Montera telisbindning

Templar

Aktiv medlem
Montera telisbindning
Har sökt om montering av telemarksbindning här på forumet, men hittar inget svar.

Vart ska en telemarksbindning monteras på en skida för normal åkning?

Har fått för mig att man ska kolla vart punkten är då skidan är i jämvikt. Där ska sedan pjäxtån placeras...

Är jag ute och cyklar?

Montera telisbindning
Läs Mattias Unander inlägg om montering på
https://www.freeride.se/expert/view.php?person=23

Jag skulle nog inte montera endast genom att ta ut balans punkten på skidan. Balans punkten fungerar till exempel inge vidare om du ska motera en skida med twin tip.

Finns lite olika sätt att ta ut vilken punkt man ska montra efter. Förrutom balans punkten så är även core center en väldigt vanlig punkt att montera efter. Core center får du genom att mäta avtåndet mellan tippen fram på skidan och skidans sista kontakt yta och dela den med två, där ska sedan 3-pin linjen placeras. En annan metod är "ball of foot on center of active surface center" vilket inebär att du monterar så att främre fotknölen hamnar på mitten av skidan aktiva yta. Det är också bra att jämföra med bot center markeringen för alpina skidor. Många skidor verka fungera bra att montera 1-2 cm bakom bc markeringen för alpin åkning, detta kan dock variera mellan olika skidmodeller.

Jag har nyss monterat mina Scratch BC med boot center 1 cm bakom boot center markeringen för alpin åkning (freeride markeringen). Detta eftersom jag läst rekomnedationer att denna monterings punkt ska passa just denna skida bra. Har dock inte testat skidorna än så...

Montera telisbindning
Tackar!

Mattias Unander verkar ha koll på det där, så nu ordnar det sig. Är ju kul att få till det riktigt på en gång istället för att bryta ner skidan med en massa hål!

Montera telisbindning
Det blir mer og mer vanlig og montere med utgangspunkt i boot center markeringen på de fleste typer ski. Man flytter det litt frem eller litt tilbake alt etter type ski og vilke egenskaper man vil ha, men boot center markeringen er utgangspunktet!

Montera telisbindning
Telemarkare har ju sedan länga haft sina egnaideer om det där med montering och att använda skidans balanspunkt är en sådan egensinnig ide. Vem vet, om jag själv band fast mina skidor med kotarmar slingrade runt tårna och sedan företrädelsevis huvudsaklingen ägnade mig åt backhoppning kanske även jag skulle tycka att balanspunktsmodellen vore bra. Eller så skulle jag rent av falla för "chord center" (som den heter, inte core center").

Fast eftersom vi numer åker mas både stabila pjäxor skidor och bindningar har ingen av dessa metoder någon relevans annat än som ren historisk kuriosa (vilket iofs kan vara väl så skoj).

Nej, sanningen är den att det bästa sättat att hitta monteringspunkten för telisar är att göra likadant som man gör med vanliga alpinprylar. Först och främst kollar man efter en bootcentermarkering. Om man liter på sin skidfabrikants omdömme och inte har några speciella preferenser eller tänka använda skidan till någon annan slags åkning än den huvudsakligen är byggd för så monterar man så att telispjäxans bootcenter hamnar över bootcentermarkeringen på skidan. Om man skall vara noga så kan mna räkna bort ca 7-10mm från pjäxans tå när man leter eftersulans mittpunkt (eftersom man liksom står längre bak i en telespjäxa pga dess konstruktion).

Om man nu inte like fullt ut litar på sin fabrikant eller av andra skäl anser sig falla utanför mittfåran (att man åker med hälen lös innebär visserligen att man redan har ett från mittfåran vridet intellekt, men det bortser vi ifrån här) så är nästa steg att gå ut på lämpligt forum och börja diskutera monteringspunkten på den valda skidan. Då får man råd både till (och från)höger och vänster samt både högt och lågt, men med lite tur kan man skilja de rådgivande agnarna från vetet och förstå lite mer om vart man bör montera. På många skidor har det nämligen också en hel del att göra med hur och var man åker.

Slutligen, om man nu vill ha någon slags tumregel för normalmontering så förordar jag starkt att använda den så kallade "ball of foot on middle of running surface"-modellen som Björn refererar till ovan. Det är alltså den "knöl" som man ser strax bakom stortåns fäste (typ där foten slutar om man står på golvet och kraftigt böjer upp stårtån) som skall hamna mitt på skidan. För att hitta mitt på skidan man man lägga den på ett helt plant underlag, trycka ned spannet med en tyngd och föra in t ex ett kreditkort vid nos och tail och sedan mäta ut mitten på sträckan mellan där korten slutar. Som sagt är detta den enda mätmetod som jag tror har någon relevans. För att sedan rent konkret montera som man hamnar "ball on center" så blir det till att kolla vart man står i sin pjäxa, kolla vart pjäxan hamnar i bindningen och sedan se till att montera bindningen så att det blir rätt. Det blir lite mätande och trixande.

För övrigt anser jag att "ball of foot" bör tas som en slagt "kraftcenterpunkt" för åkaren och därmed bör montering alltid relateras till den punkten. Om en fabrikant använder 305mm sula för att hitta sitt rekomenderade bootcenter och det sedan kommer en jätte med 370mm sula så bör man räkna om originalmoteringsanvisningen till "ball för 305mm" och sedan sätta den stora pjäxan relativt den platsen. På mina egna plattkonstruktioner har jag också satt "ball" som den fasta punkten.

HWC HitMe

Montera telisbindning
Att montera boot center över boot center är gott och väl tills man ska åka puder. Då är det inte så kul längre. Tidigare angav många alpinlaggstillverkare inte alls centermarkering, utan trampdyna=ball of foot, dvs grovt sett mitt under bakre kanten på telispjäxans bälg. Detta är generellt en bättre metod att montera, eftersom vi sätter mer press där, både när vi går och åker skidor.
Jag håller inte med om den förenklade synen om mittpunkt ovan, av flera orsaker.
Som telisåkare sätter man mest press under stortåknölen, och bör därför ha denna i närheten av midjan på skidan. Helt i enlighet med sista stycket ovan, som är kloka ord. Men: Beroende på hur skidan är designad ligger sweetspot och mitt på midjeskärningen på helt olika ställen i förhållande till "running surface".
Framåt/bakåt-montering i förhållande till mittpunktsmarkering eller BOF beror på fotstorlek och ifall man ska ha skidan till pist eller puderbruk, hur aktiv bindning man har och hur styva pjäxor man har, hur mycket spann i skida, hur stor framtopp, hur styv skida, ska man gå på tur eller inte? etc etc. No kidding! Styva pjäxor+aktiv bindning+mittpunktsmonterat=dyktendens i puder om man har otur.

Jag sätter mycket press på bakfoten och trivs bäst med ball of foot över rekommenderad alpin boot centermarkering för att få riktigt flyt i lössnö och carvingskär på bakskidan. Dock tappar man ju lite av klippet i ingången i svängen så i praktiken brukar jag montera fram lite, men 25-30mm bakom rekommenderad mittpunkt funkar ofta bra.

Är man däremot pistguru kanske man trivs ypperligt med BC-markering. Eller om man helt enkelt står på framfoten och bara släpar bakskidan. Då kan BC vara en helt OK montering. Att råda folk att montera BC genomgående tror jag dock inte är en bra ide. Framförallt inte när så många twintips är centermarkerade för jibbing.

Balanspunkt funkade hyfsat tidigare, men att använda det på en twintip funkar ju inte alls, av uppenbara skäl.

Siste men inte minst:

När man markerat var man vill montera, men innan man borrar: Lägg skidan på golvet och ställ dig på den. Känns det bra? Ser det OK ut? I så fall funkar det antagligen hyfsat.

Mvh
Mattias Unander
dr Telemark

Montera telisbindning
Jag håller huvudsakligen med dig dr telemark, men resonemangen har en stor lucka och det är den luckan jag börjar lirka lite i i mitt stycke "Om man nu inte liter fullt ut på sin fabrikant..." ovan. Problemet (om man nu ser det som ett problem) är att på senare år så har rekomenderade monteringspunkter börjat variera allt mer på vad som till synes är rätt likartade skidor. Detta gäller inte mist på mer eller mindre jibbanpassade backcoutryskidor. Som exempel kan man ta Völkls klassiker Explosiv och efterträdaren Mantra. För mig är det samma typ av skida med samma användningsområde. Ändå är rek montering på Mantran minst 5-6 centimeter längre fram vilket är på tok för långt fram (fast Explosive är iofs extremt bakmonterad). Och då är inte ens Mantran en riktig twintip.

Så, om man som du har bra koll och speciella preferenser är det inte bra att alls utgår från tillverkarens rekomendationer utan du skulle få betydligt mer konsistenta resultat genom att använda "ball on center" som referens. T ex tror jag du skulle uppleva Explosiven närmast oåkbar med "ball över markerad bootcenter" meden du med "ball över bootcenter" på Mantran kanske fortfarande skulle känna att den var lite för frammonterad (fast troligen skulle det i praktiken vara OK på Mantran pga vissa detaljer i skidans kontruktion - men det kan vi lämna nu).

Så i princip håller jag helt med om din grundsyn att man som någorlunda insatt skidåkare noga bör fundera på hur ens åkning och utrustning för övrigt bör påverka monteringspunkten, det är bara det att jag inte tycker markerad bootcenter funkar som referens när man är inne på den detaljnivån.

Det är en sak till som jag inte håller med om och det är att mindjans placering skulle vara at signifikant betydelse. Eftersom jag är lite intresserade av attt hitta samband och förklaringar i största allmänhet har jag gjort rätt mycket mätningar där jag kollat på midjan, rek montering, running surface etc etc. Det verkar i princip inte finnas någon samband mellan midjans placering och rek monteringspunkt. Och detta gäller även om man inte tar med jibbanpassade skidor. Trots allt får man ju gissa att tillverkarna av t ex pistskidor ändå sätter rek monteringspunkt där de anser att den bör ligga och av den anledningen så är jag alltså intemed på att midjans placering är speciellt relevant. När det gäller puderåkning är jag däremot helt överens om att detaljer som spann pch profilen i allmänhet spelar stor roll.

HitMe

Montera telisbindning
Aha. Nu läste jag ditt inlägg en gång till, lite långsammare. Jag tyckte att du rekommenderade boot center, men det gör du ju inte riktigt. Däremot skulle jag inte gå så långt som att generellt rekommendera "center of running surface" som bra utgångspunkt. Det är en utmärkt rekommendation för piståkning och framfotsdominanta åkare, men är för långt fram för puder och bakfotsåkning på många skidor. Det är därför jag brukar rekommendera att man jämför olika monteringsanvisningar med varandra, för att få en känsla för hur skidan egentligen är skapt innan man borrar.

Mitt resonemang om midjan bygger på att mitten av midjan brukar sammanfalla med var man tillverkaren tänkt att kraftfokus ska ligga. (Men inte alltid). Det påverkar pistegenskapern avsevärt om man hamnar långt från denna med sin tryckpunkt.
Skidans flex påverkar ju var man kan stå monterad och hänger ihop med tillverkarens rekommendationer. Ta en titt i senaste Fri Flyt så finns en intressant graf över flexfördelningen på en rad fetingar. Det är därför man bör fundera lite över monteringsrekommendationen trots allt.

Ditt resonemang om trampdynan som kraftcentrum håller jag f.ö. helt med om. Det tar jag alltid i beaktande när jag skruvar mina egna skidor.

Jag tror vi är överens om att det är riktig soppa att montera telisar.
Jag monterade nyligen ett par Goodhaskis med 7tm PowerTour. (Testrapport kommer snart)
Jag satte bindningen 2cm bakom 7tms rekommendation i förhållande till bootcentermarkering. Det betydde i praktiken 1cm framför effektiv CC dvs hyfsat långt bak, och nära kontaktytemittmontering. (Skidan är rekommenderad att monteras väldigt långt fram, tänkt som jibbskida enl. Goodha...)
Det funkade finfint i pist, men eftersom skidan har väldigt mycket spann och ganska låg topp dök den som U137 i 40cm puder. (Jo, jag gick också på grund, men hade ryggplatta på som tur var.)
Eftersom det var en testskida tvekade jag inte en sekund utan monterade bak ytterligare 15mm och plötsligt var den kanonkul både i och utanför pisten, fick ett helt annat flyt och bättre skär på bakskidan. Det intressanta var att den blev bättre i parallellåkning också, trots att jag stod långt bakom rekommendation. Makes you wonder...

Tar man en titt så står jag nu med trampdynan nära BC-markeringen. Detta är inte sällan fallet på dagens skidor efter att man testar lite olika monteringar. (Alla mina skidor har flera uppsättningar hål...) Och jag dristar mig därför att avråda från att montera BC över BC om man inte är helt säker på att det är så man vill ha det för jibbing etc... Många av skidorna på marknaden just nu är ju frammonterade. Explosifs bakmonterade läge börjar bli sällsynt. Tyvärr, skulle jag vilja tillägga eftersom de allra flesta skidorna faktiskt åks framåt och inte bakåt, även om kidsen i parken och tillverkarnas reklam gärna vill få oss att tro att baklängeslandningar i puder är enda vägen till sann lycka i backen.

Mattias

Montera telisbindning
Nu tror jag snart att jag läst allt som står om att montera telisbindning på det här forumet, samt även en hel del på andra håll på nätet och jag kan bara hålla med, det är en djungel!

Jag har ett par Scott Santiago Mission och jag har ett problem...jag hittar ingen BC-markering. (Saknas det på dem?) Jag trodde att jag hade löst det ända tills jag hittade den här tråden och såg att "Running surface" kanske inte var helt optimalt att utgå ifrån. Har ni några tips för hur jag ska avgöra var jag ska montera mina bindningar?

Montera telisbindning
Nja, njo, alltså - det kan vara en bra startpunkt, men jag brukar alltså råda till att jämföra med effektiv CC och ögonmått. Ofta monterar jag nånstans mitt emellan CC och mitten på snökontaktytan. Kom bara ihåg att CC-monteringen utgår ifrån 3-pin-linjen och snökontakt (running surface) utgår ifrån trampdynan dvs ungefärligen nedre kanten på pjäxans böjveck.
Det finns säkert ett litet streck nånstans, men bry dig inte om det. Mät 2 gånger, borra en gång och var glad.

Montera telisbindning
Tjena Grabbar!

Lägger upp blackdiamonds monteringsanvisning som ett exempel på hur de har tänkt sig.
bdmontering.jpg

Den linjen man får fram mellan de två linjerna (A och B, lite otydligt på bilden kanske) är den skallade 3-pin-linjen.

kanske blir lättare att se om man sparar filen separat och öppnar den utan freerides hjälp.

Senast ändrad:
Montera telisbindning
Hmm... nu blir rejält fundersam...

Jag är helt färsk till telemark världen, men vet hur mycket jag älskar att surfa puder, vet att jag kommer åka mycket backcountry och borde då lyssna till att montera bindningen en extra bit bakom bootcenter vad jag förstår.. nu är det så att jag har scottybob skidor och de har ju sin grej med olika skärning på sidorna... skall jag bara lita på att de vet vad de gör för skidan är ju en "ren" tele-skida och rätt fet (139/98/--) och bara hoppas på att den håller sig flytande? skall slänga på 7tm power om det berör?!

Montera telisbindning
Aloha!

Från att tidigare åkt på utrustning sedan 80-talet (Asolo pjuck och Fischer expeditionskidor) skramlade jag nu ihop mig en lite nyare utrustning. Hittade ett par gamla men oanvända Rossignol Bandit X på 184cm med Rottefella Cobra Carve med 20mm platta monterad.

Antagligen har jag mycket större fötter än vad tidigare ägare hade då jag fick köpa nya krokar (small var monterat och bytte till large). Pjäxan är en Scarpa T1 och sulan mäter 347mm (storlek 11).

Enligt instruktionerna i inläggen ovan så verkar bindningen sitta 3 cm bakom en sk CC 3pins mätning då man mäter från spets till bakre punkt innan baktippen efter de mätningar jag gjort verkar bindningen vara monterad utan hänsyn till bakre tipp?.

Med mina jätteblad till pjuck får jag då Ball of foot on center (eller eg själva trampdynan) ganska precis i höjd med centermarkeringen på skidan. Dvs mycket långt ifrån Boot Center skidmarkeringscenters montering (6cm).

Någon som har tips på hur långt jag ska flytta fram bindningen på denna skida av "gammal" modell? Eller var dom mer bakmonterade förr?

En teori jag har är att kanske att flytta fram bindningen 3cm kan vara lagom? (och 2cm på klackpucken för att få sulan innanför)

Jag kommer mestadels att åka pist tills jag fått igång flåset igen efter några års avhållsamhet från telemarkåkandet...

Upplevde dock en otroligt positiv förändring i åkandet jämfört med mina gamla prylar och upptäckte att det går att skära svängarna istället för att sladda ner för pisten och dessutom låta bakskidan aktiveras istället för att bara släpa med, men som sagt har ju ingen erfarenhet av "modernare" utrustning och hur bindningarna bör vara monterade men det känns som om jag står lite långt bak på skidorna???

Bilder:
Markering från Vänster:
1. Skidmarkering för bc
2. Mitt på aktiva snöytan
3. CC mätt från tippen till punkten där baktippen släpper marken
Telemark+004b.JPG

Telemark+001.jpg

Skidan:
Bandit+X.jpg

Senast ändrad:
Montera telisbindning
Fortsättning på inlägget ovan:
Fler mätningar:
Avståndet mellan skidans bc-markering och 3-pin på bindningen är 11cm.

Någon som har någon idé var bindningen ska placeras med hänsyn till min skostorlek (340mm på sulan)?

Montera telisbindning
Som sagt är det mycket personliga preferenser som avgör. Du kan nog läsa dig till en hel del teori ovan i tråden. Dock har du ju redan kört skidan och verkar ha upplevt det hyfsat OK. Då skulle jag inte flytta fram allt för radikalt. Vi är ju vanedjur, vi människor. De 3 cm fram du förslår är nog ingen dum ide.

HitMe

Montera telisbindning
Tack för lite input!

Det är lite svårt när man är helt rudis på prylarna. Jag hade skrivit till Rottefella för att försöka få tag på en monteringsanvisning, och detta var svaret jag fick:

"Re. Mounting of telemark bindingsgeneral.
No a days you have to find the tighest part on the skis - very often they have marked this with a line. The middle of your boot sole should stand on this line - this to get the right pressure when you are skiing.

Best rgds
Bente"

Det blev jag ju inte så mycket klokare på, men efter att ha gått igenom denna tråd och mätt ett gäng gånger så blir nog en medelväg med ett framflytt på 3cm bra, då ligger jag på CC 3-pin vilket nog är ganska lagom på dessa skidor

Montera telisbindning
Visst är det lite spännade att Rottefella bstämt sig för att rekommendera uteslutande BC-montering. Detta är tydligen normen för NTN-montering enligt invigda källor. Känns som att man helt inriktat sig på pistorienterad åkning.
Jag fortsätter nog att montera efter CC/BOFCRS beroende på skida.

De 30mm som du själv kommit fram till blir säkert bra.

Montera telisbindning
Tog faktist hjälp av AlpinGaraget till slut, och de tog fram balanspunkt och CC etc och utifrån det tog hänsyn till mina något stora sulor, och till slut blev det en framflytt på drygt 2 cm (vilket visade sig vara ganska precis CC på 3-pins positionen vid nogrannare mätning). Det både känns och ser helt ok ut nu. Har iofs endast testat att "åka" i vardagsrummet då det är värsta sommaren i Sthlm nu. Men det är dags om 2 veckor så då vet jag hur bra det blev.

Jag kollade hur en bc placering skulle bli med mina 340mm sulor och det blir VÄLDIGT långt fram (nästan så man kan pilla med tåna på skidspetsen...) Så lite lustigt är Rottefellas generella rekomendation...

Montera telisbindning
Generellt så kan man säga att bakmotering ger bättre långsväng (håller kvar bättre i utgång av sväng) och frammontering ger en bättre kortsväng (snabbare in i sväng).
Dock utan att ta hänsyn till off-pist åkning.
Ska man gröta ihop det ännu mer så kan man säga att när man åker så har man hältryck på främre skidan och tåtryck på bakre, vilket leder till att man borde frammontera ena och bakmotera andra :-)
- anders

Montera telisbindning
BjornV sa:
Läs Mattias Unander inlägg om montering på
https://www.freeride.se/expert/view.php?person=23

Jag har nyss monterat mina Scratch BC med boot center 1 cm bakom boot center markeringen för alpin åkning (freeride markeringen). Detta eftersom jag läst rekomnedationer att denna monterings punkt ska passa just denna skida bra. Har dock inte testat skidorna än så...
Blir inte det nästan frammonterat?
Hur funkar denna setup, vill gärna ha rapport, tänkte montera ett par scratch bc snart!
/newbie

Senast ändrad:
Montera telisbindning
kolla även www.telemark.se. Sveriges största telisklubb. Sättet de lär ut telisåkning på är vägledande för landslaget. Det som de inte vet är inte värt att veta.

Tillbaka
Topp