Montering av binding på puder lagg!

• Trådstartare Trådstartare ETG
  • Start datum Start datum

ETG

Ny medlem
Ska köpa nya lagg snart, blir Armada JJ eller ett par Atomic Ben Chetler.
Vill bara höra med er kunniga, om hur olika egenskaper skidorna får hur man monterar bindingen.
Ska man köra stumt på -5 som är "Factory recommended" eller köra med montering lite längre fram? typ -2, -3

Väger 70 friska och är 183 lång. Kommer mest köra offpist, Skogspuder ju det utlimata! om det bjuds d.v.s

Mvh Erik

Jag förstår...får se vad det blir för montering, längre bak ger bättre puderåkning och längre fram ger lite bättre jibbåkning eller är jag helt ute och cyklar? Hur är laggen å åka på då??

själv kör jag Armada JJ dom är skit feta. men du kanske ska satsa på Bens lagg du tror jag.
läjters.

Jag kör mina +2 Midsole alltså längrefram, inte märkt någon skillnad i pudret alls. Den har bara blivit lekfullare och känns mycket kortare än vad den är. Kan till lägga och säga att jag kör på JJs.

OK, har lagt en liten beställning på ett par Atomic BC med -3 montering. kommer säkert bli kanon bra! blire dåligt får jag ta mina fischer pistsmiskar skidor!

Jag har ett par bents monterade 1,5-2cm bakom mitten, det känns absolut inte för långt fram! Jag har kört mycket puder och de känns perfekt! Kan tänka mig att om du köper ett par JJ's kanske man ska montera lite längre bak eftersom de är styvare i tailen. Tycker du ska köra på ett par bents och montera -2cm, sjukt rolig och "poppig" skida!

fint som snus! då blir -3 frånt center säkert perfekt! Då saknar jag bara lite puder snö...

Ewestman sa:
Jag har ett par bents monterade 1,5-2cm bakom mitten, det känns absolut inte för långt fram! Jag har kört mycket puder och de känns perfekt! Kan tänka mig att om du köper ett par JJ's kanske man ska montera lite längre bak eftersom de är styvare i tailen.
Varför bör man montera bak en skida för att den är styvare i tailen? Hade du nämnt ngt som tex att JJ är smalare än bents hade jag köpt det. Vad vinner/undviker man med en sådan montering?

en fråga! vad betyder midsole? är det rekommended montering från fabrik? har ett par amrada jj som ska monteras.

ETG sa:
Ska köpa nya lagg snart, blir Armada JJ eller ett par Atomic Ben Chetler.
Vill bara höra med er kunniga, om hur olika egenskaper skidorna får hur man monterar bindingen.
Ska man köra stumt på -5 som är "Factory recommended" eller köra med montering lite längre fram? typ -2, -3

Väger 70 friska och är 183 lång. Kommer mest köra offpist, Skogspuder ju det utlimata! om det bjuds d.v.s

Mvh Erik
Skulle säga att det beror lite på hur du vill åka.
Lite riktlinjer:

-5 om du tänker köra större åk och inte bryr dig så mycket om "jibb"-egenskaper. Skidorna kommer fortfarande vara betydligt lekfullare än en lite lite rakare/styvare "offpistskida"

- 2/-3cm om du vill ha dina skidor att snurra/lek runt med i offpisten. Man tappar rätt mycket stabilitet med en montering på -2/-3 men sidorna blir tokigt smidiga!

Snödjup

Tillbaka
Topp