Montering av Scott P4!

raggaren

Medlem
Montering av Scott P4!
Hej

Håller på att montera en binding på mina Scott P4 181. Vill använda dom som frikåkningskidor och kommer inte jibba mycket på dom.
Om jag monterar dom efter monteringspunkten känns det som dom blir helt mittmonterade... Borde jag därför montera dom t. ex. 1-2 cm bakom monteringspunkten för att få bättre offpisteegenskapar? Hur påverkar det i så fall åkegenskaperna i pisten? Ibland känns det som att man är tvungen att åka med extra stor bakvikt i lössnö på en mittmonterad skida, och det är väl det jag gärna vill undvika...

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Montering av Scott P4!
Montera bak dem 2.5cm, det kommer att ge dem mycket bättre pist och offpist egenskaper men sämre i parken.
Regeln är tån på skidans mittpunkt för "vanlig" montering

Montering av Scott P4!
Vad står det på den monteringspunkten raggaren, core center, boot midsole, midsole, factory recommended eller helt enkelt bara ett streck rakt över skidan? Finns det fler monteringspunkter?

Jag har utgått från att boot midsole/midsole/ett streck rakt över skidan oftast betyder skärningens mitt eller åtminstone vad fabriken/skidbyggaren rekommenderar för att få ut mest av skidan. Tänker jag fel då?

Är det då inte bättre att montera bindningen så att midsole på skidan matchar midsole på pjäxan Anders? Jag är väl medveten om att det i och för sig kan bli exakt samma sak som att montera tån på skidans mittpunkt. Tån på skidans mittpunkt låter lite luddigt bara =).

Att bl a Line skriver ut "stance back" i sina specifikationer om skidorna tycker jag är väldigt bra. M.a.o. hur långt bak monteringspunkten är från skidans mittpunkt.
Mothership 185: 83 mm
EP Pro 185: 20 mm
Chronic 181: 62 mm
Invader 178: 0 mm
Notera skillnaderna, tänkvärt när man ska montera bindningen, och även kanske när man väljer skidor.

Senast ändrad:
Montering av Scott P4!
Fan jag har inte skidorna här just nu... Ska kolla om det står något specifikt vid monterigspunkten i eftermiddag!
Ju det är väl egentligen mest rätt att matcha skidan midsole mot pjäxans midsole. Men Scott P4 är väl av Scott mest tänkt som en backcountry jibb skida, och jag ska väl mest använda för den för stora svänger i lössnö och droppa klippor... Det är därför jag tror att 2 cm bakom monteringspunkten kommer funka..
Har en bekannt som har samma skida skida med en 2-3 cm bakmontered binding, han är nöjd iaf...

Thanx again

Montering av Scott P4!
-1 till -3 beroende på din vikt skulle ja säga men en höft säger -2cm. spec på dom här laggen eftersom de är byggda för just det du ska använda dom till. Du tappar ytterst lite i pistegenskaperna med en -2:a och du får ut allt ur skidan i bättre snöförhållanden

Montering av Scott P4!
Om du skall droppa en massa klippor, hur klokt var det då att köpa en skida som är mjukare bak än fram?

Montering av Scott P4!
Hur tänker du Carled?
Går det inte att droppa klippor med P4 bara för att den är lite mjukare bak än fram?

Visst, det kanske inte är det optimala om det är hockeyrinksföre och brant som skräcken men att döma av vad raggaren skriver är det heller inte vad han är ute efter.

Det bästa vore kanske om man hade en caddie (som i golf) med sig som bar ens 11 par lagg med olika rocker, styvhet, längd samt midja. När man har kollat in droppet och granskat det rejält (självklart i samråd med ens caddie) tar caddien fram det vapen (lagg) han anser sig passa bäst för just det droppet, sen kan man köra, absolut inte innan.

Senast ändrad:
Montering av Scott P4!
Hehe
Klart man kan droppa klippor och windlips med en P4, även om det finns bättre...
Nej men som EricW skriver, tror jag inte heller att man tappar jättemckt i pistegenskaperna med en -2:a...
Men roligt att höra era åsikter..... lutar åt en -2:a ;-)

Montering av Scott P4!
Klart att det finns bättre skidor att droppa med än ett par P4. Men vafan...jag tror faktiskt på att köra dom på strecket för att få lite extra tail att jobba med i landningarna....man landar ju faktiskt inte alltid perfa.

https://www.freeride.se/blog/krillandphillvideoblog/
kolla in avsnittet då Philip kör canadian freeskiing open. Han köttade runt på ett par P4 i 191 iofs ..men ja...han drar på som fan i vart fall.

Montering av Scott P4!
Lima-ko sa:
Vad står det på den monteringspunkten raggaren, core center, boot midsole, midsole, factory recommended eller helt enkelt bara ett streck rakt över skidan? Finns det fler monteringspunkter?

Jag har utgått från att boot midsole/midsole/ett streck rakt över skidan oftast betyder skärningens mitt eller åtminstone vad fabriken/skidbyggaren rekommenderar för att få ut mest av skidan. Tänker jag fel då?

Är det då inte bättre att montera bindningen så att midsole på skidan matchar midsole på pjäxan Anders? Jag är väl medveten om att det i och för sig kan bli exakt samma sak som att montera tån på skidans mittpunkt. Tån på skidans mittpunkt låter lite luddigt bara =).
Jo det kan jag hålla med om (lite luddigt alltså)
Nu har jag för mig att det inte står något på P4 och att sträcket faktiskt markerar för mittmontering.
Sen är det ju så att tillverkare ibland inte tänker att man vill använda skidan på samma sätt som de har tänkt på. Dvs Scott P3 och P4 är båda menade som jibb skidor men de är schysta som "vanliga skidor" och då får man ut mer om man bakmonterar men man tappar i rotationerna i luften (vilket tillverkarna verkar tro är det man gör mest)
Lima-ko, int f-n hoppar du mer än du åker? Det bästa är när de markerar som Line gör.

Montering av Scott P4!
Hej,

Jag har ett par Scott P4 och jag måste först säga att jag tycker det är en grymt rolig och skön offpistskida. Den är relativt mjuk vilket jag tycker bidrar till att den flyter på snön.

Skidan går ju att landa switch med, men måtten (134/108/123 på 181 modellen) gör den väl knappast till en "jibb-skida" som någon anmärkte på. Nu är jag ju inte extremt duktig åkare men jag kan definitivt köra hårt på skidan utan att den tappar stabiliteten.

Jag har mina monterade 1cm bakom strecket och jag är väldigt nöjd med det när jag åker djup snö (20-30cm), men samtidigt så måste jag ju tyvärr köra en hel del i pisten och det funkar bra där tycker jag.

lycka till

/Rob

Edit: Jag kan tänka mig att jag skulle vilja ha 2cm bakmontering om jag åkte mycket i djupare snö än vad jag oftast får, eller om jag hade fler av dom puderdagar jag vill ha.

Senast ändrad:
Montering av Scott P4!
Om strecket på P4 markerar mittmontering är jag helt med på ditt tänk Anders.
Och du har även helt rätt i att jag inte hoppar mer än vad jag åker, jag värdesätter oftast allroundegenskaperna högst. Därför föredrar jag skidor, även fast det rör sig om en ren parkskida, som har skärningens mitt en bit bakom mitten.

Vad jag tror Anders menar Linearob13 är att Scott P4 och P3 funkar utmärkt som vanliga lagg att använda till lite allt möjligt. Just därför är det inte bara skidans mått som spelar roll, även montering. Att mittmontera en skida som inte är symmetrisk dödar nämligen stora delar av allroundegenskaperna.

Jag personligen tycker att en välbyggd rejäl twintip med lite sväng i är bland det mest allroundbetonade man kan ha under fötterna.

Senast ändrad:
Montering av Scott P4!
Hej igen,

Som jag ser det är strecket på skidan anpassat med tanke på den åkning som skidan är avsedd för, det vill säga för användning i djup snö.

I vilket fall kan jag ju försöka precisera hur jag uppfattar skidan. Jag kan då hålla med några av tidigare talare genom att säga att det är den bakre delen som flexar, men även den främre delen av nosen flexar ganska lätt känns det som. Mitt intryck är därför att det är viktigt att kunna ha kontroll på den mittersta och främre delen för att kunna utnyttja den stabilitet som faktiskt skidan har, självklart främst när det blir hårdare underlag.

När jag hörde mig för om monteringen så kom jag fram till att den typ av montering som många rekommenderade var allt ifrån +1 till -1.5 cm beroende på om dom använde den enbart i puder eller ganska mycket i pisten också. Faktiskt hade några monterat om sina P4 en lite bit framåt mot vad dom hade provat från början.

Jag har som jag sa tidigare -1 cm och är nöjd med det. Var och en måste ju väga in sin egen åkning och så vidare men detta är iallafall mitt försök till att komma med ett råd baserat på mina erfarenheter av skidan och det jag läst om när jag funderade över monteringen.

Ha det bra

Rob

Ps. Om du testar att montera -2cm skulle det vara intressant att få veta hur det blev. Om det slutar med att du monterar om dom en gång så är det ju inte hela världen.

Senast ändrad:
Montering av Scott P4!
Som svar på responsen från mitt förra inlägg så tyckte jag personligen att P4 kanske inte var det ultimata om man skall köra stora svängar och droppa klippor och inte jibba någonting, men P4 är fortfarande en bra skida som verkligen klarar allt!

Men sen vet man ju inte om raggarn hittade ett par lagg jättebilligt någonstans och inte kunde hålla sig, då är det ju skitsamma.

Jag skulle ha bakmonterad 2cm, just p.g.a. att Scott säkert placerat strecket med tanke på ev. jibbande...

Montering av Scott P4!
Carled sa:
Som svar på responsen från mitt förra inlägg så tyckte jag personligen att P4 kanske inte var det ultimata om man skall köra stora svängar och droppa klippor och inte jibba någonting, men P4 är fortfarande en bra skida som verkligen klarar allt!

Men sen vet man ju inte om raggarn hittade ett par lagg jättebilligt någonstans och inte kunde hålla sig, då är det ju skitsamma.

Jag skulle ha bakmonterad 2cm, just p.g.a. att Scott säkert placerat strecket med tanke på ev. jibbande...
Men p4an är ju mer en allroundskida än jibbskida. Att hoppa klippor och köra puder går nog med än bra med den skidan, sen om man vill snurra ett halvt varv i luften går ju det också bra...

Med tanke på dess bredd skulle ju aldrig jag centrera utan köra på 2-3cm bakom mittpunkten.

Montering av Scott P4!
På mina 191 P4 ligger den enda strecket 105,5 cm från skidans tip och 85,5 cm från tail. Jag har mina monterade på +2,5 för allroundbruk och är nöjd med det.

Montering av Scott P4!
Lima-ko sa:
Vad jag tror Anders menar Linearob13 är att Scott P4 och P3 funkar utmärkt som vanliga lagg att använda till lite allt möjligt. Just därför är det inte bara skidans mått som spelar roll, även montering. Att mittmontera en skida som inte är symmetrisk dödar nämligen stora delar av allroundegenskaperna.

Jag personligen tycker att en välbyggd rejäl twintip med lite sväng i är bland det mest allroundbetonade man kan ha under fötterna.
Kan bara hålla med dig en bra twintip med mycket sväng är en perfekt skida.
Jag har haft P3 under tre år och den har fått jobba hårt, ibörjan mittmonterad och sen bakmonterad och då blev den mycket bättre som allroundskida.
Och innan jag bestämde mig för att montera bak 2,5cm så kollade jag balansen, måttade och hade mig innan jag bestämde mig för just 2,5cm.

Tillbaka
Topp