iaf. Jag gjorde det när jag testkörde lite Extrem-skidor i vintras. Om det var smart vet i katten..?
Precis, går gör det. Gjorde precis samma, också med Extrem-skidor. Sen om jag utsatte mina knän för en omotiverad risk är ju en annan femma...

Då man är mellan 2 jobb eller arbetsfri som det så fint heter på norsk.
Så tog jag mej friheten att mäta lite

V,B utan bygeln. Sticker bakre plasten ut 7,5mm
H,B med bygeln. Sticker bakre plasten å bygeln ut 9,2mm

H,B utan bygeln
V,B med bygeln

Hade varit intressant å testa montera en bygel på en dynafit tlt. Då plasten inte sticker ut lika mycket. Om det hade då gått att använda den pjäxan till en kingpin bindning.

Bumpar denna tråd litegrann.

Jag ska införskaffa mig nya turpjäxor och använda till mina dynafit beast.
Då jag inte vill att dessa pjäxor endast skall bli kompatibla med just de skidorna så är jag sugen att modifiera min beast-bygel litegrann.

Först och främst. Vad är ens syftet med beast-bygeln, lite mer ingående?

Med mina nuvarande pjäxor så sticker själva bygeln upp ca 1-2mm från hälklacken, den upphöjningen hade jag tänkt att slipa ner.
Jag skulle vilja använda dessa pjäxor tillsammans med min puderlagg också, men problemet då är att de har ett par pivot-bindningar monterade på sig. Problemet där är att sidoskruvarna är på beast-bygeln tar i kanterna på häldelen och det ser inte ut att vara så bra för mina knän. Så en annan modifikation jag skulle vilja göra är att slipa bort kanterna också.
Slutliga produkten skulle bli en liten stålkant i höjd med hälklacken och som slutar lite tidigare på sidorna för att vara kompatibel med vanliga bindningar.

Min uppfattning är att det är de två "metallpinnarna" som håller pjäxan på plats likt en vanlig turbindning, men har en lite mer förstärkt häl om man ska droppa 20 meters. När man klickar i pjäxan i häldelen så ser man att det är två "hakar" som lägger sig på bygeln, vad dessa har för syfte vet jag ej, då de inte blir fastkilade eller något sånt.

Åsikter? Någon som gjort en modifikation?

Har dina pjäxor "master step" inserts så ska man tydligen inte behöva installera beast häladaptern. Kan kanske vara värt att kolla upp?

Syftet med beast bygeln är att förstärka svagheterna i häldelen så den klarar påfrestningarna av högre din. Vad jag förstått. Wildsnow har en hel artikel om det.

kurono sa:
Har dina pjäxor "master step" inserts så ska man tydligen inte behöva installera beast häladaptern. Kan kanske vara värt att kolla upp?

Syftet med beast bygeln är att förstärka svagheterna i häldelen så den klarar påfrestningarna av högre din. Vad jag förstått. Wildsnow har en hel artikel om det.
Okej ska söka på det. Menar du länken tidigare i inlägget?

De jag funderar på att köpa är de nya Tecnica Zero G Pro, eftersom mina tecnica Mac 1 sitter som ett smäck. Men vi får se hur de känns när jag testar pjäxorna i butik. Vill dock kunna använda de till allt så man slipper släpa med 3 par skidor och 2 par pjäxor...

Jag smyger in lite i tråden också. Har precis budat in ett par lagg med beast 14 bindningar. Köpte skidan för skidans skull och inte bindningen, hade radical speed på mina gamla lagg som fungerade utmärkt. Jag är lite av en mysåkande puderjägare kan man säga. din 7-8 hade jag nog på min radical.
Är det nödvändigt med beast hälen då? om den enbart är till för att förstärka pjäxan ser jag ingen anledning. Eller finns det annan nytta med den?

klassy sa:
kurono sa:

De jag funderar på att köpa är de nya Tecnica Zero G Pro, eftersom mina tecnica Mac 1 sitter som ett smäck. Men vi får se hur de känns när jag testar pjäxorna i butik. Vill dock kunna använda de till allt så man slipper släpa med 3 par skidor och 2 par pjäxor...
Tydligen bara dynafit som har dom grövre häl insertsen i pjäxorna än så länge. Beast häldelen skyddar oxå Pjäxan från dom där två hakarna som fälls ner. Så kan vara så att du måste montera beroende på vilken Pjäxa du tar.

Mer står här https://www.wildsnow.com/23108/dynafit-tech-boot-inserts-part-2/

skanken sa:
Jag smyger in lite i tråden också. Har precis budat in ett par lagg med beast 14 bindningar. Köpte skidan för skidans skull och inte bindningen, hade radical speed på mina gamla lagg som fungerade utmärkt. Jag är lite av en mysåkande puderjägare kan man säga. din 7-8 hade jag nog på min radical.
Är det nödvändigt med beast hälen då? om den enbart är till för att förstärka pjäxan ser jag ingen anledning. Eller finns det annan nytta med den?
Det finns ju en risk at den inte funkar som den ska oxå. Kan vara farligt om den inte löser som den ska. Det är helt upp till dig.

kurono sa:
klassy sa:
kurono sa:

Tydligen bara dynafit som har dom grövre häl insertsen i pjäxorna än så länge. Beast häldelen skyddar oxå Pjäxan från dom där två hakarna som fälls ner. Så kan vara så att du måste montera beroende på vilken Pjäxa du tar.

Bra svar! Förklarar ju en del. Jag tror min moddning kommer fungera, eftersom den fortfarande kommer skydda pjäxorna från de två hakarna som fälls ner, och eftersom jag kör på DIN 8,5 och inte utnyttjar Beast 14 till fullo så gör det nog inte så mycket.

klassy sa:
kurono sa:
klassy sa:

Bra svar! Förklarar ju en del. Jag tror min moddning kommer fungera, eftersom den fortfarande kommer skydda pjäxorna från de två hakarna som fälls ner, och eftersom jag kör på DIN 8,5 och inte utnyttjar Beast 14 till fullo så gör det nog inte så mycket.
Kolla på bänken om den utlöser. Har du möjlighet att nån skishop kan kolla?

kurono sa:
klassy sa:
kurono sa:

Kan försöka åka till alpint eller dylikt.
Kan man göra det hemma?

klassy sa:
kurono sa:
klassy sa:
Kan man göra det hemma?
Ställ lågt och kolla om du kan vrida ur bara - problemet blir ju att garantera att det görs med god repeterbarhet och inom de toleranserna det innebär när en pjäxa sätts i och tas ur bindningen gång på gång. Det är i praktiken en omöjlighet att göra med "hemmatestning".

Vattendroppe sa:
klassy sa:
kurono sa:
Kan man göra det hemma?
Ställ lågt och kolla om du kan vrida ur bara - problemet blir ju att garantera att det görs med god repeterbarhet och inom de toleranserna det innebär när en pjäxa sätts i och tas ur bindningen gång på gång. Det är i praktiken en omöjlighet att göra med "hemmatestning".
Jag kan ju testa med en omoddad beastbygel och sedan med en helt vanlig techinsert och se om det blir någon skillnad hemma i garaget.

Senast ändrad:

Skulle justera glappet (NR2 på bild) idag, som skall vara "ett papper" stort. Det minsta jag lyckas få det är ca 1-1,5mm lr så. Sen tar "styrskenorna" i (nr 3 på bild). Har läst att det finns icke-beast-kompatibla-pjäxor, jag var tillsynes lite snabb att anta att det var pga att det inte fanns nånstans att skruva "beast bygeln" (nr 1 i bild) som jag moddat med lite skärbräda för att ha nått att skruva i. Men det är alltså "styrskenan" som är det stora problemet i kompatibiliteten?

Den ser inte ut att vara mycket mer än det, en styrskena? Fjädern för hälhöjarna sitter förvisso oxo i den men den har inget med att bindningen löser ur att göra?

Funderar på om jag kan slipa ned dem en aning så jag kan justera glappet lite eller vad tror ni?

(Det är ett par Backland pjäxor och Beast 14)

Senast ändrad:
Kikade lite till på det hela, "styrskenornas" funktion ser ut att vara att skjuta hela bindningen bakåt så pjäxan kommer framför piggarna vid "insteget" , till skillnad från radical bindningarna som piggarna går isär när man stampar ner pjäxan. Så det blir nog ett helvete att komma i bindningen om jag slipar dem.

Finns det nån lösning på detta eller är det bara att byta bindningar? :S

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp