mrtnpttrssn
Medlem
Monteringspunkt för Extrem Project 100
I slutet av förra säsongen köpte jag ett par Extrem Project 100 och lät montera en Marker Jester bindning enligt Extrems rekommenderade monteringspunkt. Den ska enligt Extrem ligga på 47% av längden mellan skidans bakre och främre kontaktpunkt. I och med att det är förhållandevis mer rocker fram än bak hamnar bindningen ändå en bit bak, men jag har inte mätt exakt hur långt bak från true center. Eftersom det var sent på säsongen åkte jag aldrig på skidan utan tog de första svängarna den här säsongen. Jag köpte även ett par nya pjäxor med 5 mm längre sulmått än pjäxorna som bindningarna är monterade efter, vilket har resulterat i att bindningen nu sitter 2,5 mm bakom den rekommenderade monteringspunkten.
Nu till problemet.. När jag åker på skidan upplever jag ibland att jag får bakvikt när jag svänger. Det känns som att skidan svänger framför min kropp, vilket resulterar i bakvikten. Jag kommer tidigare från ett par symmetriska mittmonterade parkskidor. Kan det ha att göra med att jag är ovan med monteringspunkten på mina P100? Jag har hittills åkt 11 dagar på skidorna och även om det känns något bättre nu är det ännu inte helt bra. Skulle jag tjäna på att montera bindningarna något längre fram? Jag föredrar en lekfull skida och tycker om att köra lite hopp här och där, men jag befinner mig mest i pisten och vill ha en skida som biter sig fast, något som jag tycker P100 gör. Alla ni som kör P100, var har ni monterat era bindningar? Skulle det vara helt vansinnigt att montera dem något framför den rekommenderade monteringspunkten, kanske på 50% av längden mellan bakre och främre kontaktpunkt.
Många frågor, hoppas att det går att få ett bra svar. Tack på förhand!
Nu till problemet.. När jag åker på skidan upplever jag ibland att jag får bakvikt när jag svänger. Det känns som att skidan svänger framför min kropp, vilket resulterar i bakvikten. Jag kommer tidigare från ett par symmetriska mittmonterade parkskidor. Kan det ha att göra med att jag är ovan med monteringspunkten på mina P100? Jag har hittills åkt 11 dagar på skidorna och även om det känns något bättre nu är det ännu inte helt bra. Skulle jag tjäna på att montera bindningarna något längre fram? Jag föredrar en lekfull skida och tycker om att köra lite hopp här och där, men jag befinner mig mest i pisten och vill ha en skida som biter sig fast, något som jag tycker P100 gör. Alla ni som kör P100, var har ni monterat era bindningar? Skulle det vara helt vansinnigt att montera dem något framför den rekommenderade monteringspunkten, kanske på 50% av längden mellan bakre och främre kontaktpunkt.
Många frågor, hoppas att det går att få ett bra svar. Tack på förhand!