Montering av Diamir på Rossignol Powderbird

bosse61

Ny medlem
På mina nya Rossignol Powderbird finns två markeringar, en vid skidans mitt som är märkt telemark och en markering märkt Randonee placerad ca 10 cm bakåt. Handlaren har monterat Diamirbindningen så att leden på främre delen av bindningen ligger ungefär vid telemarksmarkeringen. Detta gör att boot center (på pjäxan) ligger ca 5 cm bakom Randonee markeringen. Är detta rätt monterat? Om inte, hur påverkar det åkningen?

Bosse

Låter lite skumt faktiskt. Jag har inte så grymt bra koll på det där, men det låter som om han har monterat bindningen på telis-platsen.
Då monterar man med boot-lip vid strecket har jag för mig.
Om det är som du säger, 5 cm bakmonterat, så kommer du nog inte ha problem med att skidorna dyker i puder iaf. Den saken är säker! Däremot blir det nog inte så roliga pistegenskaper...

Prata med den som monterade och ifrågasätt! Har han en vettig förklaring, så är det väl inte så mycket att snacka om.

Du har fått dina bindningar felmonterade! Jag personligen skulle inte ta emot ett par felborrade skidor om jag inte fick ett jäkligt stort prisavdrag. Då randonee markeringen är menad att vara på pjäxans mitt (som du antyder) så kommer resultatet bli ett par skidor som vill gå rakt fram. Randoneemarkeringar brukar vara lite längre bak från början bara för att skidorna inte ska dyka i lössnön. Att få bindningarna ytterligare fem cm bakåt ska du inte tolerera.
Om du väljer att ta dessa skidor efter ommontering så se till att hålen blir ordentligt uppfyllda så att det inte kommer in fukt där då detta kan påverka skidans kärna i framtiden. Begär dock prisavdrag för denna lösning. Annars begär att få bindningen rätt monterad på ett par andra skidor.
Lycka till och ge dig inte i denna frågan!

Tillbaka
Topp