Monteringspunkt för Extrem Project 100

mrtnpttrssn

Medlem
I slutet av förra säsongen köpte jag ett par Extrem Project 100 och lät montera en Marker Jester bindning enligt Extrems rekommenderade monteringspunkt. Den ska enligt Extrem ligga på 47% av längden mellan skidans bakre och främre kontaktpunkt. I och med att det är förhållandevis mer rocker fram än bak hamnar bindningen ändå en bit bak, men jag har inte mätt exakt hur långt bak från true center. Eftersom det var sent på säsongen åkte jag aldrig på skidan utan tog de första svängarna den här säsongen. Jag köpte även ett par nya pjäxor med 5 mm längre sulmått än pjäxorna som bindningarna är monterade efter, vilket har resulterat i att bindningen nu sitter 2,5 mm bakom den rekommenderade monteringspunkten.

Nu till problemet.. När jag åker på skidan upplever jag ibland att jag får bakvikt när jag svänger. Det känns som att skidan svänger framför min kropp, vilket resulterar i bakvikten. Jag kommer tidigare från ett par symmetriska mittmonterade parkskidor. Kan det ha att göra med att jag är ovan med monteringspunkten på mina P100? Jag har hittills åkt 11 dagar på skidorna och även om det känns något bättre nu är det ännu inte helt bra. Skulle jag tjäna på att montera bindningarna något längre fram? Jag föredrar en lekfull skida och tycker om att köra lite hopp här och där, men jag befinner mig mest i pisten och vill ha en skida som biter sig fast, något som jag tycker P100 gör. Alla ni som kör P100, var har ni monterat era bindningar? Skulle det vara helt vansinnigt att montera dem något framför den rekommenderade monteringspunkten, kanske på 50% av längden mellan bakre och främre kontaktpunkt.

Många frågor, hoppas att det går att få ett bra svar. Tack på förhand!

Det kan absolut vara en bra idé att montera fram bindningarna ett par cm för att undvika lite av känslan som du beskriver. Jag kommer inte ihåg på rak arm hur långt bak från TC som rekommenderad monteringspunkt på P100 ligger, men har för mig att den ligger runt -8 så lite längre fram kommer inte att bli galet centrerat.

Men för att vara säker hade jag försökt skaka fram ett par skidor med demobindning innan jag satte borren i skidorna. Kolla med Extrem direkt om dom har ett par, dom är ett gäng hjälpsamma herrar och bollar nog gärna monteringspunkter. Annars har nog Åre Skidsport eller Hanson demoskidor som du kan låna några timmar och känna efter.

Jag står mitt på rekommenderad punkt med ett par FKS140. Upplever att jag ibland blir kastad i baksätet i bristande skare och i uppkörd kramsnö (alltså förhållanden och inte skidor som är fel). I övrigt helt och hållet som jag vill ha det.

Jag är väldigt nöjd med mina 186or, upplever dom dock inte som speciellt lekfulla, utan snarare som en trygg följeslagare på berget. En väldigt rolig och inspirerande skida, men lek är inte det första jag förknippar den med.

Senast ändrad:
Har också monterat mina Jester enl. anvisad monteringspunkt och är helnöjd med skidorna. Väldigt neutrala i uppförsel.

Jag kör +1cm från märket på mina efter att ha testat fram och tillbaka med demobindning. Det är inga som helst problem att gå fram mer än så om man är van vid centermonterat.

Tack för alla bra svar! Jag ska höra lite med Extrem och se om jag kan skaka fram ett par demoskidor hos Skidsport eller Hanson för att hitta rätt monteringspunkt, men framflyttning blir det i alla fall.

Tjena!

Ska välja monteringspunkt på mina Project 100 nu och täntke höra med er om lite tips, hyrde ett par nu i åre hos skidsport för att testa i 3 dagar. Veckan innan har jag varit i Alperna och åkt på en Soul 7 188 vilket jag tyckte va en riktigt skön skida som va enkel att lägga på kant, hoppades nu på att project 100an skulle vara liknande eller enklare, men nu när jag testade den så hade jag svårigheter att få in på skär. Ska dock nämna att det är lite oschysst att jämföra skidorna då föret i alperna var mer eller mindre perfekt och i åre va det riktigt dåligt enligt mig.
Det blev mest sladdsvängar, få backar va öppna pga blåst och mycket slush, men sista dagen så frågade jag runt lite och fick svar om att jag skulle köra mer framåt vikt eller dra fram bindningen lite, testade att dra framvikten, det funkade, blev lättare att komma på skär men det va väldigt ovant och kändes läskigt, men testade också att dra fram bootcenter 3cm vilket gjorde det grymt mycket bättre. Tänkte inte mycket på hur långt fram jag drog den och testade heller inte runt vad som kändes bra, men +3 kändes bättre än 0 iaf.

Min fråga är då om 3cm är för mycket? Osäker också då jag inte fick testa skidan i en bra miljö då i de backar som va öppna i åre inte gav ett rättvist före =/

Tack på förhand!

Köpte själv ett par för några veckor sedan.
Var oxså osäker på monteringspunkten. Så jag kontaktade Extreme och fick snabbt svar av Stefan Cederberg.

Han tyckte inte att jag skulle flytta fram bindningen.
Monteringspunkten som är rekommenderad är fram testad under en längre tid , och noga utvald för att skidan ska få en optimal performance in och ur sväng. Och i så många snöförhållanden som möjligt.

Men du gör ju som du vill. Och här över har du ju någon/ några som flyttat fram.

Men som sagt, det var vad Extreme sa när jag frågade.

Ruben sa:
Köpte själv ett par för några veckor sedan.
Var oxså osäker på monteringspunkten. Så jag kontaktade Extreme och fick snabbt svar av Stefan Cederberg.

Han tyckte inte att jag skulle flytta fram bindningen.
Monteringspunkten som är rekommenderad är fram testad under en längre tid , och noga utvald för att skidan ska få en optimal performance in och ur sväng. Och i så många snöförhållanden som möjligt.

Men du gör ju som du vill. Och här över har du ju någon/ några som flyttat fram.

Men som sagt, det var vad Extreme sa när jag frågade.
Hmm, ok, va nämligen förbi Åreskidfabrik idag och pratade lite med Stefan och vad jag förstod så lät det inte som något problem alls att flytta fram bindningen, han sa även att om man flyttade fram den endast 1 cm så skulle man inte märka någon större skillnad (antar dock att mer erfarna åkare gör det) och att +3 skulle ge en mer märkbar skillnad.

Ok. Ja då är det väl bara att testa. Sätta på en demobindning och prova sig fram.

Eller helt enkelt lära sig att åka på dom dom det är. :) Hur som helst är det en bra jävla skida. Lycka till //Ruben

Mina bindingar sitter fortfarande kvar på recommend, men jag har testat en liten sak med pjäxorna som gjorde stor skillnad.

Skidor: P100 186cm, första årsmodeller.
Bindningar: Rossignol FKS140
Pjäxor: Atomic Burner 120 med Intuition power wrap, Comformablesulor samt Nordica "hälgrepp" klistrade på inneskon.

Jag fick lifters på 2mm monterade under hälen och hålfoten. Resultatet blev (vid första testet) att skidan är något snabbare i kortsväng och pivoterar längre fram på skidan vid tighta manövrar.
Nackdelen är att skidorna är något mindre "lena" i framförandet och uppträder lite mer nervöst på sladd i höga hastigheter.
Denna ändring upplever jag inte på mina Atomic D2 SL FIS, utan där upplever jag tyvärr en försämring i balansen på skär och oförändrad betende på sladd.

Så summan av det hela är att lifters i pjäxorna gör skillnad på hur skidorna beter sig, mycket större skillnad än väntat. Både på gott och ont. Kan vara värt att testa om P100 är er ärende skida.

Efter kontakt med Carl Geijer på Skidfabriken och en kort diskussion med de på Åre Skidsport valde jag att montera om bindningen +1,5 från rekommenderad position. Jag upplever numera skidan som mer balanserad med avseende på hur snabbt den går in i och kommer ur sväng. Alltså en klar förbättring för mig som tidigare upplevde den som långsam in i sväng och understyrd. Anledningen till framflyttningen var att kompensera för avsaknaden av plöstryck som skidan är konstruerad för.

@Primary: Jag känner klar skillnad mellan +1,5 och -0,25 (som skidan var monterad förut, med nyinförskaffade pjäxor) och jag tror att +3 blir väldigt mycket. Det är dock bara min uppfattning och våra åkstilar skiljer sig säkert från varandra.

mrtnpttrssn sa:
Efter kontakt med Carl Geijer på Skidfabriken och en kort diskussion med de på Åre Skidsport valde jag att montera om bindningen +1,5 från rekommenderad position. Jag upplever numera skidan som mer balanserad med avseende på hur snabbt den går in i och kommer ur sväng. Alltså en klar förbättring för mig som tidigare upplevde den som långsam in i sväng och understyrd. Anledningen till framflyttningen var att kompensera för avsaknaden av plöstryck som skidan är konstruerad för.

@Primary: Jag känner klar skillnad mellan +1,5 och -0,25 (som skidan var monterad förut, med nyinförskaffade pjäxor) och jag tror att +3 blir väldigt mycket. Det är dock bara min uppfattning och våra åkstilar skiljer sig säkert från varandra.
Tack för riktigt bra info!

Ah tycker också att +3 låter rätt mycket, dum som jag var så testade jag mig inte fram så mycket utan drog fram bindningen sista timmarna i åre bara och kände att det blev bättre, men det lutar åt +2 just nu! eventuellt +1,5/1,75, dock ej stor skillnad!

Fler får gärna skriva hur de monterat! :)

Tillbaka
Topp