Montering - Fel?

• Trådstartare Trådstartare effeh
  • Start datum Start datum
Montering - Fel?
Eftersom tråden ändå har vandrat sig en bit från ursprunget kan jag inte låta bli att nöjt konstatera att den vetenskapliga metoden än en gång har vunnit en seger. Två kontrahenter, låt oss kalla dem Ha och Hs har sinsemellan motsägande uppgifter angående förekomsten av en titanplatta för bindningsmontering i en viss skidmodell.

Att båda parter enbart upprepar sina argument gör ingen spännande läsning, men efter tekniska problem får vi en länk till ett brev som avgör saken. Ett bevis! Ah, så trevligt. Nu kan man läsa om den tidigare argumentationen med det i bakhuvudet och inse att vetande är bättre än tro och att man skall vara försiktigt med påstående om man inte vet.

För att citera en gammal slagdänga från Dire Straits: "Two men say they're Jesus, one of them must be wrong". Betänk dock att båda två kan ha fel.

Montering - Fel?
liszt sa:
Eftersom tråden ändå har vandrat sig en bit från ursprunget kan jag inte låta bli att nöjt konstatera att den vetenskapliga metoden än en gång har vunnit en seger. Två kontrahenter, låt oss kalla dem Ha och Hs har sinsemellan motsägande uppgifter angående förekomsten av en titanplatta för bindningsmontering i en viss skidmodell.

Att båda parter enbart upprepar sina argument gör ingen spännande läsning, men efter tekniska problem får vi en länk till ett brev som avgör saken. Ett bevis! Ah, så trevligt. Nu kan man läsa om den tidigare argumentationen med det i bakhuvudet och inse att vetande är bättre än tro och att man skall vara försiktigt med påstående om man inte vet.

För att citera en gammal slagdänga från Dire Straits: "Two men say they're Jesus, one of them must be wrong". Betänk dock att båda två kan ha fel.
ok

Montering - Fel?
då måste jag få fråga ännu en gång.. kanske hasse skidmontör kan svara.
blir det ingen kvaliteförsämring på en ommonterad pluggad skida gämtemot en utan massa onödigt borrade hål?!

Montering - Fel?
Nej en skida blir inte svagare om du monterar om den så länge du pluggar den m.m...

//H

Montering - Fel?
då kanske någon trvlig själ kan svara på ifall man förstör åkegenskaperna på t.e.x ett par k2 public enemy nämnvärt om man monterar skidan "core center" ? alltså inte "true" och inte "standard"?

Montering - Fel?
Det bästa du kan säga för att dom ska fatta är att du vill ha dom HELT mittmonterade, dvs lika långt från mittpunkten på pjäxan fram till nosen som mittpunkten på pjäxan bak till tailen

Montering - Fel?
Under Jib academy flottsbro. så for jag å köpte nya skis på alpingaraget. sa jag pjäx storlken å allt det där. sen for jag å skulle testa skisen i backen köper kort å ska knäppa på mig skidorna. å märker att dom har monterat förlitet :S:S så jag tog dom till mina släktingar å borrade nya hål ...... dåligt av alpingaraget :C

Montering - Fel?
milmil sa:
då kanske någon trvlig själ kan svara på ifall man förstör åkegenskaperna på t.e.x ett par k2 public enemy nämnvärt om man monterar skidan "core center" ? alltså inte "true" och inte "standard"?
Du förstör juh dom inte, du anpassar bara efter vad du är ute efter.
En par public enemy bör du mittmontera då det i huvudsak är en jibbskida. Man mittmonterar ofta för att få bättre jämnvikt vid rotation & för att lättre kunna åka fakie, finns även dom som frammonterar lite.
Detta gör juh dock att skidans åkegenskaper försämras lite jämfört med bakmontering.
Och då tvärtom om du skulle bakmontera, då kommer dom gå bättre i pist men sämre att snurra & åka fakie med.

Montering - Fel?
Carled sa:
Mitt tips är: köp symetriska skidor om ni vill mittmontera, annars skall ni inte mittmontera...
japp det tycker man ju låter jävligt bra, det håller jag med om. men jag har ett par symmetriska, fischer addict. o när jag lämnar in dom på montering hos alpint och säger att jag vill ha bindningen monterad på skidans mitt så får jag tillbaka dom med en frammontering på ngn centimeter. hur lyckas man med det?

Senast ändrad:
Montering - Fel?
Hjalle_S sa:
Och du! om det där är dynastar troublemaker 155 eller 165 ska du åt helvete inte mittmontera dem, 155 och 165:an har nämligen inget fäste för mittmontering utan bara under standardmonteringspunkten vilket kommer leda till att dina bindningar kommer lossna direkt.
jag har 175, det funkar på dom eller?

Montering - Fel?
LÅNAR tråden lite jag har bakmonterade 159 fujative är det någon som vet om det går bra att mittmontera dom så dom inte hela tiden löser ut?

Montering - Fel?
det ä ju inte bakmontering som gör att skidorna löser ut direkt smarthuvve! troligen din sugiga bindning, skrua åt den hårdare då. du kan väl mittmontera skidorna med det kan ju vara kul !

Montering - Fel?
Visste inte ens om att det fanns railförstärkare till skidan. Ger det något att köpa om man railar mkt? Sen en grej till, allt himla tjat om montering. Ska köpa nya jibbskidor i år och vad rekommenderar ni mig att ha för bindning om jag främst åker park. Kanske 80% parkåkning resten offpist/pist. Ska jag köra på truecenter, core center, standard? Vad är det för skildnad? Vad är bäst att ha? hjälp hjälp plz :)

Montering - Fel?
Dustbin_Dan sa:
Stadig sa:
Hjalle S har säkert rätt. Jag vet att det gäller K2 fujative också enligt många på newschoolers.com.
Tur jag har att min bindning sitter kvar isåfall.
Jag kör med Fujative med corecenter + 4cm, funkar hur bra som helst.
Men det kanske är lite och ta i efter knappt 4 åk med dem,
jag säger dock till om de bryts etc osv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp